Leon z napędem na cztery koła to model nietypowy – raz, że Seat nie kojarzy się tradycyjnie z napędem 4WD, a dwa, że przecież niedługo zadebiutuje lekko uterenowiony Leon X-Perience. Najwyraźniej jest w tym jakaś metoda. Do tylnych kół siła napędowa wędruje oczywiście poprzez sprzęgło typu haldex (już 5. generacji), a dodatkowym elementem jest funkcja XDS, czyli tzw. elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego – dla obydwóch osi. Pomimo dodatkowego hardware’u na pokładzie, Leon ST zachowuje wszystkie cechy praktyczne – pojemność bagażnika oraz miejsce na koło zapasowe są takie same jak w wersji przednionapędowej, a zbiornik paliwa jest nawet o 5 litrów większy. Jedyny minus to większa o 124 kg masa własna auta, co jak podaje Seat przekłada się na średnio o 0,7 l/100 km wyższe zużycie paliwa.
Haldexa dobrze znamy jako system ultraszybki – podczas zwykłej jazdy niemal cały moment obrotowy wędruje do przednich kół, a samo „dołączenie tyłu” następuje w milisekundy. Nawet przy mocnym gazie i na mocno skręconych kołach Seat przy wyjściach z zakrętów zachowuje się jak auto ze stałym napędem 4x4, tzn. odjeżdża jak po szynach. Z przyczyn obiektywnych nie mogliśmy wypróbować Leona na śniegu albo chociaż na chłodnej, mokrej nawierzchni, ale biorąc pod uwagę postęp jaki był między poprzednimi generacjami haldexa spodziewamy się, że również w najnowszej wersji egzamin zda on bardzo dobrze. Z ceną na poziomie 100 tys. zł Leon 4Drive jest raczej tylko dla tych, którzy rzeczywiście potrzebują napędu na cztery koła i jednocześnie SUV-om oraz crossoverom mówią trzy razy nie. Seat próbuje osłodzić cenę bardzo dobrym wyposażeniem wersji Style oraz FR. Natomiast kompaktów z napędem 4WD jest na rynku jak na lekarstwo – i być może w tym leży szansa Seata, by sprzedać kilka sztuk Leona 4Drive.
Dane producenta | Seat Leon ST 4Drive |
Cena | 100 300 zł |
Silnik i przeniesienie napędu | |
Rodzaj silnika | turbodiesel, R4 |
Pojemność skokowa | 1598 cm3 |
Moc maksymalna | 105 KM |
w przedziale obrotów | 3000–4000/min |
Maks. moment obr./przy obrotach | 145 Nm/1900 obr/min |
Maksymalny moment obrotowy | 250 Nm |
w przedziale obrotów | 1750–2750/min |
Rodzaj napędu | na cztery koła; 5-biegowa przekładnia mechaniczna |
Osiągi | |
0–100 km/h | 12,0 s |
Prędkość maksymalna | 187 km/h |
Zużycie paliwa | |
Średnie | 4,5 l/100 km |
Emisja CO2 | 119 g/km |
Nadwozie | |
5-drzwiowe, 5-miejscowe kombi, długość x szer. x wys. 4535 x 1816 x 1454 mm, rozstaw osi 2636 mm, masa własna 1455 kg, dopuszczalne obciążenie 525 kg, pojemność bagażnika 587/1470 l, pojemność zbiornika paliwa 55 l. |