Seat Ibiza FR: Nie tylko na lepsze -TEST

Kryzys wieku średniego Ibiza piątej generacji stara się przezwyciężyć klasycznie – face liftingiem. Odmłodzenie nie wszędzie wyszło jej jednak na dobre. Jazda wersją FR o mocy 150 KM.

Seat Ibiza Fot. Jacek Hanusz
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 66 200 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

Niewielkie zmiany nadwozia – od nieco przeprojektowanych reflektorów przez nowe wzory obręczy kół po odmieniony napis z nazwą modelu z tyłu nadwozia – tylko utwierdziły nas w przekonaniu, że znakomicie zaprojektowany samochód może starzeć się dobrze przez wiele lat. Seat Ibiza z pewnością należy do tej grupy i żeby odróżnić go od modelu sprzed face liftingu, trzeba wprawnego oka. W kabinie topowej wersji FR od razu jednak widać nowości – to przede wszystkim przejęty z Leona system multimedialny, który ma nowocześniejszą szatę graficzną, ale pod względem szybkości działania niestety ustępuje poprzednikowi. Trzeba się też przyzwyczaić do sposobu – na pierwszy rzut oka nieco skomplikowanego – przełączania ekranu między ikonkami a kafelkami menu. Ibizie w wersji FR zafundowano też czerwone obwódki nawiewów powietrza, które po zmroku są podświetlane. W słoneczne dni z pewnością też zwrócimy większą niż chcielibyśmy uwagę na srebrne listwy ozdobne – kiedy pada na nie światło, oślepiają kierowcę jak lustro. Za to fotele są znakomite zarówno na krótsze, jak i dłuższe trasy, choć w takiej formie, z czerwonymi przeszyciami i ozdobnikami oraz mocniejszym podparciem boczków, dostaniemy je tylko w wersji FR.

Seat IbizaFot. Jacek Hanusz
Do Ibizy po liftingu trafił system multimedialny z Seata Leona – czasem brakuje mu szybkości
Seat IbizaFot. Jacek Hanusz
Czerwone obwódki wokół nawiewów zobaczymy tylko w wersji FR. Po zmroku są nawet podświetlane


Wyłącznie w połączeniu z najbogatszym wyposażeniem dostępny jest też 150-konny silnik 1.5 turbo, który ma na tyle mocny „dół”, by w codziennej jeździe można było korzystać tylko z niskich i średnich obrotów, a jednocześnie na tylne mocną „górę”, żeby w razie potrzeby zapewniał solidną porcję osiągów, np. podczas wyprzedzania. To pierwsze sprawia, że w trasie, jadąc spokojnie, można bez problemu osiągnąć zużycie paliwa poniżej 6 l/100 km, drugie natomiast gwarantuje, że podczas startu spod świateł zadziwimy niejednego kierowcę mocniejszego auta. W zakrętach Ibiza odnajduje się doskonale, zawsze gwarantując zapas przyczepności i dając łatwo się kontrolować. W wersji FR trzeba się jednak pogodzić z twardszym resorowaniem, które daje się odczuć np. na progach zwalniających. To jednak nie zmienia faktu, że Ibiza jest wciąż jednym z najlepszych miejskich aut na rynku.

Seat IbizaFot. Jacek Hanusz
Fotele z czerwonymi przeszyciami spełniają swoje zadanie zarówno od strony estetycznej, jak i praktycznej

 

Dane producenta SEAT IBIZA 1.5 TSI DSG FR
Cena 102 600 zł
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU
Rodzaj silnika benzynowy, R4 turbo
Pojemność skokowa 1498 cm3
Moc maksymalna
przy obrotach
150 KM
5000-6000/min
Maksymalny moment obrotowy
przy obrotach
250 Nm
1500-3500/min
Rodzaj napędu na przednie koła
Skrzynia biegów 7-biegowa dwusprzęgłowa
OSIĄGI
0–100 km/h 8,1 s
Prędkość maksymalna 216 m/h
ZUŻYCIE PALIWA
Średnie (WLTP) 6,1-6,2 l/100 km
Emisja CO2 (WLTP)
137-141 g/km
NADWOZIE
5-drzwiowy, 5-miejscowy hatchback, dł. x szer. x wys. 4059 x 1780 x 1447 mm, rozstaw osi 2564 mm, masa własna 1238 kg, pojemność bagażnika 355/1165 l, poj. zbiornika paliwa 40 l.
Zobacz także:
REKLAMA