Skoda Octavia RS 2.0 TSI: Stara dobra szkoła - TEST

Skoda Octavia RS czwartej generacji ma moc 245 KM – zarówno w nowej wersji hybrydowej plug-in, jak i w testowanej 2.0 TSI. Ta druga, w połączeniu z mechaniczną skrzynią biegów, staje się powoli oldskulowa.

Skoda Octavia RS Fot. Paweł Krzyśków
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 86 100 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5, kombi-5
SPRAWDŹ OFERTY

Za każdym razem, gdy wciska się przycisk „start” i rozrusznik uruchamia silnik RS-a, do uszu kierowcy i pasażerów dociera rasowy odgłos jego pracy. Niestety, ten dźwięk pochodzi z głośników, a nie z układu wydechowego. Ale są też dwie dobre wiadomości: sztuczne brzmienie można wyłączyć albo, jeśli komuś odpowiada syntetyczny odgłos pracy ośmiu cylindrów, zwiększyć je tak, że w trybie sportowym ryk stanie się jeszcze donośniejszy. Nie zrobi to jednak wrażenia na przechodniach, bo na zewnątrz nikt nie usłyszy różnicy.

REKLAMA

Skoda Octavia RS 2.0 TSI - Wyzwanie dla kierowcy

Mechaniczna skrzynia biegów jest wyzwaniem dla kierowcy. Jeśli chce on uzyskać maksymalne osiągi, musi stale kontrolować obroty – nie powinny spadać poniżej 2500 obr/min, a najlepiej, by były wyższe niż 3000. W próbie dorównania szybkości pracy skrzyni DSG (która według danych fabrycznych zapewnia o jedną dziesiątą sekundy lepsze przyspieszenie do 100 km/h) pomaga precyzyjna praca mechanizmu zmiany biegów. Progresywny układ kierowniczy nie daje idealnego wyczucia, nawet gdy włączy się sportowy tryb pracy układu jezdnego, w którym pasażerowie jedynie dodatkowo odczują nierówności drogi. Podczas gwałtownego przyspieszania trzeba mocno trzymać kierownicę i czasami nią kontrować, zapalająca się lampka przypomina wtedy o działaniu układu antypoślizgowego. Być może miałby on mniej pracy, gdyby w RS-ie zastosowano napęd na obie osie, ale to okazałoby się zapewne zbyt drogie.

Skoda Octavia RSFot. Paweł Krzyśków
Deska rozdzielcza wygląda na dobrą jakościowo. Jest pokryta alcantarą, a ozdobna plastikowa listwa przypomina włókno węglowe
Skoda Octavia RSFot. Paweł Krzyśków
Tryby jazdy zdefiniowano fabrycznie, ale kierowca może też skonfigurować własny. W domyślnym trybie dźwięk silnika jest wzmacniany poprzez głośniki
Skoda Octavia RSFot. Paweł Krzyśków
Fotele wyglądają znakomicie i zapewniają doskonałe podparcie

Skoda Octavia RS 2.0 TSI - Wyższy poziom jakościowy

Solidne podparcie pleców zapewniają tzw. sportowe fotele ze zintegrowanymi zagłówkami, które wraz z alcantarą na desce rozdzielczej nie tylko nadają sportowego charakteru wnętrzu, lecz przenoszą Skodę na wyższy poziom jakościowy. Oprócz przyciemnionych szyb z tyłu można zamówić rolety przeciwsłoneczne na tylnej i bocznych szybach (za 1650 zł); za dopłatą 550 zł przednie szyby mogą być dźwiękoszczelne. Obsługę klimatyzacji przeniesiono na ekran dotykowy, pozostawiono tylko fizyczne przyciski aktywujące podgrzewanie tylnej szyby, system szybkiego odparowywania szyb i przycisk przywołujący menu klimatyzacji. Oprócz klasycznej regulacji temperatury, kierunku i siły nawiewu są przydatne skróty do funkcji szybkiego podgrzewania stóp czy rąk. Multimedialny system pokładowy okazuje się czytelny i przemyślany. Działa nie tylko z interfejsami Android Auto i Apple CarPlay, ale umożliwia też kontrolowanie wybranych funkcji (np. klimatyzacji) za pomocą smartfona. Nowością jest dostęp do sklepu multimedialnego, w którym można kupić takie usługi jak np. stylowe oświetlenie wnętrza kolorowym światłem. Octavię wyposażono wyłącznie w porty USB-C, więc osoby słuchające muzyki z pamięci USB muszą korzystać z przejściówki. 11-głośnikowy system audio Canton (2750 zł) zapewnia dźwięk dobrej jakości, ale fani ostrej muzyki mogą narzekać na mało wydajne niskie tony. Pokrętło do regulacji głośności znajduje się tylko w kierownicy, pasażer może wyciszyć muzykę za pomocą dotykowego suwaka znajdującego się pod ekranem. Montowane standardowo matrycowe oświetlenie zapewnia bardzo dobrą widoczność, ale gdy reflektory działają w trybie automatycznym, kierowcy jadący z przeciwka czasami dają sygnał, że są oślepiani.

Skoda Octavia RSFot. Paweł Krzyśków
W agresywnie stylizowanym przednim zderzaku znajdują się prawdziwe wloty powietrza
Skoda Octavia RSFot. Paweł Krzyśków
Końcówki układu wydechowego są zintegrowane ze zderzakiem, ale nie są atrapą. Po obu stronach znajdują się rury wydechowe

 

REKLAMA

REKLAMA

Skoda Octavia RS 2.0 TSI - Ostatnia szansa

Na co dzień Octavia okazuje się komfortowym i bardzo praktycznym autem. Trudno opisać wszystkie schowki i rozwiązania ułatwiające przewożenie bagażu. Warto natomiast wspomnieć o specjalnych kieszeniach na telefon dla pasażerów siedzących z tyłu, dodatkowym porcie USB-C w okolicy lusterka wstecznego (np. do zasilania kamery), czy tak prozaicznej, ale praktycznej rzeczy jak uchwyt na długopis. Podczas spokojnej, ekonomicznej jazdy na dalekiej trasie Octavia RS może spalić średnio nawet mniej niż 6 litrów benzyny na 100 km (nam udało się zejść do 5,5 l). Poszerzenie oferty o Octavię RS z mechaniczną przekładnią to nie tylko możliwość zakupu modelu w niższej cenie, to również dobra propozycja dla kierowców, którym ręczna zmiana biegów po prostu sprawia przyjemność. Prawdopodobieństwo, że Octavia RS kolejnej generacji będzie dostępna tylko ze skrzynią dwusprzęgłową jest coraz większe. Już dziś RS-a z silnikiem wysokoprężnym można zamówić wyłącznie z przekładnią DSG.

Skoda Octavia RSFot. Paweł Krzyśków
Wersję RS wyróżniają czarne lusterka i ramki wokół szyb oraz niewielki spojler

 

Dane producenta SKODA OCTAVIA RS 2.0 TSI
Cena 139 950 zł
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU
Rodzaj silnika benzynowy, R4 turbo
Pojemność skokowa 1984 cm3
Moc maksymalna
przy obrotach
245 KM
5250-6500/min
Maksymalny moment obrotowy
przy obrotach
370 Nm
1600-4300/min
Rodzaj napędu na przednie koła
Skrzynia biegów 6-biegowa mechaniczna
OSIĄGI
0–100 km/h 6,8 s
Prędkość maksymalna 250 km/h
ZUŻYCIE PALIWA
Średnie (WLTP) 6,7-6,8 l/100km
Emisja CO2 (WLTP)
153-155 g/km
NADWOZIE
5-drzwiowy, 5-miejscowy liftback, długość x szerokość x wys. 4702 x 1829 x 1457 mm, rozstaw osi 2681 mm, masa własna 1489 kg, poj. bagażnika 600/1555 l, poj. zbiornika paliwa 50 l.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Zobacz także:

zobacz galerię

Zobacz także:

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA