Dziwadła. SUV-y, minivany i kombi zamknięte w jednym nadwoziu. Ich producenci wmawiają nam, że są idealne do miasta, długich podróży, w nietrudny teren i na krętą drogę. Że są "złotym środkiem". Crossovery, bo o nich mowa, to całkiem nowy wynalazek z przypiętą do nadwozia metką "uniwersalne". Ale, co wiadomo nie od dziś, jeśli coś jest dobre do wszystkiego, to jest do... niczego lub kosztuje krocie, a i tak zazwyczaj czegoś mu brakuje.
Wielu klientom zdaje się to jednak nie przeszkadzać. Taki na przykład Nissan Qashqai szturmem zdobył ich serca, pod koniec swojego pierwszego roku obecności na rynku (premiera w marcu 2007 r.) osiągając wynik 100 tys. sprzedanych egzemplarzy. Nie dziwi więc, że i inni producenci zwietrzyli dla siebie świetny interes, przygotowując własne modele łączące cechy różnych gatunków. Najnowszym jest Kia Soul, wyróżniająca się pudełkowatą, oryginalną i młodzieżową sylwetką nadwozia. Koreańczycy poszli nawet o krok dalej i oferują możliwość pewnej indywidualizacji swojego modelu. Kupujący mają do wyboru jedenaście barw nadwozia, trzy wersje kolorystyczne wnętrza oraz trzy różne wzory naklejek, ale napędu na cztery koła nie mogą otrzymać nawet za dopłatą, bo Kia po prostu do Soula go nie oferuje.
Większy wybór pod tym względem dają Suzuki i Nissan - u nich można zamówić SX4 i Qashqaia+2 albo w wersji przednionapędowej, albo 4x4. Także Szwedzi od maja br. stwarzają tutaj pewną możliwość manewru, wyposażając najsłabszą odmianę XC60 również w napęd przedni. Tylko BMW seryjnie odpycha się od podłoża czterema kołami, i to stale. Na prostej drodze, przy dobrej przyczepności przekazuje swoją moc na przód oraz tył w stosunku 40% do 60% i dysponuje układem DPC (Dynamic Performance Control). Cała reszta, począwszy od SX4, poprzez Qashqaia+2, a na XC60 skończywszy, w temacie przeniesienia mocy "na południe" korzysta z prostego i sprawdzonego rozwiązania, jakim jest elektronicznie sterowane sprzęgło, dołączające tył w momencie utraty przyczepności przez jedno z przednich kół. Oznacza to, że w większości czasu spędzonego na drodze wszystkie, niczym Soul, są autami przednionapędowymi.
Kia Soul 1.6 CRDi | |
Cena | od 52 900 zł |
Konkurenci | Citroen C3 Picasso |
Silnik | turbodiesel, R4, 1.6 |
Moc/przy obrotach | 128 KM/4000 obr.min |
0-100 km/h | 11,3 s |
Prędkość maksymalna | 182 km/h |
Zużycie paliwa | 7,7 l/100 km |
Emisja CO2 | 137 g/km |
Silnik | pojemność 1582 cm3, 260 Nm przy 1900 obr/ min, skrzynia biegów 5M, napęd na przednie koła. |
Nadwozie | 5-drzwiowy, 5-miejsc. hatchback, dł. x szer. x wys. 4105 x 1785 x 1610 mm, rozstaw osi 2550 mm, masa wł. 1339 kg, poj. bagaż. 222/1258 l. |
Komentarze
auto motor i sport, 2009-06-19 14:38:06
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?