To model zupełnie nowego rodzaju: ani SUV, ani van, ani crossover. Po prostu – Enyaq
Pierwszy elektryczny model Skody w pstrokato zielonym maskującym przebraniu zlewa się z krajobrazem burych traw. To zapewne z powodu tego kamuflażu przedpremierowe jazdy testowe nową Skodą jeszcze w lutym zorganizowano na głębokiej irlandzkiej prowincji.
Skoda Enyaq prawie gotowa - Pierwszy kontakt
Na wąskich smaganych deszczem drogach mamy wyjątkową okazję poznać Enyaqa już teraz, zanim najprawdopodobniej pod koniec bieżącego roku trafi do sprzedaży. I trzeba przyznać, że ten pierwszy kontakt wypada bardzo pozytywnie, chociaż inżynierowie Skody twierdzą, że model jest na razie gotowy tylko w około 70 procentach. Okej, przyjmujemy to do wiadomości. Jednak już teraz widać, że pierwsza całkowicie elektryczna Skoda stworzona na platformie MEB, przeznaczonej w koncernie VW właśnie do kontrukcji tego rodzaju aut, to będzie raczej duża rzecz. Nie tyle z powodu rozmiarów nadwozia (jego długość wynosi 4,65 m), które plasują ją między Karoqiem a Kodiaqiem, ile ze względu na ogólny zestaw cech. Jeśli więc producentom konkurencyjnych aut zdawało się, że po drodze do modelu seryjnego nowa Skoda zgubi niebanalny styl, jaki miał studyjny Vision iV, to się rozczarują. Bo to ani SUV, ani van, ani crossover, tylko po prostu Enyaq.

Weźmy wygląd. Bryłę nadwozia zaprojektowano tak, by maksymalnie wykorzystać przestrzeń we wnętrzu, a jednocześnie sprostać wymaganiom aerodynamiki (współczynnik oporu powietrza Cx wynosi 0,27). Enyaq wygląda na auto dynamiczne, ma przyjemne dla oka designerskie detale i nie sposób pomylić go z innymi modelami. Nawet pas diod przebiegający przez całą szerokość przodu, w tym także przez osłonę chłodnicy, tu nie wygląda kiczowato, lecz pasuje do całości. Nie tylko designerskie smaczki robią dobre wrażenie, ale i proporcje nadwozia. To zasługa wspomnianej platformy MEB. Pozwala ona na umieszczenie akumulatorów w podłodze, a silnika elektrycznego z tyłu przy osi wielowahaczowej. Można też zamówić wersję z drugim silnikiem przy przedniej osi, dzięki czemu Enyaq zyskuje napęd na cztery koła.
Akumulatory w Skodzie zbudowano tak samo jak w innych modelach koncernu VW. Są płaskie i mają podłużne cele zgrupowane w moduły. Od tego, czy akumulator składa się z zestawu 8-, 9- czy 12 modułów po 24 cele każdy zależy też, ile energii potrafi zgromadzić; może ona wynosić 55, 60 lub 82 kWh. Stosownie do tego są oznaczone poszczególne wersje Enyaqa – 50, 60, 80, 80X i vRS. W elektrycznej Skodzie oznaczenia odnoszą się, owszem, do „pojemności”, tyle że nie silnika jak w konwencjonalnych autach, lecz akumulatora. Tzw. pojemność netto (czyli dostępna) wymienionych wersji to 52, 58 i 77 kWh, moc wynosi z kolei 109, 132 i 150 kW w wypadku silnika przy tylnej osi i 75 kW dla silnika elektrycznego przy przedniej osi.
Z tyłu pracuje bardzo wydajny silnik synchroniczny, z przodu trwała jednostka asynchroniczna, która ma szybko reagować w chwili, gdy kierowca zechce skorzystać z pełnej mocy. Enyaq przyspiesza do 100 km/h – zależnie od wersji – w czasie od 6,2 do 11,4 s i dzięki stałej dostępności maksymalnego momentu obrotowego robi to bardzo płynnie; na autostradzie jest w stanie osiągnąć nawet 180 km/h. W takim wypadku znacznie maleje jednak maksymalny zasięg, który według procedury WLTP wynosi ok. 500 km (dla wersji 80, a w aucie z napędem 4x4 – ok. 460 km).

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!
Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!
Zobacz także:
- Fabrycznie nowy Fiat Uno na sprzedaż - zdjęcia
- Używane BMW Serii 3 - których silników unikać?
- Jakimi pojazdami można jeździć bez "prawka"?
Komentarze
~Borek, 2021-01-25 01:10:25
~elektryk, 2020-09-03 15:03:41
~janusz, 2020-09-03 10:32:15
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?