Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
BP BP
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.1

Skoda Citigo 1.0 LPG: oszczędzanie na maxa

Skoda Citigo z instalacją LPG, czyli testowy film drogi z kosztami eksploatacji w roli głównej. Czy oscarowej? Odpowiedź na następnych stronach.

Po przekroczeniu 20-21 tysięcy km zwraca się inwestycja w instalację LPG. Warto? Tak jest, nawet jeśli auto nie jeździ ponadprzeciętnie dużo.

Z maluchami jest jak z demokracją. Są takie jakie są, bo nikt jeszcze nie wymyślił nic lepszego. Wszystkie mają podobne wymiary nadwozi, porównywalną przestrzeń kabin, wykończenie na poziomie odpowiednim do ceny oraz osiągi, przy których słowo „dynamika” nabiera znaczenia dość filozoficznego. Pomimo tych podobieństw, przepis na malucha pozostawia spore pole do udoskonalania, czego najlepszym przykładem jest Skoda Citigo.

Kabina - maksimum funkcjonalności...

Nadwozie Skody jest jak uformowane wokół pudełka. Patrząc z przodu lub z tyłu, niemal idealnie pionowe boki oraz proporcje sprawiają wrażenie jakby Citigo było doskonale kwadratowe, a pewnej zgrabności sylwetce nadają tylko wypchnięte do narożników koła.

Z kolei kabina jest w sposób bezlitosny zaprojektowana według wszystkich możliwych zasad funkcjonalności. Elementy obsługi znajdują się wysoko i same wpadają w palce, każde wolne miejsce jest wykorzystane na któreś udogodnienie z gatunku półeczka, uchwyt, kieszeń, schowek itp. Sama deska rozdzielcza wygląda jak pomniejszona wersja wnętrza Fabii i jak na ten przedział cenowy jakość wykonania oraz materiały wykończeniowe są więcej niż niezłe. Natomiast minusem okazuje się brak jakichkolwiek charakterystycznych elementów, tworzących chociażby namiastkę klimatu – tak jakby Skodzie na tym nie zależało. A szkoda, bo np. Fiat Panda pokazuje, że nawet w świecie najtańszych aut, twardych tworzyw oraz plastikowej szarzyzny da się to zrobić, i to w całkiem niezłym stylu.

... i maksimum przestrzeni

Pod względem przestrzeni Citigo punktuje gdzieś w okolicach maksimum – ilość miejsca z przodu jest doskonała, z tyłu zaś przynajmniej bardzo dobra. Wersja pięciodrzwiowa oferuje świetny dostęp do tylnej części kabiny, a na deser Skoda zostawia bardzo duży, bo 251-litrowy bagażnik. Dziesięć na dziesięć dostaje też Citigo za fotele – o długich siedziskach, świetnie wyprofilowanych oparciach i bardzo dobrze dobranej twardości; aktualnie, zdecydowanie najwygodniejsze przednie siedzenia w mikrokosmosie maluchów. Jeśli istnieje auto tej klasy, które pod jakimkolwiek praktyczno-przestrzenno-komfortowym względem byłoby od Skody lepsze, to bardzo skutecznie się ukrywa. Techniczną ciekawostką modelu testowanego jest instalacja zasilania gazem LPG – autorstwa firmy Landi Renzo, jednego z większych producentów tego typu urządzeń. Podobne instalacje są oferowane w Fabii i Octavii, wszystkie są montowane przez dealerów za błogosławieństwem Skody, przez co auto zachowuje fabryczną gwarancję.

Wydatek na fabryczną instalację gazową do Citigo (3500 zł) zwraca się wyjątkowo szybko, bo już po 20–21 tysiącach km

W wypadku Citigo instalację LPG można mieć wyłącznie z podstawową, 60-konną odmianą silnika 1.0. Mały i oszczędny silnik plus zasilanie gazem egzamin z codziennego życia zdają znakomicie. Średnie zużycie gazu LPG okazuje się w rzeczywistych warunkach o ok. 1 l wyższe niż w wypadku wersji benzynowej (dokładnie – 0,9 l/100 km), co sprawia, że Citigo jest wręcz nieprzyzwoicie tanie w eksploatacji. Najbardziej paliwożerny rodzaj jazdy, czyli wystawanie w miejskich korkach, jest załatwiane średnim spalaniem na poziomie 7,8 l/100 km, z kolei średnie zużycie paliwa wyniosło w teście 7,1 l gazowej chmury na każde 100 km. To zaś oznacza, że przy cenie litra gazu LPG ok. 2,30–2,40 zł przemieszczanie się Skodą jest tanie jak towar z wyprzedaży – kosztuje niecałe dwa razy więcej niż autem elektrycznym w rodzaju Peugeota iOna. A w trasie można uzyskać wynik 4,2 l/100 km, co przekłada się na cenę 10 zł na 100 km.

BP

Natomiast najbardziej smakowite okazuje się to, że pomimo ceny (3500 zł) stanowiącej dziesięć procent wartości auta, wydatek na instalację LPG zwraca się wyjątkowo szybko. Łatwo policzyć, że przy średnim spalaniu na poziomie 6,2 l/100 km (benzyna) kontra 7,1 l/100 km (gaz) oraz cenie benzyny bezołowiowej rzędu 5,50 zł, na każdych stu kilometrach oszczędność wynosi aż 17 złotych. A to oznacza, że wystarczy przejechać raptem 21 tys. km, by wydatek na gazowe zasilanie zwrócił się z nawiązką – w naszych realiach to niewiele ponad rok użytkowania auta, czyli wyjątkowo krótko.

Z punktu widzenia osiągów różnice między benzyną a gazem można w praktyce pominąć. Owszem, we wszystkich konkurencjach dynamicznych benzynowa zupa zapewniała silnikowi Citigo lepsze wyniki niż wąchanie gazowych oparów, ale różnice okazały się tak nieznaczne, że w codziennym użytkowaniu nie ma to żadnego znaczenia (patrz: porównanie pomiarów osiągów w tabeli testowej).

Sam silnik robi wrażenie zwyczajnie dobre. Przyspieszenie do setki na poziomie 14–15 s oraz elastyczność mierzona dwudziestosekundowymi odcinkami czasu to tylko wypadkowe mocy 60 KM oraz momentu obrotowego 95 Nm. Uzyskanie jakiejkolwiek dynamiki godnej tego określenia wymaga częstej zmiany biegów, a dobre jest to, że jednolitrowa jednostka Skody ma dość żywy charakter – przyjemnie nabiera obrotów i te osiągi, które ma, „oddaje” nie sprawiając wrażenia wyciskania z niej siódmych potów. Do jazdy głównie miejskiej dynamika jest akurat taka, jakiej potrzeba.

Komfort i jazda - pierwsza klasa

Latem ubiegłego roku pisaliśmy, że pod względem kombinacji właściwości jezdnych oraz poziomu komfortu Citigo wnosi do klasy maluchów nową jakość. To właśnie jedna z największych zalet Skody – z typowych w tej klasie kolumn McPhersona z przodu i belki skrętnej z tyłu potrafi ona „wydobyć więcej”. Jest przyczepna, bardzo zwinna i wolna od tak typowych dla aut swojej klasy cech, jak mocne przechyły nadwozia, silna podsterowność oraz nerwowe „skakanie” na nawierzchniach gęsto usianych drobnymi nierównościami. Równie dobry jest komfort na długim dystansie – w kilkusetkilometrowych trasach Citigo okazuje się tak dobre jak najlepsze modele z klasy o rozmiar większej. Zawieszenie pracuje dość cicho i po kabinie tylko z rzadka przemykają szmery pracy sprężyn i amortyzatorów, co w połączeniu z bardzo wygodnymi fotelami oraz cichą pracą silnika sprawia, że pod względem komfortu jazdy Citigo podnosi innym maluchom poprzeczkę na nieosiągalny poziom.

Zero dodatków w standardzie

Cennik małej Skody jest tak skonstruowany, że w wersji podstawowej (Active) w standardzie w zasadzie są tylko silnik, skrzynia biegów, koła, szyby, klamki w drzwiach, deska rozdzielcza i siedzenia. W praktyce flirt z Citigo lepiej rozpocząć od odmiany Ambition, w której za niewiele wyższą cenę (3300 zł) jest znacznie więcej wyposażeniowej treści. Dużą zaletą jest system ESP, oferowany w fabrycznym wyposażeniu każdej wersji.

Natomiast gwóźdź programu tego testu, czyli instalacja LPG, to rzecz, która nie wymaga rozbierania argumentów na czynniki pierwsze i oglądania przez mikroskop. Po prostu się opłaca.

Roman Popkiewicz
redaktor "auto motor i sport"

Naszym zdaniem:

Niższe koszty eksploatacji szybko zrekompensują wyższy początkowy wydatek – nawet przy niezbyt wysokim przebiegu. Właśnie to jest tu kluczowe – koszt „zagazowania” Citigo zwróci się bardzo szybko. Tylko przy ekstremalnie niskich przebiegach (5 tys. km rocznie) zwrot wyższego wydatku będzie trwał na tyle długo, że niekoniecznie się opłaci.

Dane techniczne

Data publikacji 06/2013
Silnik Rodzaj benzynowy, R3, Umieszczenie poprzecznie z przodu, Rozrząd dohc, 4 zawory na cylinder
Moc kW (KM) 60
Przy obrotach (/min) 5000-6000
Pojemność skokowa [cm3] 999
Maksymalny moment obrotowy [Nm] 95
Przy obrotach (/min) 3000-4300
Maksymalne obroty (obr/min) 6600
Rodzaj paliwa LOB95
Przeniesienie napędu na przednie koła
Skrzynia biegów 5-biegowa mechaniczna
Wielkość przełożeń 3,64/1,95/1,27/0,96/0,80:1
Bieg wsteczny 3,42:1
Przełożenie przekł. głównej 3,90:1
Nadwozie 5-drzwiowy, 4-miejscowy hatchback.
Układ jezdny Zawieszenie przednie: kolumny McPhersona, wahacze poprzeczne, stabilizator Zawieszenie tylne: belka skrętna, wahacze wleczone, sprężyny śrubowe, amortyzatory
Hamulce z przodu tarczowe wentylowane, średnica 256 mm
Hamulce z tyłu bębnowe, średnica 200 mm
Układy wspomagające ABS, ESP
Rozmiar kół i opon 165/70 R14 5,0J x 14
Koło zapasowe zestaw naprawczy
Współczynnik oporu powietrza Cx 0,33
Powierzchnia czołowa [m2] b.d.
Dł/szer/wys [mm] 3563/1645/1478
Rozstaw osi [mm] 2420
Rozstaw kół przód/tył [mm] 1428/1424
Średnica zawracania w prawo/lewo [m] 9,9/10,0
Poj. zbiornika paliwa [l] 35 (30 LPG)
Masa własna [kg] 929
Dopuszczalne obciążenie [kg] 436
Poj. bagażnika [l] 251/959
Zużycie paliwa wg. normy NEDC (w mieście) [l/km] 5,6
Zużycie paliwa wg. normy NEDC (poza miastem) [l/km] 3,9
Zużycie paliwa wg. normy NEDC (średnie) [l/km] 4,5
Norma emisji spalin Euro 5
Koszty utrzymania – ubezpieczenie OC (1 rok) zł 889
Koszty eksploatacji na km (zł) przy 15/30 tys. km/rok 0,53 (0,36 z LPG)/0,44 (0,27 z LPG)
Miesięczne koszty eksploatacji (zł) przy 15/30 tys. km/rok 663 (451 z LPG)/1091 (800 z LPG)
Gwarancja podzespoły (lata) 2
Gwarancja lakier (lata) 3
Gwarancja perforacji nadwozia (lata) 12
Cena modelu testowanego (zł) 38 590
Wyposażenie wersji testowanej Przednie i boczne poduszki powietrzne, układy ABS i ESP, fotel kierowcy regulowany na wysokość, elektrycznie sterowane szyby z przodu, zdalnie sterowany centralny zamek, stalowe obręcze kół 14’’
0-30 km/h (s) 2,5 (2,6)
0-50 km/h (s) 4,6 (4,9)
0-80 km/h (s) 9,2 (9,4)
0-100 km/h (s) 14,1 (14,5)
0-120 km/h (s) 21,0 (21,6)
0-130 km/h (s) 26,1 (26,7)
Prędkość maksymalna (km/h) 160
Elastyczność 60-100 km/h na IV/V biegu (s) 15,3 (15,5)/22,7 (23,0)
80-120 km/h na IV/V biegu (s) 16,1 (16,7)/25,4 (26,0)
Zużycie paliwa minimalne (l/100 km) 4,5 (b.d. z LPG)
Maksymalne (l/100 km) 8,1 (9,2 z LPG)
średnie podczas testu (l/100 km) 6,2 (7,1 z LPG)
zasięg (km) 564 (422 z LPG)
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 50 km/h 47
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 80 km/h 74
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 100 km/h 95
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 130 km/h 123
Droga hamowania (m) ze 100 km/h na zimno (nie obciążony) (m) 38,5
ze 100 km/h na ciepło (nie obciążony) (m) 38,8
Wyposażenie dodatkowe Radioodtwarzacz CD/MP3 1000 zł System Move&Fun nawigacja z mapami 37 państw, przygotowanie pod telefon 1400 zł Klimatyzacja manualna 3200 zł Czujniki parkowania z tyłu 1000 zł Elektr. panoramiczny dach 2900 zł Przednie światła przeciwmgłowe 800 zł Obręcze kół z lekkich stopów 14’’ 1500 zł Lakier metalizowany 1400 zł

PODSUMOWANIE

Skoda Citigo 1.0 LPG

Ocena:
4.5
(, )
Z punktu widzenia kosztów eksploatacji – a te są u maluchów jednym z najważniejszych wyznaczników jakości auta – Citigo na gaz LPG jest jeszcze lepsze niż wersja benzynowa. Auto ma wystarczające osiągi, a koszty są bajecznie niskie. Lista zalet jest długa, lista wad obejmuje w zasadzie tylko kosmetykę. Znakomity samochód.
Nadwozie
przestronne wnętrze
bardzo dobry dostęp
dobra jakość wykonania
duży bagażnik
Napęd
niski poziom hałasu
precyzyjny mechanizm zmiany biegów
wystarczające osiągi
bardzo niski moment obrotowy przy niskich obrotach
Bezpieczeństwo
świetnie zestrojony układ ESP
skuteczne hamulce
wysoka stabilność podczas awaryjnego hamowania
bardzo dobre reflektory, zwłaszcza światła drogowe
Komfort
bardzo wygodne fotele
świetny komfort resorowania
prosta obsługa
dobra widoczność
brak obrotomierza oraz komputera pokładowego w podstawowej wersji (Active)
Właściwości jezdne
bardzo dobry poziom przyczepności
wysoka stabilność
chwilami słyszalna praca tylnego zawieszenia
Eksploatacja
bardzo niskie koszty eksploatacji
tylko 2 lata gwarancji na podzespoły
bardzo krótkie okresy między przeglądami

zobacz galerię

Zobacz także:
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 36 900 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-3
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 (17)
ZOBACZ KOMENTARZE
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij