Seat Tarraco e-Hybrid : Oczekiwania mainstreamu - TEST

Tak jak 20 lat temu kompaktowy hatchback reprezentował kompromis w świecie motoryzacji tak dziś hybrydowy, kompaktowy SUV z możliwością ładowania, jakim jest Seat Tarraco e-Hybrid wydaje się najbardziej uniwersalnym rozwiązaniem.

Seat Tarraco e-Hybrid Szczepan Mroczek
Seat Tarraco e-Hybrid

Ludzi, którzy traktują samochody jak świętość jest coraz mniej. Dziś auto staje się sprzętem, niczym lodówka, czy pralka. Ma być praktyczne, wszechstronne i działać tak, by nie angażować ani czasu ani uwagi kierowcy. Seat Tarraco Phev celnie trafia w oczekiwania tzw. mainstreamu. Mimo, że Seat jest marką południową w tym wypadku na próżno szukać emocji. Tarraco to największy SUV Seata, który dzieli rozwiązania techniczne z Volkswagenem Tiguanem Allspace i Skodą Kodiak i wyraźnie czuć w nim więzy rodowe. Wszystkie trzy modele bazują na tej samej płycie podłogowej MQB.

Seat Tarraco e-Hybrid Szczepan Mroczek
Seat Tarraco e-Hybrid

Seat Tarraco e-Hybrid - Wszechstronność

We wnętrzu Seata dominuje praktyczność a nie emocje i niewiele zmienia tu wersja FR, która wyróżnia się m.in. „kubełkowymi” fotelami i chromowanymi końcówkami układu wydechowego. Jeśli potrzebujesz emocjonującego Seata, powinieneś rozejrzeć się za modelami z logo Cupra na masce. 
Największymi zaletami Tarraco są wszechstronność oraz przestronne wnętrze. Dzięki potężnemu rozstawowi osi (279 cm) nie brakuje miejsca na nogi pasażerów przebywających na tylnych fotelach, nawet tych siedzących w fotelikach dziecięcych. Tym bardziej, że kanapa jest przesuwana. A nawet ludzie o koszykarskim wzroście nie będą narzekać na ilość przestrzeni na głowy. Do Tarraco bardzo łatwo się też wsiada. Podniesiona karoseria oraz ogromne, otwierające się niemal pod kątem prostym drzwi, powodują, że z tym samochodem łatwo się żyje. Również w mieście. Jest wystarczająco komfortowy i przestronny, by wybrać się nim w podróż po Europie, ale wciąż na tyle zgrabny, by nie nastręczać kłopotów w miejskiej dżungli.
W przypadku Tarraco z hybrydowym napędem z możliwością ładowania musisz się pogodzić z mniejszym bagażnikiem i brakiem możliwości wyboru wersji 7-osobowej z trzecim rzędem foteli. Bagażnik Tarraco PHEV zamiast 760 litrów (spalinowa wersja 5-osobowa) ma 610 l pojemności. Ale chyba jeszcze bardziej doskwiera niewielki zbiornik paliwa o pojemności 45 litrów. Nawet jeśli startujesz z naładowanymi do pełna akumulatorami to wyjeżdżając w trasę zbyt szybko musisz rozglądać się za stacją paliw.

Seat Tarraco e-Hybrid Szczepan Mroczek
Seat Tarraco e-Hybrid

Seat Tarraco e-Hybrid - Zapominasz o jego istnieniu

Pod maską hybrydowego Seata pracuje znany z innych modeli koncernu VW napęd. Składa się z benzynowego turbodoładowanego silnika o pojemności 1.4 lira oraz elektrycznego o mocy 117 KM. Moment obrotowy, który powstaje przy ich współpracy trafia na przednie koła za pośrednictwem skrzyni DSG o 6 przełożeniach. Napęd hybrydowy podobnie jak cały samochód jest uniwersalny. Na samym prądzie może może pokonać od 30 do 40 km (tu jest pole do poprawy) i spala średnio 8 l/100 km, a jednocześnie pozwala przyspieszyć do setki w 8 sekund i rozpędzić się do 210 km/h. Największe oszczędności hybrydowy napęd generuje w mieście, gdzie spalanie również utrzymuje się na poziomie 8 litrów na setkę. W trasie dzięki skrzyni DSG napęd sprawdza się znacznie lepiej od tego z Toyoty, która stosuje bezstopniowe skrzynie. Ale wciąż na niemieckich autostradach zdecydowanie oszczędniejszy okaże się pospolity diesel. Poza tym napęd hybrydowy w Tarraco nie jest źródłem mocnych wrażeń. Na tyle oddziela kierowcę do samochodu, że po kilkudziesięciu kilometrach przestajesz śledzić co dzieje się z silnikiem i zapominasz o istnieniu napędu.

Seat Tarraco e-Hybrid Szczepan Mroczek
Seat Tarraco e-Hybrid

Seat Tarraco e-Hybrid – Nie wymaga uwagi

Hybrydowy Seat Tarraco z możliwością ładowania akumulatorów celnie trafia w potrzeby obecnego rynku. Świetnie sprawdzi się w roli jednego samochodu w rodzinie, daje możliwość podróżowania z wykorzystaniem wyłącznie energii elektrycznej i jednocześnie pozwala na dalekie wyjazdy wakacyjne. Poza tym nie jest nachalny. Bardziej służy niż wymaga uwagi, co dziś w świecie cierpiącym na brak czasu dla większości ludzi będzie zaletą.

 

Dane producenta SEAT TARRACO
E-HYBRID
Cena 195 400 zł
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU
Rodzaj napędu hybrydowy: silnik benzynowy i elektr. AC
Moc maksymalna
zespołu hybrydowego
245 KM
Maks. moment obrotowy b.d.
Silnik spalinowy benzynowy, R4,
1395 cm3
Moc maksymalna
przy obrotach
150 KM
5000/min
Maks. moment obrotowy
przy obrotach
250 Nm
1550-3500/min
Silnik elektryczny  
Moc maksymalna 117 KM
Maks. moment obrotowy 330 Nm
Typ akumulatorów litowo-jonowe
Ilość zmagazynow. energii 13 kWh
Rodzaj napędu na przednie koła
Skrzynia biegów DSG, 6-stopniowa
OSIĄGI
0–100 km/h 8,0 s
Prędkość maksymalna 210 km/h
ZUŻYCIE PALIWA
Średnie (WLTP) 1,8 l/100 km
Emisja CO2 (WLTP)
41 g/km
NADWOZIE
5-drzwiowy, 5-miejscowy SUV, długość x szerokość x wysokość 4735 x 1839 x 1665 mm, rozstaw osi 2790 mm, masa własna 1793 kg, pojemność bagażnika 610/1770 l, pojemność zbiornika paliwa 45 l.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na Facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Zobacz także:

 

 

REKLAMA