Na początku trzeba zaznaczyć jedno - Octavia RS nie jest samochodem sportowym. Jeśli ktoś ją tak nazywa, to oznacza, że myli Rysy z Mount Everestem. W przypadku tego modelu Skody chodzi o coś zupełnie innego niż sport - mianowicie o połączenie wysokiego komfortu jazdy z ponadprzeciętnymi osiągami.
A za te odpowiada jeden z dwóch silników - benzynowy lub wysokoprężny. Żeby wybór był trudniejszy, każdy z nich może współpracować z sześciobiegową przekładnią mechaniczną albo ze zautomatyzowaną skrzynią typu DSG (za 8200 zł); w tę drugą wyposażone były testowane auta.
Niebieskie kombi jest przede wszystkim szybsze na prostej niż srebrna limuzyna. Jako że fizyki się nie oszuka, jego 200 KM, wyciskanych z benzynowej jednostki 2.0 TFSI, sprawniej rozpędza auto. Różnica w przyspieszaniu do 150 km/h wynosi wprawdzie nieco ponad 1 sekundę, jednak w miarę wzrostu prędkości jazdy 170-konne 2.0 TDI srebrnego RS-a zaczyna coraz mocniej zostawać z tyłu. Do 180 km/h jest już wolniejsze o 3,2 s.
Czuć to w czasie jazdy. Karmiona oktanami Octavia bardziej spontanicznie reaguje na gaz i ma więcej werwy w szerszym zakresie obrotów. Owszem, turbodiesel jest mocniejszy przy niskich prędkościach silnika, ale przy około 4500 obr/min zaczyna tracić animusz. I gdy kierowca benzynowego RS-a ma w zanadrzu jeszcze sporo pary, przekładnia w aucie zasilanym olejem napędowym musi zmienić bieg na wyższy. Dwusprzęgłowe, sześciostopniowe DSG w obu Octaviach czyni to niemal w okamgnieniu, z szybkością nieznaną ludzkim rękom i nogom. Jedyne, na co można ponarzekać, to fakt, że w momencie ostrego wciśnięcia pedału "mocy", gdy niezbędna jest redukcja o kilka przełożeń, przekładnia potrzebuje chwili zastanowienia. Kierowca ma do dyspozycji dwa tryby jazdy - D i S. W pierwszym DSG bardzo szybko wrzuca jak najwyższe biegi, natomiast w drugim - nieco zwleka ze zmianą na kolejny, czekając na ruch prowadzącego, a przy dohamowaniu redukuje przełożenia.
Największa różnica między oboma RS-ami jest widoczna przy kasie. Turbodiesel nie tylko w teorii jest oszczędniejszy. Gdy oba auta przepędziliśmy na tej samej 50-kilometrowej trasie, często korzystając z maksymalnych osiągów, na komputerze pokładowym niebieskiego TFSI widniało średnie zużycie paliwa o wartości 11,9 l/100 km. Kierowca srebrnej Octavii TDI wysiadł z samochodu szeroko uśmiechnięty i podał swój wynik - 8 l/100 km. W mieście RS 2.0 TDI spala nie więcej niż 10 l/100 km, jego benzynowy brat - nie mniej niż 11 l/100 km. Rachunek ekonomiczny jest więc prosty.
Obniżone zawieszenie RS-a zabiera nieco z komfortu jazdy, jednak i tak większość nierówności jezdni "połyka" bez problemu. Wybieranie kolejnych zapadniętych studzienek i niewielkich wyrw odbywa się bardzo szybko i jednocześnie cicho. Przy tym, najostrzejsza Octavia przeganiana po krętej drodze pozwala kierowcy na wiele, jest stabilna, szybka i ma daleko przesuniętą granicę przyczepności. Podobać się też może praca precyzyjnego układu kierowniczego, który wymaga przyłożenia nieco większej siły niż ten w zwykłej Octavii. Jeśli w czasie jazdy między benzynowym kombi a wysokoprężnym liftbackiem są jakieś różnice, to są one minimalne. Przykład? Przy odjęciu gazu w zakręcie, niebieskie kombi jest nieco bardziej nadsterowne.
Obydwa RS-y są dopracowane i zadziorne. Tyle tylko, że nieco inaczej. Różnica między nimi tkwi przede wszystkim w zużyciu paliwa i w zasięgu. Przy podobnym stylu jazdy, 2.0 TDI potrafi przejechać nawet 300 km więcej. Dlatego jego kierowca rzadziej będzie brudził sobie dłonie tankując paliwo. A to już jest jakiś argument.
Tekst: Maciej Struk,
Zdjęcia: Jacek Hanusz
Komentarze
airmatic, 2010-12-11 20:52:47
eri, 2010-12-11 20:26:49
~Samuraj002, 2010-12-11 20:02:59
eri, 2010-12-11 19:43:19
~Samuraj002, 2010-12-10 22:30:49
~Gość, 2010-12-10 21:58:32
~Samuraj002, 2010-12-09 20:12:04
airmatic, 2010-12-09 20:08:36
~Gość, 2010-12-07 23:34:34
eri, 2010-12-07 23:17:40
~co to ma byc?, 2010-12-07 23:06:12
auto motor i sport, 2009-11-25 12:44:51
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?