Seat Leon - w rytmie flamenco

Nie porywa do tańca jak poprzednik, ale nawet jego kuzyn Golf ma mu czego pozazdrościć. Czego dokładnie – sprawdziliśmy, jeżdżąc jako jedni z pierwszych nowym Seatem Leonem. 

Seat Leon 2013
Mimo wielu wspólnych podzespołów z VW Golfem, Seat Leon ma własny charakter
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 152 400 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5, kombi-5
SPRAWDŹ OFERTY

Nieważne czy patrzysz na Leona pierwszy czy piąty raz, wniosek nasuwa się jeden – spokorniał. Szkoda. Z wyglądu zbyt mocno przypomina teraz wyrośniętą Ibizę, a jedyną ekstrawagancją są światła w stylu tych w Audi A3. Nowość jest taka, że Leon to pierwszy kompakt, który za dopłatą może mieć w pełni LED-owe przednie światła. Wnętrze auta rozstało się z tanim i twardym plastikiem. Deska rozdzielcza jest z miękkiego tworzywa, a centralne jej miejsce zajmuje ekran systemu multimedialnego o przekątnej 5,8 cala lub mniejszej, zależnie od wersji. Jest dotykowy, co znacząco zmniejsza liczbę przycisków na konsoli środkowej. To z kolei zdecydowanie upraszcza obsługę. Niestety, szaroczarna kolorystyka może nieco przygnębiać. Z punktu widzenia codziennej funkcjonalności Leonowi brakuje pojemnych schowków i lepszego wykończenia tych, które są. Brak wyścielenia gumą, choćby na dnie, sprawia, że drobiazgi mogą się swobodnie przemieszczać i hałasują na nierównościach.

Leon lepszy od Golfa? Nawet jeśli nie, to jest godnym naśladowcą

Za to pojemność kabiny i bagażnika (380 l) jest więcej niż przyzwoita. Fotele okazują się wygodne, mają bardzo szeroki zakres regulacji (kierownica zresztą też), dlatego kierowcy – nawet ci o ponadprzeciętnym wzroście – nie będą rozczarowani. Irytuje jedynie wysoki próg bagażnika. Przy wkładaniu wózka czy ciężkiej torby trzeba się trochę nadźwigać.

 

Pozytywny dreszcz emocji poczujesz podczas jazdy. Leon jest niezwykle zwinny, jego zawieszenie świetnie tłumi nierówności drogi, a przyczepność kół do asfaltu jest rewelacyjna. Szczególnie cieszy całkowita zmiana charakterystyki zawieszenia. Od teraz, nawet usportowione wersje FR można uznać za auta w pełni cywilizowane. Kierownica przyjemnie „waży” w dłoniach, a informacje, jakie odbierasz za jej pośrednictwem dają jednoznaczną odpowiedź, co dzieje się na styku kół i nawierzchni. Elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego (XDS) robi wszystko co możliwe, by przednie koła Leona nie wyjeżdżały na łuku zbyt szybko poza obrany tor jazdy. Prosty trick, polegający na przyhamowaniu wewnętrznego koła podczas nieco za szybkiego wejścia w zakręt, sprawdza się znakomicie i sprawia, że kompakt Seata skutecznie trzyma się obranego toru jazdy. Leon to kolejny produkt z ogromnej stajni Volkswagena, dający się lubić tym bardziej, gdy pod jego maską pracuje mały, benzynowy silnik turbo. Warto się szarpnąć na jednostkę 1.4 TSI o mocy minimum 122 KM. Jest to najlepszy silnik z punktu widzenia osiągów oraz zużycia paliwa i znakomicie sobie poczyna z autem ważącym zaledwie 1224 kg. Tak niską masę własną Leon zawdzięcza specjalnej platformie modułowej MQB. Przy okazji, to szansa na tańszą produkcję, a więc niższą cenę lub/i bogatsze wyposażenie standardowe. 122-konny TSI zadowoli się 6,2 litra paliwa na pokonanie 100 kilometrów (to o 1 l/100 km więcej niż deklaruje producent). Bez seryjnego systemu start/stop tak dobrego wyniku nie dałoby się uzyskać.

Wyposażenie podstawowe jest, jak na współczesne standardy, bardzo bogate. Są tu: klimatyzacja, siedem poduszek powietrznych, ESP oraz elektryka lusterkowo-okienna. Nie jest tajemnicą, że o sukcesie lub porażce rynkowej nowego Seata Leona, przy jego dużym podobieństwie do Volkswagena Golfa, będzie decydował cennik, a ten, z powodu zmiany importera Seatów do Polski, nie został jeszcze ogłoszony. Nie chcemy więc spekulować, czy i o ile Leon może być tańszy od Golfa.

 

Seat Leon 1.4 TSI 122 KM Style

Seat Leon 1.4 TSI 122 KM Style

Cenanie ustalona
SILNIK I UKŁ AD NAPĘDOWY
Rodzaj silnikabenzynowy, R4, turbo
Pojemność skokowa1395 cm3
Moc maksymalna122 KM
w przedziale obrotów5000–6000/min
Maksymalny moment obrotowy175 Nm
w przedziale obrotów1400–4000/min
Rodzaj napęduna przednie koła; 6-biegowa przekładnia mechaniczna
OSIĄGI
0–100 km/h9,3 s
Prędkość maksymalna202 km/h
ZUŻYCIE PALIWA
Średnie5,2 l/100 km
Emisja CO2120g/km
NADWOZIE5-miejscowy hatchback, długość x szerokość x wysokość 4263 x 1816 x 1459 mm, rozstaw osi 2636 mm, masa własna 1224 kg, poj. bagażnika 380/1210 l, poj. zbiornika paliwa 50 l.

Jedno jest pewne. Debiutująca właśnie Skoda Octavia będzie miała znacznie lżejsze życie – jej typowy klient (głowa rodziny), nie jest raczej zapatrzony w Golfa, lecz oczekuje auta z możliwie największym bagażnikiem. A prestiż... ma w nosie! 

DOBRY PATENT

Michał Hutyra
redaktor „auto motor i sport”

Jeśli rozważasz zakup Golfa, poczekaj na ogłoszenie cen Leona. Auta różnią się o włos, a Hiszpan wygląda bardziej zadziornie i ma być tańszy.

Zobacz także:
Zobacz również:
REKLAMA