Skoda Fabia: Już nie brzydkie kaczątko - TEST

To nie auto po face liftingu ani model skrywający starą technikę pod odświeżoną karoserią – Skoda Fabia czwartej generacji została stworzona od podstaw i nie ma nic wspólnego z poprzedniczką. Czy większe nadwozie, bardziej przestronne wnętrze i bogate wyposażenie rekompensują jej wyższą cenę?

Skoda Fabia Materiały prasowe
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 57 650 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5, kombi-5
SPRAWDŹ OFERTY

Chociaż określenie Fabii mianem brzydkiego kaczątka nawiązującym do baśni Hansa Christiana Andersena może wydawać się w pierwszej chwili nieco przesadne, to podkreśla jej wyjątkową przemianę. Nie da się zaprzeczyć, że dwie pierwsze generacje tego modelu nie grzeszyły urodą, a trzecia przez lata odstawała od bardziej zaawansowanych technicznie bliźniaczych modeli Seata Ibizy i Volkswagena Polo. Jednak Fabia czwartej generacji, większa, atrakcyjnie stylizowana i wyposażona w nowoczesne funkcje, to całkiem inna bajka.

REKLAMA

Konstrukcja – na czasie

Design jest cechą bardzo subiektywną, jednak Skodzie Fabii trudno coś zarzucić – to po prostu nowocześnie stylizowany miejski samochód. Z punktu widzenia marki ważny jest jednak fakt, że chociaż jej karoseria wygląda zupełnie inaczej niż dotychczas, z daleka wiadomo, że nadjeżdża Skoda Fabia.
Bardziej istotne niż zmiany w stylizacji są te pod karoserią. Fabia po raz pierwszy została zbudowana w oparciu o modułową płytę podłogową dla aut miejskich i małych kompaktów (platforma MQB-A0). To bardzo duży krok dla Skody, tym bardziej że bliźniacze modele koncernu korzystają z tej płyty już od 2017 roku! Fabia, jak wspomniane brzydkie kaczątko, była traktowana po macoszemu – jako samochód dla flot i mniej wymagających klientów. Teraz to się zmienia, bo nowy model już w niczym nie ustępuje Ibizie i Polo. Dzięki nowoczesnej konstrukcji auto jest dłuższe (4,10 m), szersze (1,78 m) i niższe (1,45 m) od poprzednika, a więc prezentuje się bardziej dynamicznie. Zwiększony do 2,56 m rozstaw osi pozwolił wygospodarować we wnętrzu zaskakująco dużo miejsca. Siedząc z przodu, w zasadzie trudno zauważyć, czy ma się do czynienia z miejską Fabią, czy kompaktową Scalą – miejsca wystarczy nawet dla osób o wysokim wzroście. Z tyłu jest niewiele ciaśniej, chyba że siedzi się za wysokim kierowcą, który przesunął fotel do tyłu. W sumie przestrzeni na kolana, na stopy i nad głową jest na kanapie tyle, ile w wielu samochodach kompaktowych. Bagażnik w Skodzie Fabii ma pojemność 380 litrów, a to tyle, co w najnowszym VW Golfie, który jest przecież uznawany za wzór w swojej klasie. Porównań z większą Scalą nowa Fabia również nie musi się wstydzić, bo jej bagażnik jest tylko o 20 litrów mniej pojemny. Wadą Fabii okazuje się to, że po złożeniu oparć kanapy podłoga nie jest całkiem płaska, ale jest też zaleta, bo wyposażono ją w sporo siatek, uchwytów i haczyków pozwalających zagospodarować przestrzeń w bagażniku.

Skoda FabiaMateriały prasowe
Wielki jak w SUV-ach dach panoramiczny to wyposażenie, jakiego próżno szukać w autach miejskich; w Fabii wymaga dopłaty tylko 3100 zł, czyli sporo niższej niż w większych modelach

Na drodze – komfort

Nowa konstrukcja ma także duży wpływ na właściwości jezdne Fabii. W skrócie można powiedzieć, że czeski maluch prowadzi się podobnie jak Octavia i tak samo jak Scala. Oznacza to, że stawia przede wszystkim na wysoki komfort jazdy, do tego jest bardzo przewidywalny w zakrętach, a więc bardzo bezpieczny. Mała Skoda ma standardowe zawieszenie z kolumnami McPhersona z przodu i belką skrętną z tyłu, nie można do niej (jak do Scali i Octavii) zamówić amortyzatorów o zmiennej charakterystyce pracy. Mimo to zestaw, jaki otrzymuje kierowca, jest doskonale dobrany do tego auta. Fabia dobrze amortyzuje większość nierówności drogi, zawieszenie pracuje płynnie i sprężyście, nie zdarza się, że amortyzator „dobija” po wjechaniu w dziurę. To mały (i nadal stosunkowo tani) samochód, więc nie możemy powiedzieć, że idealnie izoluje kierowcę od nawierzchni, ale robi to w sposób imponujący, być może najlepszy w klasie. Do komfortu, jaki zapewnia zawieszenie, znakomicie pasują wygodne fotele, płynna praca przekładni DSG (którą można zamówić w połączeniu ze 110-konnym silnikiem 1.0 i 150-konnym 1.5), ale także bardzo dobre wyciszenie kabiny, ponieważ we wnętrzu Fabii nawet podczas szybkiej jazdy autostradą jest po prostu cicho.

Skoda FabiaMateriały prasowe
Skoda FabiaMateriały prasowe
Skoda FabiaMateriały prasowe
Wielki jak w SUV-ach dach panoramiczny to wyposażenie, jakiego próżno szukać w autach miejskich; w Fabii wymaga dopłaty tylko 3100 zł, czyli sporo niższej niż w większych modelach

REKLAMA

REKLAMA

Silniki w nowej Fabii

Wybór silników jest większy niż wcześniej – od 1.0 MPI z fabryczną instalacją LPG po 1.5 TSI rozpędzający Fabię do setki w około 7,5 sekundy!

Do nowej Fabii nie są oferowane silniki wysokoprężne ani – wbrew panującym trendom – zespół hybrydowy czy choćby układ tzw. łagodnej hybrydy. Skoda uznała, że aby obniżyć emisję spalin, lepiej dopracować silniki benzynowe i poprawić właściwości aerodynamiczne auta. Dlatego nową Fabię wyposażono w zmodyfikowane jednostki MPI i TSI, a jej nadwozie zyskało bardziej opływowe lusterka i obręcze kół, aktywne żaluzje w przednim zderzaku, a wystające elementy pod samochodem (np. zawieszenie i wydech) zostały osłonięte. To wszystko poprawiło właściwości aerodynamiczne, dzięki czemu Fabia ma najlepszy w klasie współczynnik oporu powietrza (Cx=0,28).
W ofercie jest wolnossący silnik benzynowy MPI (1.0 o mocy 80 KM) oraz turbodoładowane TSI (1.0 TSI o mocy 95 i 110 KM). Za kilka tygodni dołączy do nich czterocylindrowy 1.5 TSI (150 KM). Jednostki napędowe MPI niedługo będą oferowane również z fabryczną instalacją gazową.

Skoda FabiaMateriały prasowe
Fotele wyglądają jak przeniesione z kompaktowej Skody Scali i są tak samo wygodne
Skoda FabiaMateriały prasowe
Jak to bywa w maluchach, ilość miejsca na nogi zależy od wzrostu kierowcy i pasażera z przodu – w 95% przypadków w Fabii miejsca jest tyle, co w kompakcie


Jaką wersję wybrać? Silnik 1.0 MPI nie należy do dynamicznych, a 1.5 TSI podwyższy koszt zakupu auta, dlatego dobrym kompromisem jest Fabia 1.0 TSI. Testowany model miał pod maską jednostkę 1.0 w 110-konnej wersji, której nie można odmówić dynamiki – przyspieszenie do 100 km/h w 9,6 s to dobry wynik, elastyczność jest wystarczająca i pozwala na dynamiczne wyprzedzanie, a samochód ochoczo rozpędza się nawet na autostradzie. Zużywa przy tym jedynie około 6,5-7,0 l/100 km, a to również rezultat godny uwagi. Minusy? Dźwięk pracy trzycylindrowego silnika. Chociaż mniej niż w poprzedniku, to nadal wyraźnie go słychać, a przekładnia DSG nawet w trybie Sport nie redukuje biegu zbyt szybko po wciśnięciu gazu. Dla wielu kierowców lepsza okaże się mechaniczna skrzynia biegów, szczególnie że Fabia będzie wtedy tańsza o 5000 zł. Nie warto natomiast rozważać zakupu auta z 95-konnym silnikiem, ponieważ mimo dużej różnicy w osiągach i braku szóstego biegu, taka wersja jest tylko o 1500 zł tańsza.

Skoda FabiaMateriały prasowe
Skoda FabiaMateriały prasowe
Skoda FabiaMateriały prasowe
Skoda FabiaMateriały prasowe
Klimatyzację nadal obsługuje się pokrętłami, dwustrefowa „klima” jest seryjna w wersji Style. Kształt kierownicy i przełączniki na niej są takie jak w topowych modelach Skody. Podobnie jak w Kodiaqu i Superbie, w Fabii w drzwiach kierowcy też może być parasol. Nowe panoramiczne lusterko pozwala mieć na oku dzieci siedzące na kanapie

 

Ile kosztuje nowa Skoda Fabia?

Skoda Fabia jest teraz większa i przestronniejsza, może mieć nowoczesne wyposażenie, a lista dostępnych systemów asystujących jest dłuższa niż w wielu kompaktach. Jednak – co oczywiste – nie ma nic za darmo. Fabia podrożała, za model podstawowy trzeba zapłacić 60 tys. zł, a przyzwoicie wyposażony samochód z silnikiem 1.0 TSI w wersji Ambition i z mechaniczną skrzynią biegów kosztuje około 70-80 tys. zł. Mimo to auto jest warte tej ceny, bo modele konkurencyjnych marek kosztują mniej więcej tyle samo, a Fabia to dziś czołowy gracz w swojej klasie.

Skoda FabiaMateriały prasowe
Bagażnik o pojemności 380 l jest jak z samochodu o klasę większego – VW Golf ma kufer większy tylko o 1 litr!

 

Dane producenta SKODA FABIA 1.0 TSI DSG STYLE
Cena 79 650 zł
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU
Rodzaj silnika benzynowy, R3 turbo
Pojemność skokowa 999 cm3
Moc maksymalna
przy obrotach
110 KM
5500/min
Maksymalny moment obrotowy
przy obrotach
200 Nm
2000-3000/min
Rodzaj napędu na przednie koła
Skrzynia biegów 7-biegowa dwusprzęgłowa
OSIĄGI
0–100 km/h 9,6 s
Prędkość maksymalna 205 km/h
ZUŻYCIE PALIWA
Średnie (WLTP) 5,4 l/100 km
Emisja CO2 (WLTP)
124-136 g/km
NADWOZIE
5-drzwiowy, 5-miejscowy hatchback, dł. x szer. x wys. 4108 x 1780 x 1459 mm, rozstaw osi 2564 mm, masa własna 1339 kg, pojemność bagażnika 380/1190 l, poj. zbiornika paliwa 40 l.

 

Skoda FabiaMateriały prasowe

Nadwozie Fabii zyskało kilka zmian funkcjonalnych, np. spojler na pokrywie bagażnika poprawiający przepływ powietrza, i kilka czysto wizualnych – np. tylne lampy LED

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Zobacz także:

zobacz galerię

Zobacz także:

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA