Okazuje się, że tak. RS 245 została wyposażona w blokadę mechanizmu różnicowego (VAQ), czyli sterowaną elektronicznie mechaniczną „szperę”. Nie jest to elektroniczny system XDS+ (dostępny w zwykłym RS), lecz wydajniejszy mechanizm, znany m.in. z VW Golfa GTi Performance, po raz pierwszy dostępny w Octavii.
Częściowa blokada mechanizmu różnicowego poprawia właściwości jezdne auta dzięki temu, że rozdziela moment obrotowy między przednie koła, kierując więcej siły napędowej na koło o większej przyczepności. W praktyce wygląda to tak, że nawet podczas maksymalnego wciskania gazu w zakręcie – co mieliśmy okazję sprawdzić na włoskim torze Vallelunga – nie występuje podsterowność.
Inną zmianą, niewielką, ale znaczącą, jest zwiększenie o 38 mm rozstawu kół tylnej osi. Nie chodzi tylko o to, aby 19-calowe obręcze kół (w standardzie) ładnie wypełniały nadkola, ważniejsze jest to, że większy rozstaw kół zapewnia większą stabilność auta w szybkich łukach i w trakcie mocnego hamowania. I to daje się odczuć.
![]() |
![]() |
Tryb jazdy „RS”, sportowy wydech i generator dźwięku z głośników (nie jest nachalny) są w standardzie, ale amortyzatory o zmiennej sile tłumienia DCC trzeba dokupić za 3600 zł |
Czerwone przeszycia i wykończenie liczników oraz logo „RS” na spłaszczonej u dołu kierownicy to wyróżniki każdego „RS-a” |