Przepis na najmocniejsze Seaty jest niezmiennie ten sam. Standardowe nadwozie przyozdabia się garścią spoilerów, montuje kubełkowe fotele oraz mocny silnik. Ten w Leonie ma pojemność 2,0 l, podwójny bezpośredni wtrysk paliwa, turbosprężarkę i rozwija moc (zależnie od wersji) 265 lub 280 KM. Dzięki świetnej reakcji na gaz i wysokiemu momentowi obrotowemu (350 Nm w zakresie 1750–5600 obr/ min) dynamika jazdy jest imponująca.
Jazdę uprzyjemnia dobrze zestopniowana i precyzyjnie działająca 6-biegowa skrzynia biegów. Za dopłatą oferowana jest dwusprzęgłowa skrzynia DSG, która zdecydowanie bardziej pasuje do charakteru auta. Przy okazji poprawia ona o włos (0,1 sekundy) przyspieszenie do 100 km/h, które zajmuje jedynie 5,7 s (wersja Cupra 280). Mocno irytuje, że skrzynia w trybie ręcznym samoistnie przełącza bieg na wyższy, gdy silnik pracuje na maksymalnych obrotach. Rezultat bywa taki, że podczas dynamicznej jazdy kierowca i skrzynia biegów dublują się w wydawaniu komend zmiany przełożeń.
Leon Cupra jest standardowo wyposażany w mechaniczną blokadę mechanizmu różnicowego. Pozwala to szybciej pokonywać zakręty, bez ryzyka utraty osiągów lub wystąpienia nadmiernej podsterowności. Podczas jazdy krętą drogą docenisz również elektronicznie regulowane zawieszenie DCC (poprawia stabilność, zmieniając charakterystykę pracy amortyzatorów) oraz bezpośredni, progresywny (usztywnia się wraz ze wzrostem prędkości) układ kierowniczy. Leon Cupra nie jest hot hatchem tylko z wyglądu czy z nazwy. Ma w pełni odłączany system stabilizacji toru jazdy, co powinno szczególnie ucieszyć kierowców potrafiących właściwie wykorzystać fizykę ruchu (pod- i nadsterowność). Cupra oferuje solidną porcję radości z jazdy. I o to chodzi.
Dane producenta | Seat Leon SC Cupra |
Cena | jeszcze nie ustalona |
Silnik i przeniesienie napędu | |
Rodzaj napędu | benzynowy, R4, turbo |
Pojemność skokowa | 1984 cm3 |
Moc maks./przy obrotach | 280 KM/5700-6200 obr/min |
Maks. moment obr./przy obrotach | 350 Nm/1750-5600 obr/min |
Przeniesienie napędu | na przednie koła; 6-biegowa przekładnia DSG |
Osiągi | |
0–100 km/h | 5,7 s |
Prędkość maksymalna | 250 km/h |
Zużycie paliwa | |
Średnie | 6,4 l/100 km |
Emisja CO2 | 149 g/km |
Nadwozie | |
3-drzwiowy, 5-miejscowy hatchback, długość x szerokość x wysokość 4236 x 1810 x 1423 mm, rozstaw osi 2596 mm, masa własna 1395 kg, pojemność bagażnika 380 l, pojemność zbiornika paliwa 50 l. |
Michał Hutyra redaktor „auto motor i sport”
Naszym zdaniem
Seat Leon Cupra może stać się zagrożeniem dla Golfa GTI. Ma lepsze osiągi i podobno będzie tańszy.
To polubisz - Układ wydechowy
Jest ładnie wyeksponowany, ma rasowe brzmienie, które, co ważne, nie jest męczące w codziennym użytkowaniu.
Tego nie - Dopłata za kubły
Prawdziwe sportowe fotele lepiej niż standardowe przytrzymują ciało. Szkoda tylko, że teraz wymagają dopłaty.
Michał Hutyra
amis