Dotąd każdy, kto chciał kupić Hondę CR-V z dieslem, musiał wydać co najmniej 130 tys. zł, ponieważ w ofercie był tylko silnik 2.2 i-DTEC. Tak wysoka cena wynikała z wysokiej akcyzy (18,6% na auta z silnikami o pojemności powyżej 2 l). Dlatego – choć również ze względów ekologicznych, bo duże silniki są dziś passé – Honda skonstruowała i wprowadziła do oferty mniejszą jednostkę, która z pojemności 1,6 l uzyskuje aż 120 KM i 300 Nm.
Auto z tym silnikiem już na starcie ma być o dobre 30 tys. zł tańsze. Na dodatek, wg producenta, będzie naprawdę mało paliło – 4,5 l/100 km (choć nam w warunkach rzeczywistych zużyło 5,3 l/100 km). Natomiast CR-V z dieslem 2.2 spala 5,6 l/100 km (także wg danych fabrycznych), co oznacza, że przejchanie nim 100 km kosztuje ponad 6 zł więcej niż z dieslem 1.6.
Podczas jazdy różnice w dynamice obu aut są niewielkie. Sekundowa różnica w sprincie do setki, czy o 8 km/h niższa prędkość maksymalna nie mają na co dzień znaczenia. CR-V 1.6 jest zwinniejszy i lżejszy aż o 116 kg niż z silnikiem 2.2.
Oszczędności na wadze przyniosły nowa skrzynia biegów, mniejsze tarcze hamulcowe, inne sprężyny; lżejszy o 47 kg od diesla 2.2 jest też nowy silnik. CR-V z nową jednostką jest oferowany wyłącznie z napędem na przednie koła, co jednak dla 99% zainteresowanych jego zakupem nie powinno być przeszkodą.
Michał Hutyra
redaktor auto motor i sport
Naszym zdaniem:
Jednostka 1.6 i-DTEC to kolejny pozytywny przykład downsizingu. W wypadku modelu CR-V wydawanie 30 tys. zł więcej na wersję z silnikiem o pojemności 2.2 jest pozbawione sensu.
DANE PRODUCENTA Honda CR-V
DANE PRODUCENTA Honda CR-V | |
---|---|
Cena | 111.400 zł |
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU | |
Rodzaj silnika | turbodiesel, R4 |
Pojemność skokowa | 1597 cm3 |
Moc maksymalna | 120 KM |
przy obrotach | 4000/min |
Maksymalny moment obrotowy | 300 Nm |
przy obrotach | 2000/min |
Rodzaj napędu | na przednie koła; 6-biegowa przekładnia mechaniczna |
OSIĄGI | |
0–100 km/h | 11,2 s |
Prędkość maksymalna | 182 km/h |
ZUŻYCIE PALIWA | |
Średnie | 4,5 l/100 km |
Emisja CO2 | 119 g/km |
NADWOZIE | 5-drzwiowy, 5-miejscowy SUV, długość x szerokość x wysokość 4570 x 1820 x 1675 mm, rozstaw osi 2630 mm, masa własna 1541 kg, pojemność bagażnika 556/1532 l, pojemność zbiornika paliwa 58 l. |
Michał Hutyra
amis