Dzięki zwinności na krętych drogach i bezpośredniemu działaniu układu kierowniczego Ford Kuga nie raz już zbierał pochwały w porównaniach z innymi SUV-ami. Nie musi się więc obawiać konfrontacji ze spokrewnionym z nim technicznie kombi, mimo że Focus Turnier to jedno z lepiej jeżdżących aut tej klasy. Chociaż środek ciężkości Kugi znajduje się wyżej, przez co auto ma większą skłonność do przechyłów, daje ona sporo frajdy podczas jazdy krętą drogą. Zawieszenie SUV-a sprawnie amortyzuje nierówności nawierzchni, a podczas dalekich eskapad szybko można docenić obszerne wnętrze, panującą w nim ciszę oraz wygodne siedzenia. Bardzo przydatna okazuje się też możliwość regulowania pochylenia oparcia tylnej kanapy oraz to, że można ją odblokować jednym przyciskiem, by oparcie samoczynnie się złożyło.
Focus, dłuższy od Kugi o 3 cm i o 20 cm niższy, nie może tym zaletom zbyt wiele przeciwstawić. Zanim złoży się oparcie kanapy, trzeba mozolnie ustawić do pionu jej siedziska, powstaje wtedy co prawda równa powierzchnia w całym powiększonym bagażniku, ale miejsca w nim nie ma więcej niż w Kudze. I w standardowym położeniu, i przy złożonym oparciu kanapy bagażnik SUV-a ma większą pojemność. Za to Focus kombi z mocnym i lubiącym wysokie obroty 1,6-litrowym silnikiem Ecoboost okazuje się bardzo dynamiczny na drodze. Kuga zaś, wyposażona w ten sam 150-konny silnik, porusza się wprawdzie sprawnie, ale nie aż tak żwawo. Widać, że dodatkowe 250 kg – w porównaniu z Focusem – robi swoje.
Ale mimo to Ford Kuga to dobry wybór, jeśli oczywiście różnica w cenie wynosząca aż 31 000 zł nie jest dla kogoś problemem. Tę wyższą cenę SUV próbuje rekompensować bogatszym wyposażeniem seryjnym – już w podstawowej wersji Kuga ma elektrycznie podnoszone szyby z przodu i z tyłu, tempomat i sportowe fotele; niektóre z tych rarytasów są seryjne tylko w najbogatszej wersji Focusa (Titanium za 78 000 zł).
Ford Kuga | Ford Focus | ||
![]() |
![]() |
||
Oparcie kanapy w Kudze składa się jednym ruchem ręki | Podłoga bagażnika w Focusie po złożeniu oparcia jest równa na całej długości | ||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Nawiewy powietrza są duże, ale tablicę rozdzielczą przeładowano przyciskami | Do Kugi łatwo się wsiada, a świat ogląda z wysoka | Ekran nawigacji okazuje się bardzo mały, za to wyświetlacz komputera – wystarczająco duży | Siedzenia Focusa zamontowano niżej i są mniej wygodne niż fotele Kugi |
Podsumowanie
Kuga jest droższa od Focusa kombi aż o 31 tys. zł, ale ma przestronniejsze wnętrze, zapewnia wyższy komfort jazdy i jest bardziej praktyczna wewnątrz. Za to znacznie mniejsza masa Focusa sprawia, że potrafi on wykrzesać z takiego samego silnika większy temperament.
Dane producenta | Ford Kuga 1.6 | Ford Focus Turnier 1.6 |
Cena | od 101 000 zł | od 70 000 zł |
Silnik i przeniesienie napędu | ||
Rodzaj napędu | benzynowy, R4 | benzynowy, R4 |
Pojemność skokowa | 1596 cm3 | 1596 cm3 |
Moc maks./przy obrotach | 150 KM/5700 obr/min | 150 KM/5700 obr/min |
Maks. moment obr./przy obrotach | 240 Nm/1600 obr/min | 240 Nm/1600 obr/min |
Osiągi | ||
0–100 km/h | 9,7 s | 8,8 s |
Prędkość maksymalna | 195 km/h | 210 km/h |
Zużycie paliwa | ||
Średnie | 6,6 l/100 km | 5,9 l/100 km |