REKLAMA

Skoda Octavia RS IV: Z mocą dwóch serc - TEST

Równolegle z hybrydową wersją iV debiutuje nowa Octavia RS, także zasilana oktanami i elektronami. Czy taka mieszanka działa jak napój energetyczny czy jak napar uspokajający?

Kluczyki do Octavii RS iV dostajemy chwilę po zakończeniu przejażdżki słabszą wersją iV Combi. W niej akumulatory były prawie pełne, za to w RS-ie są na rezerwie, bo wskaźnik naładowania świeci na czerwono. Trudno, nie ma czasu na wyciąganie przewodów z bagażnika. Skoro RS to wersja określana jako dynamiczna, będzie musiała sobie poradzić, korzystając z silnika benzynowego i resztek energii elektrycznej zmagazynowanej w akumulatorach. W odzyskaniu tej ostatniej pomoże podczas jazdy tryb Sport, który wzmacnia rekuperację, a przy okazji wyostrza działanie wszystkich układów – od zawieszenia (twardość amortyzatorów) po wspomaganie układu kierowniczego.

Skoda Octavia RS IV - Rasowe dodatki i 245 KM pod maską

Przez wysoką masę RS iV nie jest zbyt ostry w zakrętach, za to okazuje się bardzo wygodny

Zanim ruszymy, robimy szybką rundkę wokół nadwozia. Z tyłu wzrok przyciąga czarny spojler na pokrywie bagażnika. W oczy rzucają się, umieszczone za obręczami, czerwone zaciski hamulców, które już za chwilę będą mogły wykazać się nie tylko prezencją, ale i skutecznością. Czarne detale (ramy okien, osłona chłodnicy, imitacja dyfuzora) dobrze wyglądają na czerwonym nadwoziu. Są nawet dwie pojedyncze końcówki układu wydechowego. Chociaż nie, ta po prawej to atrapa. Okazuje się, że takie rozwiązanie klientom nie przeszkadza, my jednak jesteśmy trochę zawiedzeni.
Wnętrze auta to przede wszystkim głębokie fotele ze zintegrowanymi zagłówkami, przeszyte czerwoną nicią. Od razu widać, że są wygodne. Pod względem jakości wykonania i zastosowanych materiałów Octavia osiągnęła niespotykany dotąd poziom. Szczególnie podoba nam się obszyty alcantarą spory panel po stronie pasażera, który pozwala zapomnieć o tym, że ozdobne listwy w jego okolicach to nie aluminium, lecz plastik.

Skoda Octavia RS iVFot. Skoda
Silnik 1.4 turbo oraz elektryczny osiągają łączną moc 245 KM; setkę RS iV załawia w 7,3 s


Cyfrowy ekran w miejscu zegarów ma tę zaletę, że w jednym z ustawień można wyświetlić... klasycznie wyglądające okrągłe zegary. Obrotomierz, oprócz swojej podstawowej funkcji, informuje też o tym, czy jedziemy w trybie elektrycznym i jak duży jest odzysk energii w czasie hamowania.
Mocno chwytamy kierownicę. Elektrycznie regulowany fotel obniżamy do podłogi, ale w RS iV raczej nie można się poczuć jak w typowym aucie sportowym. Palec ląduje na przycisku „start”, zegary ożywają, jednak spod maski nie dobiega żaden dźwięk. No tak, mimo „rezerwy” silnik elektryczny i tak napędza auto na pierwszych metrach, więc przy lekkim gazie przyspieszenie jest stałe i nienachalne, jak w aucie elektrycznym. Pod maską Octavii RS iV pracuje ten sam zestaw, co w zwykłej Octavii iV. Mamy tu więc 1,4-litrowy silnik TSI o mocy 150 KM oraz jednostkę elektryczną osiągającą 85 kW (116 KM), łączna moc zestawu jest jednak wyższa i wynosi 245 KM i 400 Nm momentu obrotowego.
Mocniejsze wciśnięcie pedału gazu budzi do życia jednostkę benzynową. Przez ułamek sekundy można pomyśleć, że własne uszy płatają nam figla, ale po chwili wszystko staje się jasne – w trybie Sport głośniki odgrywają ścieżkę dźwiękową sugerującą, że pod maską Octavii pracuje silnik o dwukrotnie większej liczbie cylindrów niż w rzeczywistości. Prawdopodobnie nawet Skoda traktuje to jako formę żartu, na szczęście tę funkcję da się wyłączyć, wybierając tryb Individual i ustawiając charakterystykę wszystkich podzespołów „na ostro”, ale z pominięciem dźwięków V-ósemki.

Skoda Octavia RS iVFot. Skoda
Zakup RS-a warto rozważyć choćby ze względu na rasowe i wygodne fotele
Skoda Octavia RS iVFot. Skoda
Kierownica ma trzy ramiona, w przeciwieństwie do słabszych wersji Octavii. U dołu – spłaszczenie i charakterystyczny emblemat

 

Skoda Octavia RS IV - Na drodze nie za ostro, ale wygodnie

Zanim dojedziemy do celu, czyli na kręty odcinek drogi, trzeba grzecznie przejechać przez tereny zabudowane. Zawieszenie zgrabnie połyka niedoskonałości drogi. Układ kierowniczy w trybie Sport pracuje z dużo większym oporem, ale niespecjalnie większym wyczuciem, więc ponownie konfigurujemy tryb Individual i ustawiamy siłę wspomagania na standardową. Teraz jest dużo lepiej. Nie żeby nagle informacje płynące z kół do kierownicy były bardzo czytelne, ale przynajmniej nie ma tego uczucia sztuczności, co wcześniej.

REKLAMA

Skoda Octavia RS iVFot. Hans-Dieter Seufert
Świetne wrażenie robią jakość wykonania i materiały – np. kokpit częściowo obszyty alcantarą
Skoda Octavia RS iVFot. Skoda
Najbardziej sportowe ustawienie zegarów z obrotomierzem na pierwszym planie
Skoda Octavia RS iVFot. Skoda
Centralny ekran, czyli centrum zarządzania wszystkimi funkcjami samochodu – grafiki są czytelne, nawigacja po menu bezproblemowa

 

Skoda Octavia RS IV - Z naciskiem „na prąd”

RS iV zadziwiająco często przełącza się w tryb elektryczny przy spokojnej jeździe, a mimo to widać, że po kilkunastu kilometrach energii w akumulatorach jest więcej niż na starcie. W systemie multimedialnym można ustawić minimalny poziom naładowania „baterii” i jeśli spadnie on poniżej ustalonej wartości, to układ hybrydowy będzie jak najczęściej zatrudniał silnik benzynowy do ładowania i wzmocni rekuperację, kiedy zdejmiemy nogę z gazu. W ten sposób można produkować „prąd”, przymykając oko na to, że jego część powstała dzięki spalaniu benzyny.
Wreszcie jest – długa prosta, a dalej pierwszy zakręt. Na redukcję dwusprzęgłowej skrzyni trzeba poczekać jakieś pół sekundy. Pomni tej delikatnej zwłoki przechodzimy w tryb manualny i zmieniamy biegi łopatkami. Trójka, czwórka, piątka, Octavia RS iV szybko nabiera prędkości, a zmiana biegów następuje przy 6000 obr/min. Przenieść wartość 400 Nm na asfalt to wyzwanie dla przednich kół, dlatego kierownicę trzeba trzymać mocno. Hamowanie i redukcja o dwa biegi – no, jednak nie taka szybka, jak można się spodziewać. Nie ma czasu o tym myśleć, bo wchodzimy w zakręt, a Octavia piszczącymi oponami daje znać, że zbliżamy się do granicy przyczepności. A może by ją tak przekroczyć? Mocniejsze wciśnięcie pedału gazu o dziwo nie wytrąca auta z równowagi i nie powoduje, że przód zaczyna wyjeżdżać z obranego toru jazdy. No to może zrobi to hamowanie w zakręcie? ESP pozostaje w trybie Sport, więc nie reaguje od razu, dzięki czemu tyłem auta można lekko zarzucić. Zawieszenie zwane sportowym, dostępne tylko w Octavii RS, zapewnia dobry kontakt kół z nawierzchnią, ale na pierwszym miejscu zawsze stawia komfort. Ten model lubi szybką, ale nie agresywną jazdę. Już w dolnym i średnim zakresie obrotów dynamika pozwala poczuć w plecach niezłe przyspieszenie. A hybrydowy RS iV to nie ostatnie słowo w kwestii szybkich Octavii – w ofercie pojawią się też 245-konna wersja benzynowa i 200-konna wysokoprężna.

Skoda Octavia RS iVFot. Skoda
Czerwone nadwozie przyciąga wzrok dodatkami zarezerwowanymi dla wersji RS
Skoda Octavia RS iVFot. Skoda
Octavię RS iV można naładować z domowego gniazdka (co trwa 5 godzin) lub wallboxa o mocy
3,6 kW (3,5 godziny)
Skoda Octavia RS iVFot. Skoda
Dodatki, jak np. delikatny spojler na pokrywie bagażnika, wyglądają rasowo

 

Dane producenta SKODA OCTAVIA RS IV
Cena 158 300 zł
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU
Rodzaj napędu benzynowy, R4 turbo + elektryczny AC
Moc maks. układu napędowego 245 KM (180 kW)
Maks. moment obr. układu 400 Nm
Silnik spalinowy benzynowy, R4 turbo, 1395 cm3
Moc maksymalna
przy obrotach
150 KM
5000-6000/min
Maks. moment obrotowy
przy obrotach
250 Nm
1550-3500/min
Silnik elektryczny synchroniczny AC z magnesami stałymi
Moc maksymalna 85 kW (116 KM)
Maks. moment obr. 330 Nm
Rodzaj akumulatorów litowo-jonowy
Ilość zmagazynowanej energii 13 kWh
Rodzaj napędu na przednie koła, 6-biegowa dwusprzęgłowa
OSIĄGI
0–100 km/h 7,3 s
Prędkość maksymalna 225 km/h
ZUŻYCIE PALIWA
Średnie b.d.
Emisja CO2 b.d.
NADWOZIE
5-drzwiowy, 5-miejscowy liftback, długość x szerokość x wysokość 4702 x 1829 x 1476 mm, rozstaw osi 2681 mm, masa własna 1780 kg, pojemność bagażnika 450/1405 l,  pojemność zbiornika paliwa 40 l.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Zobacz także:

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA