REKLAMA

Seat Leon Sportstourer 1.5 TSI: Ukryty temperament - TEST

Mimo, że nowy Seat Leon Sportstourer należy do klasy praktycznych kombi to spodoba się osobom, które dużo podróżują oraz zwolennikom nieco dynamiczniejszego stylu jazdy. Szczególnie w wersji z benzynowym silnikiem 1.5 TSI i ręczną skrzynią biegów.

Seat Leon 1.5 TSI Szczepan Mroczek
Seat Leon 1.5 TSI
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 69 700 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5, kombi-5
SPRAWDŹ OFERTY

W klasie kompaktowych kombi wybór jest wyjątkowo bogaty. Jak zatem wyróżnić się wśród samochodów, których główną zaletą jest połączenie praktycznych zalet z atrakcyjna ceną? W samym koncernie Volkswagena znajdziemy VW Golfa, Skodę Octavię i Seata Leona. Wszystkie modele są odświeżone więc na nowo trzeba je wartościować. Tym bardziej, że obecnie samochody przeżywają multimedialny rozwój i jeszcze wyraźniej podkreślają swój charakter. Golf stara się przypodobać wszystkim, Octavia poszła w stronę komfortu, a Leon łączy praktyczność z zadziorniejszym charakterem. Dynamiczny wygląd kompaktowego Seata oznacza też, że wartość współczynnika oporu aerodynamicznego poprawiła się o około 8% w porównaniu do poprzedniej generacji. Nowy Leon zachował styl Seata, ale dzięki rozciągniętym na całą szerokość auta tylnym światłom mocno wyróżnia się drodze.

Seat Leon 1.5 TSISzczepan Mroczek
Seat Leon 1.5 TSI

Seat Leon Sportstourer 1.5 TSI - Rekord pobity

W 2019 roku Seat sprzedając ponad 750 tys. samochodów ustanowił rekord w 70-letniej historii firmy. Pewnie dlatego władze firmy pozwoliły sobie na inwestycję aż 1,1 miliarda euro we wprowadzenie do produkcji Leona czwartej generacji. Wśród największych nowości w debiutującym Seacie znajdziemy wydajniejsze układy napędowe, rewolucyjny system łączności z otoczeniem oraz udoskonaloną technologię wspomagania jazdy.
Czwarta generacja Leona osadzona jest na platformie MQB Evo i dzięki temu wnętrze stało się jeszcze przestronniejsze. Leon w wersji Sportstourer ma 464,2 cm długości (o 9,3 cm więcej w stosunku do poprzedniej generacji), 180 cm szerokości (o 1,6 cm mniej) i 145,6 cm wysokości. Rozstaw osi (268,6 cm) jest identyczny jak w wersji 5-drzwiowej, ale jednocześnie aż o 5 cm większy niż w poprzedniku. Pojemność bagażnika w wersji Sportstourer wynosi aż 617 litrów (czyli aż o 30 litrów więcej niż w poprzedniej generacji i o 237 litrów więcej niż w 5-drzwiowej wersji). Seat Leon urósł do rozmiarów, które zapewniają wystarczającą ilość miejsca dla 4 rosłych i dorosłych osób. Nawet jeśli kierowca ma 185 cm wzrostu, bez problemu za jego fotelem zmieści się fotelik dziecięcy. Obecnie Leon spełnia wszystkie potrzeby samochodu do jazdy na co dzień, a nawet wykracza poza ten obszar wyposażeniem.

REKLAMA

Seat Leon 1.5 TSISzczepan Mroczek
Seat Leon 1.5 TSI

Seat Leon Sportstourer 1.5 TSI - Gra światłem

Wnętrze jest nie tylko jest praktyczne, ale też luksusowe. Możemy cieszyć elementami wyposażenia jeszcze kilka lat temu zarezerwowanymi dla samochodów klasy premium. Smukła deska rozdzielcza sprawia wrażenie lekkości i odzwierciedla połączenie funkcjonalności, minimalizmu i elegancji. Po zmroku łatwo za pomocą ambientowego oświetlenia zmienić klimat. Przez całą szerokość deski rozdzielczej o okolicach połączenia z przednią szybą biegnie luk ledowy. Można dostosowywać kolor i natężenie jego oświetlenia do nastroju, gustu, czy też wrażenia jakie chce się wywołać. To kolejna dziedzina, która mocno rozwinęła się w samochodach w ostatnich latach. Każdy kto projektował mieszkanie wie, jak ważne jest oświetlenie w pomieszczeniach, w których spędzamy dużo czasu. W samochodach zadanie jest utrudnione ponieważ oświetlenie ambientowe nie powinno rozpraszać kierowcy, czy ograniczać widoczności. W Seacie Leonie jest klimatycznie i praktycznie.
Jeśli zmówisz Leona z opcją pełnego oświetlenia LED przy wsiadaniu do samochodu zobaczysz na powierzchni pod drzwiami hologram słowa „Hola!”. Ponadto nowy Leon został wzbogacony o modne obecnie dynamiczne kierunkowskazy, dzięki którym w wyraźniejszy sposób zasygnalizuje kierunek jazdy. Nowości jest znacznie więcej. Leon to pierwszy model marki w pełni połączony z otoczeniem. Kluczowym elementem systemu łączności Leona jest 10,5-calowy wirtualny kokpit, czyli personalizowany zestaw wskaźników zastępujący tradycyjne zegary. Można na nim zmieniać dominujące elementy. Każdy powinien odnaleźć ustawienie odpowiednie dla siebie, ponieważ dostępny jest tradycyjny zestaw okrągłych wskaźników, ale też minimalistyczna wersja zegarów.
Standardowy system multimedialny z ekranem o średnicy 8,25-cala można oczywiście połączyć ze smartfonem. Na bardziej rozbudowany Navi System składa się 10-calowy ekran Retina z nawigacją 3D, funkcją sterowania głosem oraz rozpoznawania gestów. System Full Link otwiera drogę do łączności, umożliwiając użytkownikom podłączenie urządzeń mobilnych do systemu multimedialnego pojazdu za pośrednictwem Android Auto lub bezprzewodowego Apple CarPlay, a wbudowana karta SIM zapewnia stałą łączność ze światem cyfrowym. Technologia pozwala systemowi multimedialnemu pobierać dane z chmury w czasie rzeczywistym, a funkcja eCall umożliwia kontakt się ze służbami ratunkowymi. Najbezpieczniejszy model jaki opuścił fabryki Seata ma m.in. proaktywny tempomat, asystenta utrzymania pasa ruchu i wyprzedzania.
Obsługa oraz menu jest intuicyjne, ale trzeba się przyzwyczaić do braku pokręteł od regulacji głośności czy temperatury. Ciekawe czy w przypadku samochodów historia potoczy się podobnie jak ta z wejściem na rynek smartfonów. Początkowo, będziemy narzekać na brak pokręteł, a po okresie przyzwyczajenia wszyscy zapomną, że kiedyś było inaczej.

Seat Leon 1.5 TSISzczepan Mroczek
Seat Leon 1.5 TSI

Seat Leon Sportstourer 1.5 TSI - Sportowa żyłka

Turbodoładowany silnik benzynowy ma zalety diesla. Od niskich obrotów silnika można korzystać z wysokiego momentu i a różnica w spalaniu pomiędzy dieslem, a benzyniakiem nie jest już tak duża jak w przeszłości. Seat Leon 1.5 l o mocy 150 KM konsumował średnio 7 litrów na setkę. A przy tym przyjemnie brzmi, przyspiesza do stu kilometrów na godzinę w czasie 8,7 s i może podróżować z prędkością 221 km/h.
Pomimo kompletu praktycznych zalet w Seacie Leonie drzemie sportowa żyłka. Już niewielka kierownica o sportowym kształcie wieńca dopinguje do trzymania dłoni na kierownicy. A fotele z podniesionymi przednimi częściami siedziska ściślej zespalają kierowcę z samochodem. Precyzyjną kontrolę zapewnia też zawieszenie. Można regulować twardość amortyzatorów, ale bez względu na to jaki tryb wybierzesz, zawsze masz bezpośredni kontakt z samochodem. Nawet kiedy w zakręcie zbliżasz się do granicy przyczepności samochód wciąż przewidywalnie reaguje na ruchy kierownicą. Poza tym bardzo stabilnie wchodzi w łuki i na trudnej technicznie drodze nie musisz zbyt często korygować toru jazdy. Takie cechy spodobają się kierowcom, którzy dużo podróżują, bo samochód nie męczy nawet na długich dystansach. Koncern VW daje wybór. Seat ucieszy kierowców, który w komfortowym samochodzie na co dzień poszukują odrobiny sportu lub mają dynamiczniejszą technikę prowadzenia.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Zobacz także:

Seat Leon 1.5 TSISzczepan Mroczek
Seat Leon 1.5 TSI

Seat Leon Sportstourer 1.5 TSI - Wciąż na fali

Pomimo popularności crossoverów i SUV-ów wciąż klasyczny kompakt w wersji kombi nie traci na atrakcyjności. W wielkości jaką prezentuje obecnie wygodnie, nawet na długich trasach, pomieści 4 dorosłych pasażerów, ma potężny bagażnik i jest oszczędniejszy od SUV-ów, szczególnie podczas jazdy autostradą. Poza tym Seat Leon ma sportową żyłkę, która ujmie kierowców, ale nie pogorszy komfortu podróżowania pasażerów. Łatwo wyczuć podczas jazdy, że Seat Leon ma koligacje rodzinne z marką Cupra.

Seat Leon 1.5 TSISzczepan Mroczek
Seat Leon 1.5 TSI

Seat Leon Sportstourer 1.5 TSI Xcellence - Dane techniczne 

Dane producenta  
Cena 88 700 zł (Xcellence 100 800 zł)
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU
Rodzaj silnika benzynowy, R4 turbo
Pojemność skokowa 1498 cm3
Moc maksymalna
przy obrotach
150 KM
6000/min
Maksymalny moment obrotowy
przy obrotach
250 Nm
1500-3500/min
Rodzaj napędu na przednie koła
Skrzynia biegów 6-biegowa ręczna
OSIĄGI
0–100 km/h 8,7 s
Prędkość maksymalna 221 km/h
ZUŻYCIE PALIWA
Średnie (WLTP) 5,7 l/100 km
Emisja CO2 (WLTP) 129 g/km
NADWOZIE
5-drzwiowe, 5-miejscowe kombi, długość x szerokość x wysokość 4642 x 1800 x 1456 mm, rozstaw osi 2686 mm, masa własna 1336 kg, poj. bagażnika 620/1600 l, poj. zbiornika paliwa 50 l.

Kliknij po więcej informacji na temat Seata Leona

zobacz galerię

Zobacz także:

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ

REKLAMA

REKLAMA