Kia Sportage kontra Kia cee'd SW
Wyjątkowo, w tym porównaniu długa gwarancja nie decyduje o zwycięstwie. Siedmioletnią ochroną Kia obejmuje i Sportage’a, i Cee’da. O równości szans na starcie świadczą też porównywalne ceny – SUV ze 135-konnym silnikiem kosztuje co najmniej 69 990 zł, czyli tylko o 4500 zł więcej niż Cee’d kombi z tą samą jednostką napędową. Tyle tylko, że za tę cenę dostajemy Sportage’a z benzynowym silnikiem 1.6 GDI w podstawowej wersji wyposażenia (S), podczas gdy Cee’d kombi jest dostępny w wersji „o oczko” wyższej (M). Niemniej, jedna i druga mają seryjnie m.in. klimatyzację, radio i centralny zamek, a Sportage także koła z lekkich stopów. Sportage w wersji S nie ma jednak, i nie można do niego dokupić, wielofunkcyjnej kierownicy czy świateł LED do dziennej jazdy, są one dostępne w wyposażeniu M. Ale Sportage M kosztuje 74 990 zł – to o 9450 zł więcej niż Cee’d kombi w wersji wyposażenia M.
Tylko czy w ogóle warto decydować się na SUV-a? Pasażerowie Cee’da mają przecież równie dużo miejsca, wykończenie wnętrza jest porządne, zastosowano w nim miękkie tworzywa, a całość ożywiono chromowanymi elementami. Na dodatek, bagażnik Cee’da kombi już w standardowym ustawieniu jest większy niż ten w SUV-ie, a gdy rozłożyć oparcie kanapy, przedział ładunkowy kombi zwiększy się o 300 l (to tyle, ile ma cały bagażnik małego auta!). Poza tym bagażnik kombi wyposażono w siatkę oddzielającą bagaż, w schowki pod podłogą, w uchwyty i szyny do mocowania ładunku.
Za Sportage’em przemawiają tylko typowe zalety każdego SUV-a – łatwiej się do niego wsiada i wyżej siedzi. Ale zwieszenie jest twarde, a układ kierowniczy mniej precyzyjny niż ten w Cee’dzie. Kombi lepiej izoluje pasażerów od nierówności jezdni, a wolnossący silnik 1.6 zapewnia wyższą dynamikę niż ta sama jednostka w Sportage’u. Widać to głównie na autostradzie, gdzie rozpędzony Cee’d, dzięki mniejszej czołowej powierzchni, stawia mniejszy opór wiatrowi niż wysoki SUV.
Kia Sportage | Kia cee'd SW | ||
![]() |
![]() |
||
W Sportage’u siedzi się wysoko; układ kierowniczy jest trochę „bez czucia” | Tablica Cee’da jest lekko wychylona ku kierowcy, materiały są wysokiej jakości | ||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Oparć kanapy nie da się złożyć na równo z podłogą bagażnika | Oparcie w Sportage’u można odblokować także od strony bagażnika | Cee’d kombi ma duży bagażnik i niską krawędź ładunkową | Schowki pod podłogą i szyny z przegrodami zapewniają porządek |
Podsumowanie
Rodzinny pojedynek między dwiema Kiami na swoją korzyść rozstrzyga kombi. Jeśli nie zależy Ci, żeby siedzieć wyżej, przestronniejszy, zwinniejszy i bardziej komfortowy Cee’d SW lepiej spełni Twoje potrzeby.
Dane producenta | Kia Sportage 1.6 GDI | Kia cee’d SW 1.6 GDI |
Cena | od 69 990 zł | od 65 540 zł |
Silnik i przeniesienie napędu | ||
Rodzaj napędu | benzynowy, R4 | benzynowy, R4 |
Pojemność skokowa | 1591 cm3 | 1591 cm3 |
Moc maks./przy obrotach | 135 KM/6300 obr/min | 135 KM/6300 obr/min |
Maks. moment obr./przy obrotach | 164 Nm/4850 obr/min | 164 Nm/4850 obr/min |
Osiągi | ||
0–100 km/h | 11,5 s | 10,2 s |
Prędkość maksymalna | 178 km/h | 192 km/h |
Zużycie paliwa | ||
Średnie | 6,8 l/100 km | 6,3 l/100 km |