Skoda Enyaq Coupe RS iV: Wszystko w jednym - TEST

SUV o dynamicznej linii nadwozia, wysokich osiągach i wyposażony w napęd elektryczny, czyli wszystkie aktualne trendy w jednym samochodzie. Pierwsza jazda Skodą Enyaq Coupè w najmocniejszej wersji – RS iV.

Skoda Enyaq Coupe RS iV Materiały prasowe

Czy ten samochód coś Wam przypomina? Tak, seryjna Skoda Enyaq Coupe iV wygląda niemal jak koncepcyjny model Vision iV przedstawiony w 2019 roku na salonie samochodowym w Genewie. Ta prezentacja sprawiła, że debiutu seryjnego auta można było się spodziewać, jednak mimo wszystko niełatwo uwierzyć, że do oferty Skody trafia właśnie drogi SUV w stylu coupé z mocnym napędem elektrycznym. I najważniejsze – w wersji RS iV jest to najmocniejsza Skoda w historii oraz najszybciej rozpędzający się do 100 km/h model z gamy RS.

Skoda Enyaq Coupe RS iV - Z efektem „wow”

Najmocniejsza Skoda w historii jest też jedną z najbardziej relaksujących podczas jazdy

Krzykliwy, limonkowy lakier o nazwie Mamba Green (opcja) pasuje tutaj doskonale; w końcu w SUV-ach z mocno opadającą linią dachu chodzi o to, aby rzucać się w oczy na drodze. Z przodu model ten wygląda jak zwykły Enyaq, ale od środkowego słupka dach zaczyna mocno opadać, płynnie łącząc się z pokrywą bagażnika. Trzeba przyznać, że Coupé iV może się podobać, chociaż opowieści o „czeskim Lamborghini Urusie” są jednak nieco na wyrost. We wnętrzu także panuje styl znany ze zwykłego Enyaqa, ale wersja RS iV ma głębsze fotele ze zintegrowanymi zagłówkami, tapicerkę z alcantary i limonkowe lamówki na fotelach.
Efekt „wow” wywołuje w tym aucie nie tylko stylistyka nadwozia, lecz również pojedyncze detale. Każdy Enyaq Coupé ma w standardzie ogromny szklany dach, który rozpoczyna się nad głową kierowcy i biegnie hen, aż w kierunku bagażnika. Mniejsze brawa należą się za zastosowanie przeciwsłonecznej osłonki dachu, którą trzeba wyciągać z bagażnika i rozkładać ręcznie. Zastosowanie elektrycznej rolety przy tak mocno ściętym dachu było podobno niemożliwe, ale coś nam mówi, że ważną rolę odegrały tu też kwestie finansowe. Drugi ciekawy element to  kontrowersyjna atrapa osłony chłodnicy, która może być podświetlana. W każdym Enyaqu znajduje się w wyposażeniu opcjonalnym, ale w RS iV pojawi się w standardzie.

Skoda Enyaq Coupe RS iVMateriały prasowe
Deska rozdzielcza, częściowo obszyta alcantarą, to jeden z wielu elementów wnętrza jakby wyjętych z dwa razy droższych samochodów
Skoda Enyaq Coupe RS iVMateriały prasowe
Oznaczenia vRS na kierownicy, fotelach i nadkolach to jeden z niewielu wyróżników stylistycznych wersji RS iV
Skoda Enyaq Coupe RS iVMateriały prasowe
Enyaq ma nowe fotele – jeszcze głębsze i lepiej wyprofilowane niż w pozostałych modelach RS


Warto przypomnieć, że we wnętrzu Enyaqa jest mnóstwo miejsca, jak przystało na duże auto od podstaw stworzone jako elektryczne. Podłoga jest płaska, bagażnik pakowny, a w wersji Coupé nawet osoby o wzroście 180 cm nie będą dotykały głową sufitu. To ważne w aucie tego typu.
W ofercie znajdzie się kilka odmian różniących się zestawem akumulatorów (ten w 60 iV magazynuje 62 kWh energii elektrycznej, a w 80 iV i RS iV aż 82 kWh) i liczbą silników (jeden z tyłu lub po jednym na osi), a co za tym idzie różniących się mocą układu napędowego. Najmocniejszą wersją jest RS iV, której dwa silniki wytwarzają 299 KM i 460 Nm momentu obrotowego, dostępnego oczywiście od najniższych obrotów. Efekt? Zupełnie inny niż można się spodziewać, patrząc na rasowy wygląd tego auta.

Skoda Enyaq Coupe RS iVMateriały prasowe
W niewielkiej komorze silnika mieści się kompaktowa jednostka elektryczna. Druga znajduje się pod podłogą bagażnika

Skoda Enyaq Coupé RS iV nie jest samochodem sportowym, więc nie powinniśmy oczekiwać od niej drapieżnego charakteru czy szczególnie ostrych reakcji silnika. To po prostu bardzo szybka wersja jednego z najbardziej komfortowych modeli elektrycznych w tym przedziale cenowym. Najważniejszy, jak to w elektrykach, jest nagły przypływ siły napędowej. Wystarczy wcisnąć gaz, a już w połowie skoku pedału kierowca uderza głową w zagłówek i jest wciskany w oparcie fotela. Czytając w danych technicznych, że auto przyspiesza do 100 km/h w 6,5 sekundy, nie spodziewaliśmy się takich wrażeń, ale odczucia subiektywne są bardzo dobre. Ważne jest także to, że w napędzie Skody zastosowano przekładnię o stałym przełożeniu, co sprawia, że model ten nie przestaje przyspieszać nawet na ułamek sekundy, lecz rozpędza się stale, aż zadziała ogranicznik prędkości. W RS iV jest on ustawiony przy 180 km/h, czyli wartości o 20 km/h wyższej niż w innych Enyaqach. Przy aktualnym taryfikatorze mandatów nawet polscy kierowcy przyznają, że to w zupełności wystarczy.

Skoda Enyaq Coupe RS iVMateriały prasowe
Niemal płaska podłoga, regularne kształty, duży otwór załadunkowy i nawet 1610 litrów pojemności – bagażnik w Enyaqu jest dość nietypowy, jak na auto udające coupé

Skoda Enyaq Coupe RS iV - Słoń na krętej drodze?

Moc dwóch silników i napęd na cztery koła umożliwiają sprint do setki w czasie 6,5 s

Z perspektywy wnętrza Skoda Enyaq Coupé iV wydaje się bardzo duża. Szerokie nadwozie, duża szyba czołowa i masywna deska rozdzielcza sprawiają, że można się w niej poczuć jak za kierownicą znacznie większego auta. Dodając do tego 2,3 tony masy własnej wersji RS iV otrzymujemy mieszankę, która niekoniecznie kwalifikuje ten model do szybkiej jazdy w zakrętach.
I właśnie tutaj Enyaq potrafi zaskoczyć, bo podczas skręcania wyróżnia się przede wszystkim zwinnością. Jest to zasługa pewnej cechy, którą znamy także z podstawowych wersji tego modelu – Enyaq potrafi zawracać niemal w miejscu, co podczas jazdy krętymi drogami daje nieoczekiwane wrażenie lekkości. Reszta jest dokładnie taka, jak można się spodziewać. Układ kierowniczy okazuje się raczej mocno wspomagany i jest to domeną większość dzisiejszych samochodów, siła napędowa silników elektrycznych pozwala momentalnie rozpędzić się po wyjściu z zakrętu, a kubełkowe fotele bardzo skutecznie podtrzymują ciało. Podczas szybszej jazdy na pierwszy plan wysuwają się inne cechy elektrycznego RS-a. Mimo wysokiej masy własnej i 21-calowych obręczy kół aktywne zawieszenie Skody Enyaq bardzo skutecznie wybiera nierówności, nawet wtedy, gdy amortyzatory o zmiennej sile tłumienia zostaną przestawione w tryb sportowy – czuć, że pracują z większą sztywnością, jednak nie wpływa to negatywnie na wygodę podróżowania. Warto wspomnieć też o odzyskiwaniu energii podczas hamowania, bo w Enyaqu sterowanie siłą rekuperacji jest możliwe za pomocą łopatek umieszczonych przy kierownicy. Dzięki temu rozwiązaniu nie tylko można zwiększać ilość odzyskiwanej energii, np. podczas zjazdu ze wzniesienia, ale także kontrolować prędkość, z jaką samochód przejeżdża zakręty, i to bez konieczności uruchamiania hamulców – wystarczy odpuścić gaz, aby zwolnić i pokonać zakręt.

Skoda Enyaq Coupe RS iVMateriały prasowe
Nawet 21-calowe obręcze kół we wzorze zarezerwowanym dla tego modelu prezentują się futurystycznie
Skoda Enyaq Coupe RS iVMateriały prasowe
Usportowionego Enyaqa najłatwiej rozpoznać po oznaczeniach vRS

Skoda Enyaq Coupe RS iV - Emocje decydują

Z jakimi samochodami będzie rywalizowała na rynku Skoda Enyaq Coupé RS iV? Jej odpowiednikami są VW ID.5 GTX oraz Audi Q4 Sportback e-tron 50... i to na razie tyle. Poza koncernem Volkswagena nie da się dziś kupić kompaktowego SUV-a z nadwoziem w stylu coupé i z mocnym układem napędowym. Cena Coupé będzie znana dopiero za kilka tygodni, jednak patrząc na inne europejskie rynki, można przypuszczać, że w wypadku wersji RS iV mówimy o kwocie około 280 tysięcy złotych.

Skoda Enyaq Coupe RS iVMateriały prasowe

 

Dane producenta SKODA ENYAQ RS iV
Cena jeszcze nieznana
ZESPÓŁ NAPĘDOWY
Rodzaj silnika 2 elektryczne AC
Moc maksymalna 220 kW (299 KM)
Maksymalny moment obrotowy 460 Nm
Rodzaj napędu na cztery koła
Zespół akumulatorów litowo-jonowe
Ilość zmagazynowanej energii 82 kWh (77 kWh netto)
Maks. moc ładowania AC/DC 11 kW/135 kW
Masa własna 2367 kg
Czas ładowania
   do 100% z wallboxa
   5-80% z ładowarki DC
   na 100 km z ładowarki DC

7 h 30 min
40 min/90 min*
8 min/22 min*
OSIĄGI
0–100 km/h 6,5 s
Prędkość maksymalna 180 km/h
ZUŻYCIE ENERGII ELEKTRYCZNEJ
Średnie 18,1 kWh/100 km
Zasięg 504 km
* – przy maks. mocy ładowania tego modelu/z ładowarki o mocy 50 kW
Zobacz również:
REKLAMA