REKLAMA

Skoda Octavia Combi iV: pali 3l/100 km - TEST

Skoda na poważnie zajęła się napędami hybrydowymi, a efektem jej prac jest m.in. Octavia iV. Do znanych zalet tego modelu doszła nowa – oszczędna jazda. Wrażenia z przejażdżki wersją Combi.

Skoda Octavia Combi iv Materiały prasowe


Najnowsza hybryda plug-in Skody korzysta z tych samych elementów, co Superb iV. Octavia iV ma więc turbodoładowany silnik 1.4 TSI o mocy 150 KM, jednostkę elektryczną osiągającą 85 kW (116 KM), akumulatory litowo-jonowe zdolne zgromadzić 13 kWh energii elektrycznej oraz sześciobiegową przekładnię DSG, która łączną siłę zespołu napędowego, 204 KM i 350 Nm, przekazuje na przednie koła. Te ostatnie wartości są nieznacznie niższe niż w Superbie iV, co jest wynikiem zastosowania innego oprogramowania. Jedyna różnica w konstrukcji polega na tym, że w Octavii silnik elektryczny został zintegrowany z przekładnią, a między nim i jednostką benzynową umieszczono sprzęgło – po to, by praca zespołu hybrydowego była bardziej wydajna, a przełączanie jednego źródła napędu na inne płynniejsze.
Ze względów technicznych, żeby silnik elektryczny wersji iV mógł działać, temperatura zewnętrzna musi być wyższa niż -10° C. Gdy ten warunek jest spełniony, autem można rozpędzić się do 140 km/h, nie zużywając ani kropli benzyny.

Skoda Octavia Combi iV - Dwa sposoby 

Ładowanie odbywa się na dwa sposoby. Przewody można podłączyć do domowego gniazdka 230 V i poczekać 3 godziny i 45 minut, aby uzupełnić energię do 80% pojemności akumulatorów, lub 5 godzin, żeby naładować je do pełna. Wallbox o mocy 3,6 kW załatwia to oczywiście szybciej, odpowiednio, w czasie 2 godzin 33 minut lub w 3 godziny 33 minuty. Gniazdo ładowania w aucie znajduje się nad lewym przednim kołem.

Skoda Octavia Combi ivMateriały prasowe
Skoda Octavia Combi ivMateriały prasowe
Tryb pracy napędu pokazuje grafika na ekranie centralnym


Czas na przejażdżkę, ale najpierw rzut oka na bagażnik. Okazuje się mniejszy od bagażnika Octavii z klasycznym napędem, jednak jego pojemność (490 l) wciąż jest duża. Pod podłogą znalazło się miejsce na przewody ładowania. Patrzymy jeszcze na kanapę, jest na niej mnóstwo miejsca, pod tym względem nic się nie zmieniło. Fotel kierowcy wygląda na wygodny i w istocie taki jest. Nowy system multimedialny, zmienioną kierownicę, inaczej rozmieszczone przyciski znamy już z benzynowej Octavii. Jednak jeśli ktoś zetknie się z nowym wnętrzem po raz pierwszy, będzie potrzebował chwili na oswojenie się z nim. Potem okazuje się, że po tym bardzo multimedialnym świecie łatwo się poruszać. Chociaż nie jest to świat idealny, np. „plusy i minusy” do ustawiania temperatury na ekranie są naszym zdaniem zbyt małe. Dobrze, że zamontowano porty USB-C, ale jeśli ktoś ma telefon, który nie ładuje się bezprzewodowo, lecz przez klasyczne USB, będzie musiał kupić przejściówkę.
Komputer wskazuje, że akumulatory są naładowane w ok. 95%, a zasięg „na prądzie” wynosi 47 km. Przed nami 60 km, z czego 70% przejedziemy drogą pozamiejską z limitem 100 km/h, 25% przez miejscowości i 5% autostradą. Z trybów jazdy wybieramy Normal (są jeszcze Eco, Comfort, Sport i Individual, w każdym z nich różne są m.in. twardość amortyzatorów i siła wspomagania układu kierowniczego). Tryb układu hybrydowego zostawiamy w ustawieniu automatycznym.

Skoda Octavia Combi ivMateriały prasowe
Gniazdo do wpięcia przewodu ładowania otwiera się przyciskiem umieszczonym na przednich drzwiach
Skoda Octavia Combi ivMateriały prasowe
Pomysłowy schowek pod podłogą bagażnika rozwiązuje problem walających się przewodów do ładowania

 

REKLAMA

Skoda Octavia Combi iV - Zielony pasek

Szybkie włączenie się do ruchu z bocznej drogi na główną od razu daje miłe poczucie, że Octavia iV to model dynamiczny. Silnik elektryczny zapewnia płynne przyspieszenie, a skrzynia nie szarpie. Mocniejsze wciśnięcie gazu oznacza, że odzywa się silnik spalinowy. Tryb pracy napędu można obserwować na centralnym wyświetlaczu, ale lepiej zerkać na zegary cyfrowe i wskaźnik przy obrotomierzu, który przy okazji pomaga nauczyć się, w jakich sytuacjach Octavia najczęściej jedzie tylko dzięki energii elektrycznej. Jeśli zielony pasek na wyświetlaczu wypełni się kolorem, uruchomi się silnik spalinowy. Dużym zaskoczeniem jest praca pedału hamulca, bo nie jest „twardy” jak w wielu innych hybrydach i daje dobre wyczucie siły, jakiej trzeba użyć, żeby zahamować. Proces odzyskiwania energii zaczyna się już wtedy, kiedy zdejmujemy nogę z gazu, hamujemy lub redukujemy bieg łopatkami. Można też włączyć tryb Sport, który wzmacnia rekuperację (auto szybciej zwalnia, gdy odpuszczamy gaz) albo na ekranie dotykowym określić pożądany poziom naładowania akumulatorów i do ich zasilania zaprząc jednostkę spalinową.

Po osiągnięciu 80-90 km/h, przy stałej prędkości, silnik benzynowy wyłącza się

Niemal bez spalania paliwa przejeżdżamy przez kolejne miejscowości na trasie, a poza terenem zabudowanym, podczas jazdy z prędkością nawet 100 km/h, silnik benzynowy wyłącza się na długie sekundy. Wynik końcowy to spalanie 3,1 l/100 km i 18 km pozostałego zasięgu elektrycznego. Udział w nim miał też system, który na podstawie danych z kamer i nawigacji uruchamia mocniejszą rekuperację, kiedy zbliżamy się do poprzedzającego auta czy skrzyżowania.
Na koniec włączamy tryb Sport, który maksymalnie wyostrza reakcje silników na gaz i utwardza amortyzatory. Ostre skręty nie robią na Octavii iV większego wrażenia, auto długo opiera się podsterowności. Żeby uzyskać dobrą dynamikę, nie potrzeba wysokich obrotów, bo po pierwsze, już w średnim ich zakresie osiągi są odpowiednie, a po drugie, silnik zaczyna wtedy pracować coraz głośniej.
Mówi się, że hybrydy plug-in dają to, co najlepsze z dwóch światów – spalinowego i elektrycznego. Octavia iV jest tego niezłym przykładem.

Skoda Octavia Combi ivMateriały prasowe
Tzw. asystent wydajności wie np., że auto zbliża się do terenu zabudowanego i sam zawczasu wzmacnia odzysk energii

 

Dane producenta SKODA OCTAVIA iV COMBI AMBITION
Cena 142 800 zł
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU
Rodzaj napędu benz., R4 turbo + elektryczny AC
Moc maks. układu napędowego 204 KM (150 kW)
Maks. moment obr. układu 350 Nm
Silnik spalinowy benzynowy, R4 turbo, 1395 cm3
Moc maksymalna
przy obrotach
150 KM
5000-6000/min
Maks. moment obrotowy
przy obrotach
250 Nm
1550-3500/min
Silnik elektryczny synchroniczny AC z magnesami stałymi
Moc maksymalna 85 kW (116 KM)
Maks. moment obr. 330 Nm
Rodzaj akumulatora litowo-jonowy
Ilość zmagazynowanej energii 13 kWh
Rodzaj napędu na przednie koła, 6-biegowa przekładnia dwusprzęgłowa
OSIĄGI
0–100 km/h 7,8 s
Prędkość maksymalna 220 km/h
ZUŻYCIE PALIWA
Średnie 1,1-1,5 l/100 km
Emisja CO2 24-34 g/km
NADWOZIE
5-drzwiowe, 5-miejscowe kombi, długość x szerokość x wysokość 4689 x 1829 x 1468 mm, rozstaw osi 2686 mm, masa własna b.d., pojemność bagażnika 490/1550 l, pojemność zbiornika paliwa 40 l.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Zobacz także:

zobacz galerię

Komentarze

 (2)
ZOBACZ KOMENTARZE
REKLAMA