W idealnie praktycznym świecie byłby to idealny samochód. Kabina tak przestronna, że można bawić się w niej w berka, bagażnik prawie jak kontener, podwyższona pozycja za kierownicą, znakomita widoczność, przekładnia DSG i lista udogodnień długa jak książka telefoniczna – Skoda by się nie powstydziła. Dla niewtajemniczonych – to jest komplement.
Alhambra to oczywiście VW Sharan, tyle że z innym emblematem. Od niemieckiego brata-bliźniaka Seat różni się praktycznie tylko reflektorami, tylnymi lampami i kierownicą. Ma taki sam silnik 2.0 TDI, teraz o mocy 177 KM, taką samą przekładnię (w wypadku egzemplarza testowego 6-biegową, dwusprzęgłową) oraz taki sam układ jezdny. Na drodze duży van zachowuje się praktycznie jak auto osobowe, prowadzi się precyzyjnie, ma dobrze zestrojone zawieszenie, zapewniające nie tyle ostre reakcje, ile po prostu świetną przyczepność.
Jak na swoje wymiary, Alhambra jest też dość zwinna, a manewrowanie i parkowanie ułatwiają odpowiednie czujniki (montowane fabrycznie; z tym silnikiem Alhambra jest oferowana tylko w bogatszej wersji Style). W vanie Seata wszystko jest dokładnie takie, na jakie wygląda – proste i praktyczne jak kwadrat. Wielkie drzwi zapewniają doskonały dostęp, zakresy regulacji foteli są większe niż potrzeba (poza tym, że takie rzeczy nigdy nie są za duże), obsługa wymaga tylko umiejętności naciskania przełączników, dynamika jazdy jest pierwsza klasa, podwyższona pozycja kierowcy daje większe poczucie bezpieczeństwa wynikające z tego, że „widzę więcej”, a zużycie paliwa jest – jak na auto tej klasy – niewysokie i w realnym świecie wynosi średnio około 9,5-10 l/100 km.
Nie da się tego niestety powiedzieć o cenie Alhambry – w podstawowej wersji Reference i z benzynowym silnikiem 1.4 TSI kosztuje ona 97 tys. zł. Natomiast za taką jak testowana, czyli 2.0 TDI DSG Style, trzeba już zapłacić prawie 139 tys. zł. Niemało. Czy warto? Cóż, na to pytanie każdy musi sam sobie odpowiedzieć.
DANE PRODUCENTA Seat Alhambra 2.0 TDI DSG
DANE PRODUCENTA Seat Alhambra 2.0 TDI DSG | |
---|---|
Cena | 138 600 zł |
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU | |
Rodzaj silnika | turbodiesel, R4 |
Pojemność skokowa | 1968 cm3 |
Moc maksymalna | 177 KM |
przy obrotach | 4200/min |
Maksymalny moment obrotowy | 380 Nm |
w przedziale obrotów | 1750–2500/min |
Rodzaj napędu | na przednie koła; 6-biegowa przekładnia dwusprzęgłowa |
OSIĄGI | |
0–100 km/h | 9,6 s |
Prędkość maksymalna | 205 km/h |
ZUŻYCIE PALIWA | |
Średnie | 5,9 l/100 km |
Emisja CO2 | 154 g/km |
NADWOZIE | 5-drzwiowy, 5- lub 7-miejsc. van, dług. x szer. x wys. 4854 x 1904 x 1720 mm, rozstaw osi 2919 mm, masa własna 1851 kg, poj. bagażnika 267/658/2297 l, poj. zbiornika paliwa 73 l. |
naszym zdaniem
Roman Popkiewicz redaktor „auto motor i sport”
Cechy praktyczne Alhambry się nie starzeją. Dołożone do tego dynamika, ekonomia i wyposażenie czynią Seata świetnym autem. Nawet jeśli dość drogim.
to polubisz - elektryczne drzwi
Elektrycznie przesuwane tylne drzwi to jeden z lepszych wynalazków człowieka. W wersji Style w standardzie.
tego nie - nieduże lusterka
Największe niedociągnięcie Alhambry to stosunkowo nieduże lusterka boczne – mogłyby/powinny być większe.
Roman Popkiewicz
amis