REKLAMA

Seat Ateca po face liftingu: Elegancki i wygodny - TEST

Seat Ateca po face liftingu jest bogato wyposażony i bardzo wygodny, a ze 190-konnym benzynowym silnikiem i napędem na cztery koła – dość szybki.

Seat Ateca Fot. Jacek Hanusz
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 87 000 PLN
Dostępne nadwozia: kombi-5
SPRAWDŹ OFERTY

Siedem sekund do setki – takie przyspieszenie jest raczej kojarzone z dwustukonnymi hot hatchami, a nie z komfortowym SUV-em popularnej marki. Jednak Ateca może mieć silnik 2.0 TSI, czyli czterocylindrową jednostkę z turbosprężarką, która uzyskuje 190 KM i aż 320 Nm momentu obrotowego i to ona rozpędza auto do 100 km/h w 7,1 sekundy. Model z tym silnikiem zawsze ma też przekładnię dwusprzęgłową, która – sprawdza się to już po raz kolejny – najlepiej spisuje się właśnie z dwulitrowym silnikiem, a nie z mniejszymi jednostkami 1.0 i 1.5. Po pierwsze, jej reakcje na wciśnięcie gazu są błyskawiczne, po drugie, w testowanym aucie można z powodzeniem zmieniać biegi łopatkami przy kierownicy – czas, jaki mija od ich pociągnięcia do reakcji przekładni, jest krótki jak mrugnięcie okiem. I nie ma znaczenia, czy załączamy wyższy, czy niższy bieg.

Seat AtecaFot. Jacek Hanusz
Nowa kierownica wygląda nowocześnie, i jest nieco grubsza, dzięki temu dobrze leży w dłoniach

 

Seat Ateca - Aktywny napęd 4x4

Kolejnym, seryjnym, elementem tej układanki jest napęd na cztery koła. To aktywny układ ze sprzęgłem przy tylnej osi, który w normalnych warunkach siłę napędową przekazuje jedynie do kół z przodu. Samochód ma więc typowo przednionapędową charakterystykę, jednak układ stabilizacji toru jazdy nie dopuszcza do uślizgu opon, nawet kiedy zbyt głęboko skręcimy kierownicą w zakręcie. Połączenie takiego napędu, przekładni dwusprzęgłowej i silnika benzynowego bardzo dobrze sprawdza się podczas dynamicznej jazdy, ale również w trasie, bo zapewnia znakomitą dynamikę, a do wnętrza nie dostaje się hałas silnika. To w dużej mierze zasługa dobrego wyciszenia kabiny, ale głównie wysokiej kultury pracy jednostki benzynowej. To spora zaleta.
Takie pozytywne wrażenia z jazdy towarzyszyły pierwszym dniom testu, jednak im więcej czasu spędza się za kierownicą tego auta, tym mniej kierowcy podoba się duży apetyt silnika na paliwo. W mieście spalanie nigdy nie spada poniżej 10 l/100 km, a wręcz regularnie przekracza 12 l. Oczywiście, można powiedzieć, że to wygodny SUV z mocnym układem napędowym, co będzie dobrym usprawiedliwieniem dla dużego zużycia paliwa, ale takie wartości mimo wszystko są za wysokie. Dla niektórych lepszy byłby 190-konny diesel, ale chwilowo nie jest oferowany w tym modelu. Zresztą jego głośna praca i tak nie pasuje do tak eleganckiego i komfortowego SUV-a.

Seat AtecaFot. Jacek Hanusz
Seaty wyposażono właśnie w nowy system multimedialny z ciekawą grafiką przywodzącą na myśl systemy w smartfonach
Seat AtecaFot. Jacek Hanusz
Dobrze wyprofilowane i obszyte skórą fotele zapewniają wysoki komfort jazdy, ale sporo kosztują – to opcja za 5079 zł

 

REKLAMA

REKLAMA

Seat Ateca - Dobry wzór

W ten sposób doszliśmy do meritum, czyli do face liftingu Ateki. Zmieniły się zderzaki, osłona chłodnicy i wygląd reflektorów tak, że samochód bardzo przypomina teraz większego niż on Tarraco. Ale nie design jest najważniejszy, lecz fakt, że komfortem jazdy Ateca też przypomina większego brata. Wspomnieliśmy już o dobrym wyciszeniu wnętrza, do tego dochodzą wygodne fotele oraz najpewniej zmieniona charakterystyka zawieszenia i układu kierowniczego. Ateca prowadzi się teraz mniej nerwowo, jest bardziej komfortowa, można nawet powiedzieć, że porusza się jakby bardziej elegancko i dostojnie. Dla nas to plus, bo dotąd ten model był jednak nieco zbyt ostry w reakcjach, ale dla fanów takich aut wciąż jest w ofercie lekko usportowiona Ateca FR.

Seat AtecaFot. Jacek Hanusz
Nazwę modelu pisaną ozdobną czcionką dostał nowy Leon, teraz ma ją też Ateca, a z czasem pojawi się na pozostałych modelach Seata
Seat AtecaFot. Jacek Hanusz
Wersja Xperience zastąpiła Xcellence – też jest elegancka, ale ma np. zderzaki w off-roadowym stylu. 19-calowe obręcze kół kosztują 3155 zł

 

Dane producenta SEAT ATECA XPERIENCE 2.0 TSI
Cena 147 900 zł
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU
Rodzaj silnika benzynowy, R4 turbo
Pojemność skokowa 1984 cm3
Moc maksymalna
przy obrotach
190 KM
4200-6000/min
Maksymalny moment obrotowy
przy obrotach
320 Nm
1500-4100/min
Rodzaj napędu na cztery koła
Skrzynia biegów 7-biegowa dwusprzęgłowa
OSIĄGI
0–100 km/h 7,1 s
Prędkość maksymalna 212 km/h
ZUŻYCIE PALIWA
Średnie (WLTP) 8,2-8,5 l/100 km
Emisja CO2 (WLTP)
186-192 g/km
NADWOZIE

5-drzwiowy, 5-miejscowy SUV, długość x szerokość x wysokość 4381 x 1841 x 1615 mm, rozstaw osi 2638 mm, masa własna 1569 kg, poj. bagażnika 485 l/b.d., poj. zbiornika paliwa 55 l.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Zobacz także:

zobacz galerię

Zobacz także:

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA