Celująca w sport (przynajmniej wyglądem) Ibiza SC nie przypadkiem została ubrana w jadowicie pomarańczową barwę. Szef stylistów Seata, Luc Donckerwolke, w przeszłości popełnił supersportowe Lambo Murcielago, którego znakiem rozpoznawczym był taki właśnie kolor...
Ostre spojrzenie, niskie szyby boczne i mocno pochylona tylna powodują, że w przeciwieństwie do wyższej o 17 mm wersji 5-drzwiowej, Ibiza SC wygląda jak niewielkie coupé. Z wyglądem współgra zawieszenie - twarde, choć nieprzesadnie, trzyma samochód mocno w zakrętach nie pozwalając nadwoziu na wychylanie się. Swój udział mają w tym niskoprofilowe opony. W sprawnym kręceniu slalomów pomaga dobrze skalibrowany układ kierowniczy. To, co przydaje się w bezpiecznej jeździe na trasie, powoduje, że nierówności dróg, choć nie wytrącają samochodu z obranego kierunku jazdy, przenoszą się na kręgosłupy pasażerów. I nie są w stanie zapobiec temu wygodne, dobrze trzymające, nisko umieszczone fotele.
Możliwościom zawieszenia nie dorównuje osiągami silnik. Choć ma sporą moc (105 KM) i niezły moment obrotowy (153 Nm), do sprawnego, dynamicznego poruszania się trzeba go trzymać w górnym rejestrze obrotów. I tu nie od rzeczy jest sportowy tryb siedmiobiegowej przekładni DSG, wysoko kręcącej silnik przy przyspieszaniu. Samochód ma wszelkie dane, by sprawnie poruszać się nie tylko na trasie, ale i w mieście. I tu ujawnia się drugie oblicze inteligentnie sterowanej przekładni. W zwykłym trybie szybko zmienia przełożenia przy niskich obrotach silnika, co ma zbawienny wpływ na zużycie paliwa.
DANE TECHNICZNE
DANE TECHNICZNE | |
---|---|
Cena | 55 490 zł |
Konkurenci | Ford Fiesta, Alfa Romeo Mito |
Silnik | benzynowy, 1.6, R4 |
Moc/przy obrotach | 105 KM/5600 obr/min |
0–100 km/h | 10,1 s |
Prędkość maksymalna | 188 km/h |
Zużycie paliwa | 6,2 l/100 km |
Emisja CO2 | 148 g/km |
Silnik | pojemność 1598 cm3, 153 Nm przy 3800 obr/min, skrzynia biegów 7DSG, napęd na przednie koła. |
Nadwozie | 3-drzwiowy, 5-miejscowy hatchback, dł. x szer. x wys. 4034 x 1693 x 1428 mm, rozstaw osi 2469 mm, |
masa własna | 1045 kg, poj. bag. 284 l. |
Ostrzejsze potraktowanie pedału gazu powoduje, że biegi są zmieniane wyżej. Dzięki takiemu oprogramowaniu samochód wykorzystuje albo maksymalne osiągi, albo optymalne dla oszczędnej jazdy obroty silnika, które na przykład przy 130 km/h wynoszą jedynie 3000 obr/min. Sterownik zmienia przełożenia w "leniwym" trybie poruszania się nawet już przy 1800 obr/min, ciągnąc po obrotach do nawet 3500 obr/min, jeśli chcemy maksymalnie wykorzystać możliwości silnika. Dzięki DSG auto spala nieco mniej benzyny niż wersja z mechaniczną przekładnią pięciobiegową, - 6,4 l/100 km przy średniej prędkości 54 km/h do 7,4 litra przy 119 km/h.
Mała Ibiza kusi wyglądem i możliwościami. Niestety, jest droga, a za atrakcyjny wygląd dodatkowo płaci się mniejszą ilością miejsca na tylnych siedzeniach.
Usportowione zawieszenie zwiększa przyjemność prowadzenia, a DSG zestawione z wiekowym, ale ciągle modernizowanym silnikiem pozwala wykrzesać więcej werwy.
Tekst: Bogdan Czajkowski
Zdjęcia: Paweł Łapot
Komentarze
auto motor i sport, 2009-12-07 11:27:43
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?