REKLAMA
Sekcja przygotowana we współpracy z marką Skoda

Skoda Octavia 1.0 TSI - kto da mniej

W Skodzie Octavii sprawdzamy jednostkę o pojemności 999 cm3. Co potrafi?

Skoda Octavia 2017
Skoda Octavia 2017 1.0 TSI

Pojemność tego silnika jest mniejsza niż litrowej butelki coca-coli, a będzie on w stanie napędzać auto ważące 1225 kg (albo nawet 1775 kg, gdy jest w pełni obciążone)? Skoda twierdzi, że tak, dlatego wyposaża Octavię w 1-litrową jednostkę TSI, która lada chwila trafi też do mniejszych modeli – Rapida i Fabii.

Nowy silnik (turbodoładowany, trzycylindrowy) osiąga 115 KM i 200 Nm maksymalnego momentu obrotowego. To o 5 KM i 25 Nm więcej niż ma jednostka 1.2 TSI, którą zastępuje. Jeśli ktoś nie jest fanem 3-cylindrowych silników, bo pracują z charakterystycznym terkotem, to 1-litrowy TSI do zmiany zdania raczej go nie przekona.

TO POLUBISZ   TEGO NIE 
Skoda Octavia 2017
Skoda Octavia 2017 1.0 TSI 
Skoda Octavia 2017
Skoda Octavia 2017 1.0 TSI 
BRAK WIBRACJI
Nawet na postoju trudno wyczuć, że pod maską pracują tylko 3 cylindry. Dragań nie czuć ani w plecach, ani na kierownicy.
KIEPSKA ELASTYCZNOŚĆ
Żeby jechać dynamicznie, trzeba często zmieniać biegi, bo zakres użytecznych obrotów jest węższy niż w 1.2 TSI.

 

Dźwięk trzech cylindrów jest w kabinie wyraźnie słyszalny, chociaż tylko podczas przyspieszania. Na szczęście przy stałej prędkości, do 120-130 km/h, silnika we wnętrzu prawie nie słychać. Ma jednak gorszą niż 1.2 TSI elastyczność.

Zobacz Skodę Octavię po face liftingu

Nowa jednostka osiąga co prawda wyższy moment obrotowy, ale jest on dostępny w węższym zakresie obrotów (2000-3500 kontra 1400-4000 obr/min), więc kierowca musi częściej zmieniać biegi. Ogólna dynamika jest jednak zaskakująco dobra.


WARTO WIEDZIEĆ


Szymon Piaskowski
redaktor "auto motor i sport"

Jednostka 1.0 zastąpiła 1,2-litrowy silnik o mocy 110 KM. Przeglądy auta z nowym silnikiem wykonuje się przy takich samych przebiegach jak z 1.2 TSI – co 30 tys. km. 

Wystarczy oprzeć wskazówkę obrotomierza o 2000 obr/min, a Octavia rześko przyspiesza do końca skali, czyli do 6500 obr/min. Spalanie przy spokojnej jeździe wynosi około 6 l/100 km, choć poza miastem można osiągnąć fabryczne – ok. 5 l/ 100 km. Za Octavię 1.0 TSI zapłacimy o 1390 zł więcej niż kosztowała 1.2 TSI – co najmniej 69 740 zł.

 

Dane producenta Skoda Octavia 1.0 TSI ACTIVE
Cena 69 740 zł
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU
Rodzaj silnika benz., R3 turbo 
Pojemność skokowa 999 cm3
Moc maksymalna
przy obrotach
115 KM
5500/min
Maksymalny moment obrotowy
w przedziale obrotów
200 Nm
2000-3500/min
Rodzaj napędu na przednie koła; 6-biegowa przekł. mech.
OSIĄGI
0–100 km/h 9,9 s
Prędkość maksymalna 202 km/h
ZUŻYCIE PALIWA
Średnie 4,5 l/100 km
Emisja CO2 103 g/km
NADWOZIE
5-drzwiowy, 5-miejscowy hatchback, długość x szerokość x wysokość 4659 x 1814 x 1461 mm, rozstaw osi 2686 mm, masa własna 1225 kg, ładowność 625 kg, poj. bagażnika. 590/1580 l, poj. zbiornika paliwa 50 l. 

zobacz galerię

Komentarze

 (4)
ZOBACZ KOMENTARZE
ŠKODA MAGAZYN nr 13/2020

ŠKODA MAGAZYN nr 13/2020

Skoda Octavia RS po raz pierwszy oferowana jest w takiej wielu odmianach. Najciekawszą z nich jest wersja hybrydowa z układem napędowym o mocy 245 KM. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 12/2020

ŠKODA MAGAZYN nr 12/2020

Skąd wzięła się nazwa tego modelu? Ile wersji będzie oferowanych w sprzedaży? Czy Skoda naprawdę ma napęd na tylne koła? Odpowiedź na te i na inne pytania. czytaj dalej >>

ŠKODA MAGAZYN nr 11/2020

ŠKODA MAGAZYN nr 11/2020

Za pomocą smartfona można dzisiaj monitorować samochód, a nawet zdalnie nim sterować – dzięki łączności LTE, GPS, Bluetooth i NFC. Z większości funkcji można korzystać z każdego miejsca na świecie, będąc daleko od samochodu. czytaj dalej >>

REKLAMA