Skoda Fabia Monte Carlo: Prawie jak hot-hatch - PIERWSZA JAZDA

Południowa Francja to ważne miejsce w historii Skody, dlatego od lat jedna z topowych wersji jej aut nosi nazwę Monte Carlo. Wrażenia z jazdy najszybszą Fabią, ze 150-konnym silnikiem.

Skoda Fabia MC Materiały prasowe
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 60 250 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5, kombi-5
SPRAWDŹ OFERTY

Wersja Monte Carlo ma być jeżdżącym dowodem rajdowych sukcesów czeskiej marki

Każda marka samochodowa ma w swojej historii kilka wydarzeń, które ją zdefiniowały i pozwoliły wypłynąć na szerokie wody. Dla Skody jednym z nich było zwycięstwo modelu Popular Sport w swojej klasie w Rajdzie Monte Carlo w 1936 roku. Osiągnięcie to zwróciło na Skodę uwagę fanów motoryzacji, a sukcesy w tym rajdzie w kolejnych latach – czy to Skody 130 RS, czy później Fabii S2000 i R5 – sprawiły, że czeska marka postanowiła wykorzystać ten dorobek. Już w 2011 roku wprowadzono do sprzedaży odmianę o nazwie Monte Carlo, a teraz zaprezentowano najnowszy model w tej wersji – Fabię. Odmiana Monte Carlo występuje w mniejszych modelach marki, jak właśnie Fabia, Scala i Kamiq, z kolei w samochodach wyższych klas zamiast niej jest Sportline.
Fabię Monte Carlo można rozpoznać z zewnątrz po nowych wzorach obręczy kół (w rozmiarze od 16 do 18 cali), odpowiednich napisach i listwach dekoracyjnych w błyszczącym czarnym kolorze, na przednich nadkolach widnieje z kolei logo wzorowane na emblemacie klasycznego rajdu. To nie wszystko, bo samochód ma też dodatkowe elementy na przednim zderzaku i progach, natomiast na tylnym zderzaku pojawił się element stylistyczny przypominający dyfuzor – dzięki tym zmianom Monte Carlo nie da się pomylić ze zwykłą Fabią.

Skoda Fabia MCMateriały prasowe
Do wersji Monte Carlo oferuje się dwa rodzaje trójramiennej kierownicy: z łopatkami przekładni DSG oraz bez nich – warto zapłacić za nie dodatkowo
Skoda Fabia MCMateriały prasowe
Wskaźniki cyfrowe należą do wyposażenia standardowego
Skoda Fabia MCMateriały prasowe
W połączeniu z silnikiem 1.5 TSI nie można mieć innej przekładni niż dwusprzęgłowa


Samochód jest dostępny w kilku wariantach silnikowych, od 1.0 TSI osiągającego 80 KM po dostępny tylko w Monte Carlo 1.5 TSI o mocy 150 KM. I właśnie z tą najmocniejszą wersją mieliśmy okazję bliżej się zapoznać. Wyposaża się ją seryjnie w 7-biegową przekładnię dwusprzęgłową, a napęd jest oczywiście przekazywany na przednie koła. Wsiadając do auta, zwraca się uwagę na kolejne wyróżniki tej odmiany Fabii – fotele ze zintegrowanymi zagłówkami, trójramienną kierownicę i listwy dekoracyjne z materiału o wyglądzie włókna węglowego.
Inne niż znane dotąd z Fabii są osiągi. Od dekady Skoda nie oferowała tak dynamicznego auta miejskiego. Nie jest to oczywiście następca Fabii RS z 2010 r.,
ale przyspiesza do 100 km/h w czasie 8 s, a to wynik godny odnotowania. Na drodze nowy model okazuje się jednak zupełnie zwyczajny – w dobrym tego słowa znaczeniu. Zawieszenie nie zostało usztywnione na kamień (można zamówić sztywniejsze), dwusprzęgłowa przekładnia zapewnia komfort akustyczny i niskie zużycie paliwa, a fotele, chociaż wyglądają dość rasowo, są przede wszystkim bardzo wygodne. Gdyby nie logo Monte Carlo, można by zapomnieć, że to najmocniejsza wersja Fabii.

Skoda Fabia MCMateriały prasowe
Panele wyglądające jak włókno węglowe i czerwone listwy tworzą atrakcyjne połączenie
Skoda Fabia MCMateriały prasowe
Duże okno dachowe to opcja za 3100 zł

Co innego, jeśli kierowca zechce sprawdzić jej możliwości w naprawdę wymagających warunkach – my mieliśmy taką okazję na słynnych serpentynach Rajdu Monte Carlo, na przełęczy Col de Turini. Żeby wycisnąć z auta maksymalne osiągi, wystarczy wybrać sportowy tryb jazdy i przestawić dźwignię skrzyni biegów w pozycję „S”, a także zmienić wygląd cyfrowych wskaźników tak, by centralnie przed oczami mieć duży obrotomierz. Silnik brzmi przyjemnie – dziś to rzadkość, że auto tej wielkości napędza jednostka czterocylindrowa. Mocny gaz podczas rozpędzania powoduje delikatny pisk przednich opon. Przekładnia DSG szybko załącza kolejne przełożenia, a prędkość, jaką Fabia osiąga na tych ciasnych drogach, okazuje się wystarczająca – niewielu kierowców odważy się na szybszą jazdę w tym miejscu. Zbliżamy się do pionowej ściany najeżonej ostrymi nawrotami – to prawdziwy sprawdzian dla skrzyni biegów, tu łatwo zauważyć, że przekładnia powinna szybciej redukować bieg po wyjściu z zakrętu. Niestety testowany egzemplarz nie miał łopatek przy kierownicy, więc ręczna zmiana przełożeń była możliwa tylko sekwencyjnie, poprzez popchnięcie i przyciągnięcie dźwigni. Wniosek – za łopatki na pewno warto dopłacić (550 zł), bo pozwalają kierowcy lepiej kontrolować obroty. Do silnika nie można mieć zastrzeżeń, auto po każdym nawrocie szybko nabiera prędkości, na nierównościach alpejskich dróg dobrze spisało się również zawieszenie, a fotel skutecznie podtrzymywał ciało w zakrętach. Skoro Fabia Monte Carlo zdała egzamin na Col de Turini, z pewnością sprawdzi się podczas codziennej miejskiej jazdy.

Skoda Fabia MCMateriały prasowe

 

Dane producenta SKODA FABIA 1.5 TSI DSG MONTE CARLO
Cena 92 900 zł
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU
Rodzaj silnika benz., R4 turbo
Pojemność skokowa 1498 cm3
Moc maksymalna
przy obrotach
150 KM
5000-6000/min
Maksymalny moment obrotowy
przy obrotach
250 Nm
1500-3500/min
Rodzaj napędu na przednie koła
Skrzynia biegów 7-biegowa dwusprzęgłowa
OSIĄGI
0–100 km/h 8,0 s
Prędkość maksymalna 225 km/h
ZUŻYCIE PALIWA
Średnie (WLTP) 5,6-6,1 l/100 km
Emisja CO2 (WLTP)
127-137 g/km
NADWOZIE
5-drzwiowy, 5-miejscowy hatchback, dł. x szer. x wys. 4108 x 1780 x 1459 mm, rozstaw osi 2654 mm, masa własna 1364 kg, pojemność bagażnika 380/1190 l, poj. zbiornika paliwa 40 l.
Zobacz także:
Zobacz również:
REKLAMA