REKLAMA

Renault Thalia i Dacia Logan – Rumun goni Turka

Masz tylko 30 tysięcy zł? Nie martw się, mamy dobrą wiadomość. Możesz za to kupić samochód i nowy, i wyjątkowy, i jeszcze możesz pomarudzić, który wybrać - Renault Thalię czy Dacię Logan.

Renault Thalia i Dacia Logan
Logan w podstawowej wersji kosztuje 29 900 zł – tanio, ale jest bardzo skromnie wyposażony. Thalia jest droż- sza (34 700 zł), ale też lepiej wyposażona i wykonana.
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 32 900 PLN
Dostępne nadwozia: kombi-5, sedan-4
SPRAWDŹ OFERTY

auto motor i sport 4/2005

Zaczęły się derby Renault - rumuńska Dacia Logan kontra tureckie Renault Thalia. Szykuje się ostra walka. Po pierwsze, stawką jest 510-litrowy bagażnik w małym aucie za 30 tysięcy zł - nikt nie produkuje tak tanich bagażników. Po drugie, w Europie Zachodniej sprzedaje się jakieś siedemnaście razy więcej nowych samochodów niż w Europie Środkowej, a Logan i Thalia - podobnie jak inne (?) sedany segmentu B - to nieznane zjawiska na zachód od Odry. A zatem są też najtańszymi autami niszowymi na świecie. Oto dwa czynniki gwarantujące rynkowy sukces. Pytanie, czyj?

Obiecałem, że nie będę już wyrażał opinii na temat urody Thalii. Nie sprowokują mnie nawet "wyrafinowane kształty", "elegancja", "oko konesera" - trudno uwierzyć, ale Renault tak pisze o Thalii!

Urzekła mnie za to szerzej nieznana proza Dacii autorstwa "designerów o bardzo szerokich kompetencjach... posiadających kreatywne podejście...". Popatrzyłem na plastik deski rozdzielczej, na wykończenie drzwi, czy bagażnika. I przypomniałem sobie sezonowe obniżki cen, czyli czyszczenie magazynowych zapasów. To jest kreatywne podejście, ale księgowych, a nie designerów. Plastik wiaty na przystanku tramwajowym ma w sobie więcej elegancji niż deska rozdzielcza Logana.

Bagażniki - oto wyzwanie dla konkurentów Dacii i Renault. U przyrodniego rodzeństwa mają one taką samą pojemność. W obydwóch znajdziemy też coś, co błyskiem kreatywności oślepi oko konesera - to zawiasy w kształcie wielkiego bumeranga, wnikające w głąb bagażnika. Ile przestrzeni ładunkowej zabiera taka para zawiasów - tego producent nie podaje.

Urody dopełniają dwie łóżkowe sprężyny przy zawiasach, z elegancją uzyskujące wyrafinowane kształty podczas naprężania. Niestety, podziwiać je można tylko w Dacii, bo w Renault ukryto je za plastikową osłoną.

Czy sedanowi potrzebne jest składane oparcie tylnej kanapy? Konstruktorzy Thalii uznali że tak, konstruktorzy Logana stwierdzili że nie. A wyboru musieli dokonać księgowi - skoro nie ma rozkładanej kanapy, to nie ma zawiasów, zaczepów, uchwytów i innych maneli, podwyższających koszty produkcji.

REKLAMA

REKLAMA

Kanciasta karoseria Logana - nie tak powabna jak owale Thalii - jest dłuższa, szersza i wyższa. Dacia ma też większy rozstaw osi, choć tylko o niespełna 16 cm. To wystarczyło, żeby uzyskać więcej przestrzeni na nogi podróżujących na tylnej kanapie. W Dacii mają oni też więcej miejsca nad głową. Gdyby jeszcze siedzisko tylnej kanapy było wyprofilowane tak jak w Renault Thalii.

Przednie fotele w obydwóch samochodach są takie same. A to znaczy, że za kierownicą jednego i drugiego siedzi się dość wygodnie, że w czasie jazdy nie zabolą nas plecy, biodra czy kość ogonowa. Jednak w Thalii siedzi się nieco niżej, co daje lepsze poczucie stabilności.

Większość przełączników w obu autach jest taka sama. Ale są również takie, których na próżno szukać w jakimkolwiek innym samochodzie świata - to coś na kształt linii papilarnych, czy kodu DNA. Jakim konstruktorom przyszłoby do głowy, żeby suwak zamykający dopływ powietrza z zewnątrz umieścić w tak niedostępnym miejscu, jak sam dół środkowej konsoli, wciskając ten suwak przed drążek zmiany biegów? Konstruktorom Logana. A wymyślili to, gdy specjalista od ergonomii poszedł na urlop. I wygląda na to, że w Renault często wykorzystują jego nieobecność.

Wielofunkcyjne przyciski radioodtwarzacza CD - ten sam spotkamy w innych modelach Renault - są tak małe, że w czasie jazdy ciężko wybrać odpowiednią funkcję. Gdy więc "ergonom" wrócił do pracy, to wymyślił panel z dużymi przyciskami do obsługi radioodtwarzacza przy kierownicy. Za dopłatą jest on oferowany do Thalii, a do Logana nie.

Co takiego charakterystycznego ma każde tanie auto? Otóż jest to niezwykłe bogactwo dźwięków towarzyszących kierowcy w czasie jazdy - stuki, trzeszczenia, skrzypienia, rozchodzące się w kwadrofonicznej przestrzeni. I tutaj mam dobrą wiadomość - ani Logan, ani Thalia nie mają w sobie nic z brzmienia tanich samochodów. Z jednym wyjątkiem.

Jest nim jedyny w swoim rodzaju dźwięk, jaki może wydobywać się tylko z ośmiozaworowego silnika o pojemności niespełna 1,4 l - jeżeli wiecie jak brzmi 200 KM, to domyślcie się, jak może brzmieć 75. Nie są to rącze rumaki - takich tanio nie sprzedają - ale i te nieźle radzą sobie z obydwoma samochodami.

REKLAMA

Dacia, nieco cięższa, trochę dłużej rozpędza się do 100 km/h. Ale jej silnik, choć teoretycznie ten sam, wkręca się z nieco niższych obrotów. Dzięki temu szanse porównywanych aut wyrównują się podczas próby elastyczności.

"Podkręcona elektronicznie" zmiana charakterystyki momentu obrotowego przekłada się również na korzystniejsze dla Dacii zużycie paliwa. Są to minimalne różnice, które mają bardziej psychologiczne ("mój mniej pali") niż ekonomiczne znaczenie - przy dystansie 10 000 km robi się z tego jakieś 30 litrów, co daje prawie 110 zł. A to oznacza, że pokonując Loganem dystans 80 000 km zaoszczędzimy równowartość poduszki powietrznej pasażera, seryjnie montowanej we wszystkich wersjach Thalii.

Renault Thalia i Dacia Logan kryją pod swymi karoseriami pewną tajemnicę. Gdy stanie się z boku i popatrzy na te samochody z wysuniętymi bagażnikami, odnosi się wrażenie, że ich nienaturalna wielkość musi mieć wpływ na zachowanie aut w zakręcie. Chyba nie można ot tak, bez urągania prawom fizyki, doczepiać kawał blaszanego kufra, ciągnącego się na długości prawie jednego metra za tylną oś.

A jednak okazuje się, że można. Zarówno Logan, jak i Thalia zaskakująco neutralnie pokonują zakręty. Karoseria nieco wyższej Dacii zadziwia znikomymi wychyleniami na boki. Jedyne, w czym jest nieco gorsza od Renault to zachowanie na poprzecznych nierównościach - okazuje się ono zbyt sprężyste. Ale kierowca nie ma poczucia, że koła tracą kontakt z nawierzchnią. Szkoda tylko, że drgania z przednich kół aż w takim stopniu przenoszone są na kierownicę Logana.

Dacia jest tańsza, ale w wersji podstawowej Acces za 29 900 zł to "golas" - bez poduszki pasażera (bocznych w ogóle nie oferują), wspomagania kierownicy, a nawet wewnętrznej regulacji lusterek. Najtańsza Thalia za 34 700 zł ma przynajmniej dwie poduszki. I choć samochód ten zaprojektowano kilka lat temu, to od przedniego zderzaka do połowy trzeciego słupka wygląda on zdecydowanie zgrabniej.

Gdybym nie miał wyjścia i musiał wybrać między Loganem a Thalią, wybrałbym tę drugą. I zawsze parkował w taki sposób, by nie było widać bagażnika. I jeszcze mówił, że mam Renaulta, bo człowiek lubi się chwalić. I dlatego nie chcę Dacii.

Tekst Jarosław Maznas
Zdjęcia Tomasz Jaźwiński

REKLAMA

REKLAMA

Dane techniczne

  Logan 1.4 Laureate Thalia 1.4 Expression
Poj. skokowa cm313901390
Układ napędowy
Moc maksymalna55 (75)55 (75)
Przy obrotach (/min)55005500
Maksymalny moment obrotowy (Nm)112114
Przy obrotach (/min)30004250
Wymiary i masy
Dł/szer/wys (mm)4250/1742/15254171/1648/1437
Rozstaw osi (mm)26302472
Układ napędowy
Poj. zbiornika paliwa (l)5050
Wymiary i masy
Masa własna (kg)975940
Dopuszczalne obciążenie (kg)560515
Poj. bagażnika (l)510510
Zużycie paliwa minimalne (l/100 km)5,55,7
Maksymalne (l/100 km)9,29,7
średnie podczas testu (l/100 km)6,87,1
Osiągi
0-100 km/h (s)13,012,5
Prędkość maksymalna (km/h)162170
Ceny i wyposażenie
Airbag kierowcy/pasażeratak/ 800tak/ tak
Poduszki boczne/kurtynyb.d./ b.d.1000/b.d.
ABS/ESP2000/b.d. zł2500/b.d. zł
Radioodtwarzacz CD/zmieniarka1400/b.d. zł1800/b.d. zł
Klimatyzacja3500 zł4500 zł
Lakier metalizowany1300 zł1400 zł
Wspomaganie kierownicy taktak
Regulacja wysokości kierownicy b.d.tak
Regulacja wysokości fotela kierowcy taktak
Składane oparcie tylnej kanapy b.d.tak
Halogenytaktak
Cena
Cena modelu testowanego (zł)34 500 zł39 300 zł
tak - w wyposażeniu seryjnym, opcja - oferowane na życzenie, b.d. - brak danych

zobacz galerię

Zobacz także:

Komentarze

 (6)
ZOBACZ KOMENTARZE
REKLAMA