Chociaż określenie Fabii mianem brzydkiego kaczątka nawiązującym do baśni Hansa Christiana Andersena może wydawać się w pierwszej chwili nieco przesadne, to podkreśla jej wyjątkową przemianę. Nie da się zaprzeczyć, że dwie pierwsze generacje tego modelu nie grzeszyły urodą, a trzecia przez lata odstawała od bardziej zaawansowanych technicznie bliźniaczych modeli Seata Ibizy i Volkswagena Polo. Jednak Fabia czwartej generacji, większa, atrakcyjnie stylizowana i wyposażona w nowoczesne funkcje, to całkiem inna bajka.
Konstrukcja – na czasie
Design jest cechą bardzo subiektywną, jednak Skodzie Fabii trudno coś zarzucić – to po prostu nowocześnie stylizowany miejski samochód. Z punktu widzenia marki ważny jest jednak fakt, że chociaż jej karoseria wygląda zupełnie inaczej niż dotychczas, z daleka wiadomo, że nadjeżdża Skoda Fabia.
Bardziej istotne niż zmiany w stylizacji są te pod karoserią. Fabia po raz pierwszy została zbudowana w oparciu o modułową płytę podłogową dla aut miejskich i małych kompaktów (platforma MQB-A0). To bardzo duży krok dla Skody, tym bardziej że bliźniacze modele koncernu korzystają z tej płyty już od 2017 roku! Fabia, jak wspomniane brzydkie kaczątko, była traktowana po macoszemu – jako samochód dla flot i mniej wymagających klientów. Teraz to się zmienia, bo nowy model już w niczym nie ustępuje Ibizie i Polo. Dzięki nowoczesnej konstrukcji auto jest dłuższe (4,10 m), szersze (1,78 m) i niższe (1,45 m) od poprzednika, a więc prezentuje się bardziej dynamicznie. Zwiększony do 2,56 m rozstaw osi pozwolił wygospodarować we wnętrzu zaskakująco dużo miejsca. Siedząc z przodu, w zasadzie trudno zauważyć, czy ma się do czynienia z miejską Fabią, czy kompaktową Scalą – miejsca wystarczy nawet dla osób o wysokim wzroście. Z tyłu jest niewiele ciaśniej, chyba że siedzi się za wysokim kierowcą, który przesunął fotel do tyłu. W sumie przestrzeni na kolana, na stopy i nad głową jest na kanapie tyle, ile w wielu samochodach kompaktowych. Bagażnik w Skodzie Fabii ma pojemność 380 litrów, a to tyle, co w najnowszym VW Golfie, który jest przecież uznawany za wzór w swojej klasie. Porównań z większą Scalą nowa Fabia również nie musi się wstydzić, bo jej bagażnik jest tylko o 20 litrów mniej pojemny. Wadą Fabii okazuje się to, że po złożeniu oparć kanapy podłoga nie jest całkiem płaska, ale jest też zaleta, bo wyposażono ją w sporo siatek, uchwytów i haczyków pozwalających zagospodarować przestrzeń w bagażniku.
![]() |
Wielki jak w SUV-ach dach panoramiczny to wyposażenie, jakiego próżno szukać w autach miejskich; w Fabii wymaga dopłaty tylko 3100 zł, czyli sporo niższej niż w większych modelach |
Na drodze – komfort
Nowa konstrukcja ma także duży wpływ na właściwości jezdne Fabii. W skrócie można powiedzieć, że czeski maluch prowadzi się podobnie jak Octavia i tak samo jak Scala. Oznacza to, że stawia przede wszystkim na wysoki komfort jazdy, do tego jest bardzo przewidywalny w zakrętach, a więc bardzo bezpieczny. Mała Skoda ma standardowe zawieszenie z kolumnami McPhersona z przodu i belką skrętną z tyłu, nie można do niej (jak do Scali i Octavii) zamówić amortyzatorów o zmiennej charakterystyce pracy. Mimo to zestaw, jaki otrzymuje kierowca, jest doskonale dobrany do tego auta. Fabia dobrze amortyzuje większość nierówności drogi, zawieszenie pracuje płynnie i sprężyście, nie zdarza się, że amortyzator „dobija” po wjechaniu w dziurę. To mały (i nadal stosunkowo tani) samochód, więc nie możemy powiedzieć, że idealnie izoluje kierowcę od nawierzchni, ale robi to w sposób imponujący, być może najlepszy w klasie. Do komfortu, jaki zapewnia zawieszenie, znakomicie pasują wygodne fotele, płynna praca przekładni DSG (którą można zamówić w połączeniu ze 110-konnym silnikiem 1.0 i 150-konnym 1.5), ale także bardzo dobre wyciszenie kabiny, ponieważ we wnętrzu Fabii nawet podczas szybkiej jazdy autostradą jest po prostu cicho.
![]() |
![]() |
![]() |
Wielki jak w SUV-ach dach panoramiczny to wyposażenie, jakiego próżno szukać w autach miejskich; w Fabii wymaga dopłaty tylko 3100 zł, czyli sporo niższej niż w większych modelach |