Skoda Fabia (2021): Czy jest warta swojej ceny? - TEST

Wiele osób zwróciło pewnie uwagę na fakt, że nowa Skoda Fabia (2021) jest wyraźnie droższym samochodem niż poprzedniczka. Dlaczego tak jest i czy nadal miejska Skoda warta jest swojej ceny? Sprawdziliśmy.

Skoda Fabia materiały prasowe
Skoda Fabia
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 57 650 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5, kombi-5
SPRAWDŹ OFERTY

 

REKLAMA
  • Poza praktycznymi zaletami nowa Skoda Fabia po raz pierwszy stara się zaimponować klientom wyglądem
  • Fabia czwartej generacji jest przestronniejsza we wnętrzu i ma większy bagażnik
  • Fabia cztery lata temu kosztowała 40 tys. zł, a obecnie trzeba zapłacić za ten model Skody 59 ty. zł 

To już czwarta generacja czeskiego bestsellera, samochodu, który od wielu lat w Polsce znajduje się w ścisłej czołówce sprzedaży. Model ten zawsze był dobrze wyceniony, poprawnie się prowadził i zaskakiwał przestronnym – jak na swoje gabaryty – wnętrzem i sporym bagażnikiem, ale nigdy nie miał jednej cechy: nie był samochodem, który kierowca pragnął mieć, wybierał je rozsądkiem, a nie sercem. Teraz czeski producent twierdzi, że to się to zmieniło i nowa Fabia jest także „cool”. Sprawdźmy.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Pewne jest jedno – zmieniła się cena tego samochodu. Jeszcze przykładowo 4 lata temu samochód ten kosztował od 40 tys. zł, dziś natomiast jego cena startuje z poziomu 59 100 zł! Fakt, przez ostatnie lata wszystkie samochody podrożały i konkurencyjne do Fabii modele również nie są już tanie. Zgadza się również to, że nowa Fabia jest lepiej wyposażona niż poprzednia, ale jednak – trzeba przyznać, że nowy model zauważalnie podrożał. Co dostajemy w zamian? Pierwsza jazda tym modelem pozwoliła nam znaleźć cztery cechy, które po części argumentują wzrost ceny.

Skoda Fabia (2021) - Większe nadwozie i ogromny bagażnik

 

Skoda Fabiamateriały prasowe
Skoda Fabia

To zaskakujące, ale chociaż Seat Ibiza i VW Polo, czyli modele bratnie dla miejskiej Skody, korzystają z takiej techniki od 2017 roku, to właśnie Fabia dopiero teraz otrzymała ten zaszczyt – mowa oczywiście o modułowej płycie podłogowej MQB (dokładnie MQB-A0, czyli dla aut miejskich i kompaktowych). To pierwszy raz kiedy Fabia jest zbudowana w oparciu o tak zaawansowaną technikę, a ma to przełożenie na wiele aspektów samochodu (o nich również za chwile), w tym wpływa na wielkość kabiny i bagażnika.

Nie chodzi nawet o to, że na tej płycie można stworzyć samochód o większych gabarytach, ale o fakt, że w aucie tej samej wielkości co konkurencyjne marki, można stworzyć samochód o większym wnętrzu i bagażniku – od kilku lat pokazuje to chociażby Skoda Octavia. Również w Fabii jest to odczuwalne, ponieważ we wnętrzu jest tyle miejsca ma nogi co w kompaktowych modelach (jest go tylko nieco mniej na barki i nad głową), a bagażnik w nowej Fabii jest tylko o 1 litr mniejszy niż w VW Golfie najnowszej generacji!

Skoda Fabia (2021)- Właściwości jezdne

Kolejną cechą, na którą wpływa zastosowanie tej konstrukcji i którą bardzo szybko odczuje kierowca, to nowe zawieszenie. Skoda Fabia – auto, które od lat bardzo przyjemnie się prowadziło – teraz zachowuje się na drodze nieco inaczej. Podobne wrażenia mieliśmy podczas jazdy aktualną Octavią, ponieważ Skoda mocno skręciła w kierunku oferowania samochodów przede wszystkim komfortowych. Taka też jest Fabia – jej zawieszenie bardzo dobrze wybiera nierówności i „nie dobija” nawet na dużych nierównościach.

Skoda Fabiamateriały prasowe
Skoda Fabia

To zaskakujące chociażby dlatego, że auto ma prosty zestaw zawieszenia (kolumny MacPhersona z przodu i belka skrętna z tyłu) bez amortyzatorów o zmiennej sile tłumienia (nie można takich zamówić nawet w opcji). Ważne jest również to, że samochód podczas jazdy zakrętami, a szczególnie podczas zbliżania się do granicy przyczepności opon, zachowuje się bardzo neutralnie, co daje kierowcy pełną kontrolę nad autem. To cecha „dorosłych”, dopracowanych samochodów

 

REKLAMA

REKLAMA

Skoda Fabia (2021) - Design

Skoda twierdzi, że nowa Fabia wygląda „cool”. A jak jest na żywo? Nowa Fabia wygląda… jak Skoda Fabia. Może nie jest to stwierdzenie odkrywcze, ale na pewno cecha ta jest ważna dla Skody, ponieważ nowy model, chociaż zmienił się w każdym calu, nadal wygląda jak Fabia, więc kierowca nie pomyli jej z autami innej marki. Samochód ma teraz bardziej elegancką linie okien, zadziornie poprowadzone przetłoczenia na masce i na drzwiach, a także ciekawie stylizowane reflektory.

Skoda Fabiamateriały prasowe
Skoda Fabia

Więcej młodzieżowych akcentów jest we wnętrzu – w samochodzie debiutuje ekran cyfrowych wskaźników, model ten jest jedyną Skodą, w której zastosowano okrągłe (w domyśle bardziej „sportowe”) nawiewy klimatyzacji, nie brakuje srebrnych lub miedzianych elementów dekoracyjnej, a część deski rozdzielczej może być obszytej miękkim w dotyku materiałem. I najważniejsze – napisy „Fabia” na daszku zegarów, co pewnie miało pełnić to funkcję „lifestylowego” elementu dekoracyjnego.

Skoda Fabia (2021) - Wyposażenie

Tutaj robi się ciekawie, ponieważ Skoda Fabia była dotąd samochodem wyposażonym raczej skromnie. Poprzednia generacja przez jakiś czas była nawet oferowana bez fabrycznej nawigacji. Dzisiaj to jednak całkiem inna historia. Samochód może mieć cyfrowe wskaźniki z nawigacją i mapami 3D, może mieć interfejsy Apple CarPlay i Android Auto, a także system multimedialny łączący się z internetem. O takich „klasycznych” elementach jak dwustrefowy klimatyzacja, podgrzewane fotele czy nawet 18” obręcze kół nie wspominając.

Skoda Fabiamateriały prasowe
Skoda Fabia

Warto zauważyć też, że poprzednik nie miał wielu aktywnych systemów bezpieczeństwa, co było spowodowane wykorzystaniem starszej płyty podłogowej, jednak najnowsza, czwarta generacja Fabii ma już wszystko co jest dziś do zaoferowania w samochodach Skody. Przykład? Z tyłu auta montuje się dwa radary średniego zasięgu, więc systemy informują kierowcę (a nawet same hamują!), kiedy ten będzie chciał zmienić pas ruchu lub wyjechać tyłem z miejsca parkingowego, jednocześnie wymuszając pierwszeństwo na innym aucie. Do tego dochodzi też Travel Assist czyli funkcja łącząca w sobie działanie aktywnego tempomatu i asystenta utrzymującego auto na pasie ruchu. Tak zaawansowane funkcje to nieczęsty widok w samochodach tej klasy.

Wracając do pytania – czy nowoczesne wyposażenie, lepszy komfort i duży bagażnik rekompensują wyższą cenę? Jeżeli spojrzymy na ceny konkurencyjnych modeli oraz na ceny aut kompaktowych, nieco droższych, chociaż niekoniecznie zauważalnie bardziej przestronnych, może okazać się, że cena nowej Fabii wcale nie będzie zwalała z nóg. Trzeba jednak – jak w przypadku wielu aut, w których cennikach lista opcji nie ma końca – ostrożnie dodawać poszczególne elementy podczas konfiguracji auta, ponieważ chwila szaleństwa może skończyć się przekroczeniem kwoty 100 tys. zł. Cytując klasyka – tanio już było.

Skoda Fabiamateriały prasowe
Skoda Fabia

Zobacz także:

REKLAMA

Dane producenta Skoda Fabia
Cena 79 650 zł
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU
Rodzaj silnika benzynowy, R3
Pojemność skokowa 999 cm3
Moc maksymalna
przy obrotach
110 KM
5500/min
Maksymalny moment obrotowy
przy obrotach
200 Nm
2000-3000/min
Rodzaj napędu na przednie koła
Skrzynia biegów dwusprzęgłowa 7-biegowa
OSIĄGI
0–100 km/h 9,6 s
Prędkość maksymalna 205 km/h
ZUŻYCIE PALIWA
Średnie (WLTP) 5,4 l/100 km
Emisja CO2 (WLTP)
124-136 g/km
NADWOZIE

5-drzwiowy, 5-miejscowy hatchback, długość x szerokość x wysokość 4107 x 1780 x 1460 mm,  rozstaw osi 2564 mm, masa własna b.d., poj. bagażnika 380/1190 l, poj. zbiornika paliwa 40 l.

 

zobacz galerię

Zobacz także:

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ

REKLAMA

REKLAMA