Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
BP BP
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

Seat Ibiza FR - młoda duchem

Nieprzeciętnie wygląda, świetnie jeździ i ma wszelkie przydatne dodatki. Raport z jazdy Ibizą 5. generacji  z silnikiem 1.5 TSI.

Seat Ibiza FR Seat Ibiza FR

Z czym kojarzy się Ibiza-wyspa? Wiadomo, z rozbawionymi tłumami, energetycznymi dawkami muzyki, z młodością po prostu. Podobną aurę chce roztaczać wokół siebie Ibiza-samochód – zresztą chyba nieźle jej to wychodzi, bo Hiszpanie twierdzą, że właściciel małego Seata jest średnio o 10 lat młodszy od przeciętnego kierowcy innych modeli w tej klasie aut.


Ibiza nr 5 jako pierwsza w koncernie VW została skonstruowana na płycie podłogowej MQB-A0. Nowa wersja tej płyty będzie służyć we wszystkich kolejnych małych modelach koncernu – od Arony (mały crossover Seata) po nowe Polo.

BP
Seat Ibiza FR Seat Ibiza FR

Ibiza stała się przede wszystkim szersza. Ten parametr zwiększył się aż o 87 mm, symbolicznie skrócono (o 2 mm) i obniżono (o 1 mm) nadwozie. Zwiększono też rozstaw kół (o 60 mm z przodu i o 48 mm z tyłu), dzięki czemu auto wygląda „stabilnie” na drodze.

Duża ilość powietrza w kabinie to z kolei zasługa większej odległości między osiami – o 95 mm więcej niż dotąd. Kończąc matematyczną wyliczankę, napiszemy jeszcze, że aż o 30% zwiększono sztywność skrętną nadwozia, która w dużej mierze decyduje m.in. o tym, jak auto zachowuje się na drodze i jak głośno jest w kabinie.

Seat Ibiza FR Seat Ibiza FR

Wśród młodzieży modnym designerskim wzorem muszą być trójkąty, bo właśnie kształt tej figury przemycono w wielu detalach nadwozia Ibizy – od reflektorów, przez lusterka boczne po tylne światła. Jak mówi Alejandro Mesonero-Romanos, szef stylistów, trójkąty nie tylko świetnie wyglądają, ale sugerują też ruch i dynamikę.

W tej klasie aut twardy plastik to nic nowego i niestety Ibiza nie jest pod tym względem wyjątkiem. Sytuację trochę ratują boczki drzwi, które mogą być wykończone skóropodobnym materiałem. Natomiast do tego, jak całość zmontowano (solidnie), jak wszystko jest rozplanowane (ergonomicznie) i jaka jest łatwość obsługi (intuicyjna) nie można mieć zastrzeżeń.

Jedna uwaga – do Seata Ibizy nie dokupimy uchwytów przy suficie dla pasażerów. Pod względem przestrzeni auto zasługuje przynajmniej na oceny dobre, przy czym bagażnik (355-litrowy) jest jednym z największych w tej klasie aut. Byłoby celująco, gdyby po złożeniu tylnych oparć podłoga była płaska.

Seat Ibiza FR Seat Ibiza FR

Na przejażdżkę wokół Barcelony wybraliśmy się topową odmianą FR z najmocniejszym silnikiem 1.5 TSI o mocy 150 KM i 6-biegową skrzynią mechaniczną. Jednostka dość wcześnie rozwija maksymalną moc (w przedziale 5000-5500 obr/min), a maksymalny moment obrotowy jest dostępny od 1500 do 3500 obr/min. Na papierze wygląda to więc zachęcająco. 150 KM w miejskim aucie? Taką moc jeszcze niedawno miały przecież hot hatche.

Jeśli jednak ktoś oczekuje takiego ostrego charakteru od Ibizy, to się rozczaruje. Silnik dostarcza moc równomiernie (dla jasności, to zaleta a nie wada), żywo reaguje na gaz i sprawnie, ale nie z dzikim impetem, osiąga kolejne przedziały skali na prędkościomierzu. Do wnętrza, do prędkości 140 km/h, nie przenikają praktycznie żadne dźwięki, co jest zasługą nie tylko wytłumienia, ale i właściwości aerodynamicznych nadwozia. 

Seat Ibiza FR Seat Ibiza FR

Słowo o skrzyni – ma dość krótkie drogi prowadzenia i działa z większym oporem niż w odmianach Ibizy ze słabszymi silnikami. Wersję FR charakteryzuje też obniżone o 15 mm zawieszenie, ze sztywniejszymi amortyzatorami i grubszymi stabilizatorami poprzecznymi. Komfort jazdy jest na takim samym poziomie jak w pozostałych Ibizach, poprzeczne nierówności nie wprawiają nadwozia w drgania ani skłony.

Zaryzykujemy nawet stwierdzenie, że jest to najbardziej dopracowane zawieszenie w klasie. Znakomitą frajdę można też poczuć w zakrętach, bo jakimś niebywałym sposobem inżynierom Seata udało się bardzo daleko przesunąć granicę podsterowności. Do zawieszenia pasuje charakter układu kierowniczego, który pracuje z dużym wyczuciem i szybko reaguje na ruchy kierownicą. 

Seat Ibiza FR Seat Ibiza FR

Pięć wersji wyposażenia i trzy silniki do wyboru (1.5 TSI pojawi się w październiku), do tego wyposażenie jak z samochodów wyższych klas oraz cena około 60 tys. zł za wersję 115-konną. Na naszego nosa Ibiza oferuje tzw. „pełny pakiet”. Nie tylko dla młodych duchem kierowców.

Dane producenta Seat Ibiza FR 1.5 TSI
Cena 68 300 zł
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU
Rodzaj silnika benzynowy, R4 turbo
Pojemność skokowa 1495 cm3
Moc maksymalna
przy obrotach
150 KM
5000-5500/min
Maksymalny moment obrotowy
przy obrotach
250 Nm
1500-3500/min
Rodzaj napędu na przednie koła; 6-bieg. przekł. mechaniczna
OSIĄGI
0–100 km/h 7,7 s
Prędkość maksymalna 215 km/h
ZUŻYCIE PALIWA
Średnie 4,8 l/100 km
Emisja CO2 111 g/km
NADWOZIE
5-drzwiowy, 5-miejscowy hatchback, długość x szerokość x wysokość 4059 x 1780 x 1444 mm, rozstaw osi 2564 mm, masa własna 1164 kg, pojemność bagażnika 355 l, pojemność zbiornika paliwa 40 l
Seat Ibiza FR Seat Ibiza FR

Ibiza najbardziej przypomina Seata Leona od przodu, choć inny jest w niej kształ np. świateł przeciwmgielnych czy paska lamp diodowych

Seat Ibiza FR Seat Ibiza FR

LED-owe reflektory są standardem od wersji Full LED w górę. Do wersji Style dopłata za pełny pakiet LED wynosi 3771 zł. Światła dzienne świecą i z przodu, i z tyłu

Seat Ibiza FR Seat Ibiza FR

Wnętrze to wzór ergonomii – dobrze, że w Ibizie uchowało się pokrętło do regulacji głośności; plastiki wyglądają elegancko 

Seat Ibiza FR Seat Ibiza FR

Ekran systemu multimedialnego w najbogatszej wersji ma 8 cali, w innych – 5

Zobacz także:
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 52 900 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 (1)
ZOBACZ KOMENTARZE
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij