Pojemność tego silnika jest mniejsza niż litrowej butelki coca-coli, a będzie on w stanie napędzać auto ważące 1225 kg (albo nawet 1775 kg, gdy jest w pełni obciążone)? Skoda twierdzi, że tak, dlatego wyposaża Octavię w 1-litrową jednostkę TSI, która lada chwila trafi też do mniejszych modeli – Rapida i Fabii.
Nowy silnik (turbodoładowany, trzycylindrowy) osiąga 115 KM i 200 Nm maksymalnego momentu obrotowego. To o 5 KM i 25 Nm więcej niż ma jednostka 1.2 TSI, którą zastępuje. Jeśli ktoś nie jest fanem 3-cylindrowych silników, bo pracują z charakterystycznym terkotem, to 1-litrowy TSI do zmiany zdania raczej go nie przekona.
TO POLUBISZ | TEGO NIE |
![]() |
![]() |
BRAK WIBRACJI Nawet na postoju trudno wyczuć, że pod maską pracują tylko 3 cylindry. Dragań nie czuć ani w plecach, ani na kierownicy. |
KIEPSKA ELASTYCZNOŚĆ Żeby jechać dynamicznie, trzeba często zmieniać biegi, bo zakres użytecznych obrotów jest węższy niż w 1.2 TSI. |
Dźwięk trzech cylindrów jest w kabinie wyraźnie słyszalny, chociaż tylko podczas przyspieszania. Na szczęście przy stałej prędkości, do 120-130 km/h, silnika we wnętrzu prawie nie słychać. Ma jednak gorszą niż 1.2 TSI elastyczność.
Zobacz Skodę Octavię po face liftingu
Nowa jednostka osiąga co prawda wyższy moment obrotowy, ale jest on dostępny w węższym zakresie obrotów (2000-3500 kontra 1400-4000 obr/min), więc kierowca musi częściej zmieniać biegi. Ogólna dynamika jest jednak zaskakująco dobra.
WARTO WIEDZIEĆ
Szymon Piaskowski
redaktor "auto motor i sport"
Jednostka 1.0 zastąpiła 1,2-litrowy silnik o mocy 110 KM. Przeglądy auta z nowym silnikiem wykonuje się przy takich samych przebiegach jak z 1.2 TSI – co 30 tys. km.
Wystarczy oprzeć wskazówkę obrotomierza o 2000 obr/min, a Octavia rześko przyspiesza do końca skali, czyli do 6500 obr/min. Spalanie przy spokojnej jeździe wynosi około 6 l/100 km, choć poza miastem można osiągnąć fabryczne – ok. 5 l/ 100 km. Za Octavię 1.0 TSI zapłacimy o 1390 zł więcej niż kosztowała 1.2 TSI – co najmniej 69 740 zł.
Dane producenta | Skoda Octavia 1.0 TSI ACTIVE |
Cena | 69 740 zł |
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU | |
Rodzaj silnika | benz., R3 turbo |
Pojemność skokowa | 999 cm3 |
Moc maksymalna przy obrotach |
115 KM 5500/min |
Maksymalny moment obrotowy w przedziale obrotów |
200 Nm 2000-3500/min |
Rodzaj napędu | na przednie koła; 6-biegowa przekł. mech. |
OSIĄGI | |
0–100 km/h | 9,9 s |
Prędkość maksymalna | 202 km/h |
ZUŻYCIE PALIWA | |
Średnie | 4,5 l/100 km |
Emisja CO2 | 103 g/km |
NADWOZIE | |
5-drzwiowy, 5-miejscowy hatchback, długość x szerokość x wysokość 4659 x 1814 x 1461 mm, rozstaw osi 2686 mm, masa własna 1225 kg, ładowność 625 kg, poj. bagażnika. 590/1580 l, poj. zbiornika paliwa 50 l. |