Skoda Octavia RS TDI vs TFSI - prosty rachunek

RS RS-owi nierówny? Oto dwa sposoby Skody na lepsze osiągi - Octavia RS Combi 2.0 TFSI kontra Octavia RS 2.0 TDI. Czyli nowoczesny turbodiesel kontra benzyna. Sprawdzamy, który jeździ lepiej.

Skoda Octavia RS 2.0 TFSI DSG Combi
Skoda Octavia RS 2.0 TFSI DSG Combi
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 91 000 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5, kombi-5
SPRAWDŹ OFERTY

 

Na początku trzeba zaznaczyć jedno - Octavia RS nie jest samochodem sportowym. Jeśli ktoś ją tak nazywa, to oznacza, że myli Rysy z Mount Everestem. W przypadku tego modelu Skody chodzi o coś zupełnie innego niż sport - mianowicie o połączenie wysokiego komfortu jazdy z ponadprzeciętnymi osiągami.

A za te odpowiada jeden z dwóch silników - benzynowy lub wysokoprężny. Żeby wybór był trudniejszy, każdy z nich może współpracować z sześciobiegową przekładnią mechaniczną albo ze zautomatyzowaną skrzynią typu DSG (za 8200 zł); w tę drugą wyposażone były testowane auta.

Niebieskie kombi jest przede wszystkim szybsze na prostej niż srebrna limuzyna. Jako że fizyki się nie oszuka, jego 200 KM, wyciskanych z benzynowej jednostki 2.0 TFSI, sprawniej rozpędza auto. Różnica w przyspieszaniu do 150 km/h wynosi wprawdzie nieco ponad 1 sekundę, jednak w miarę wzrostu prędkości jazdy 170-konne 2.0 TDI srebrnego RS-a zaczyna coraz mocniej zostawać z tyłu. Do 180 km/h jest już wolniejsze o 3,2 s.

 

Czuć to w czasie jazdy. Karmiona oktanami Octavia bardziej spontanicznie reaguje na gaz i ma więcej werwy w szerszym zakresie obrotów. Owszem, turbodiesel jest mocniejszy przy niskich prędkościach silnika, ale przy około 4500 obr/min zaczyna tracić animusz. I gdy kierowca benzynowego RS-a ma w zanadrzu jeszcze sporo pary, przekładnia w aucie zasilanym olejem napędowym musi zmienić bieg na wyższy. Dwusprzęgłowe, sześciostopniowe DSG w obu Octaviach czyni to niemal w okamgnieniu, z szybkością nieznaną ludzkim rękom i nogom. Jedyne, na co można ponarzekać, to fakt, że w momencie ostrego wciśnięcia pedału "mocy", gdy niezbędna jest redukcja o kilka przełożeń, przekładnia potrzebuje chwili zastanowienia. Kierowca ma do dyspozycji dwa tryby jazdy - D i S. W pierwszym DSG bardzo szybko wrzuca jak najwyższe biegi, natomiast w drugim - nieco zwleka ze zmianą na kolejny, czekając na ruch prowadzącego, a przy dohamowaniu redukuje przełożenia.

Największa różnica między oboma RS-ami jest widoczna przy kasie. Turbodiesel nie tylko w teorii jest oszczędniejszy. Gdy oba auta przepędziliśmy na tej samej 50-kilometrowej trasie, często korzystając z maksymalnych osiągów, na komputerze pokładowym niebieskiego TFSI widniało średnie zużycie paliwa o wartości 11,9 l/100 km. Kierowca srebrnej Octavii TDI wysiadł z samochodu szeroko uśmiechnięty i podał swój wynik - 8 l/100 km. W mieście RS 2.0 TDI spala nie więcej niż 10 l/100 km, jego benzynowy brat - nie mniej niż 11 l/100 km. Rachunek ekonomiczny jest więc prosty.

 Obniżone zawieszenie RS-a zabiera nieco z komfortu jazdy, jednak i tak większość nierówności jezdni "połyka" bez problemu. Wybieranie kolejnych zapadniętych studzienek i niewielkich wyrw odbywa się bardzo szybko i jednocześnie cicho. Przy tym, najostrzejsza Octavia przeganiana po krętej drodze pozwala kierowcy na wiele, jest stabilna, szybka i ma daleko przesuniętą granicę przyczepności. Podobać się też może praca precyzyjnego układu kierowniczego, który wymaga przyłożenia nieco większej siły niż ten w zwykłej Octavii. Jeśli w czasie jazdy między benzynowym kombi a wysokoprężnym liftbackiem są jakieś różnice, to są one minimalne. Przykład? Przy odjęciu gazu w zakręcie, niebieskie kombi jest nieco bardziej nadsterowne.

Obydwa RS-y są dopracowane i zadziorne. Tyle tylko, że nieco inaczej. Różnica między nimi tkwi przede wszystkim w zużyciu paliwa i w zasięgu. Przy podobnym stylu jazdy, 2.0 TDI potrafi przejechać nawet 300 km więcej. Dlatego jego kierowca rzadziej będzie brudził sobie dłonie tankując paliwo. A to już jest jakiś argument.

Tekst: Maciej Struk,
Zdjęcia: Jacek Hanusz

Dane techniczne

  Octavia RS 2.0 TDI DSG Octavia RS 2.0 TFSI DSG Combi
Poj. skokowa cm319681984
Układ napędowy
Moc maksymalna170200 KM
Przy obrotach (/min)42005100-6000
Maksymalny moment obrotowy (Nm)350280
Przy obrotach (/min)1750-25001800-5000
Przeniesienie napęduna przednie kołana przednie koła
Rodzaj skrzyni biegów6-bieg. przekł. dwusprzęgłowa6-bieg. przekł. dwusprzęgłowa
Wymiary i masy
Dł/szer/wys (mm)4597/1769/14474599/1769/1451
Rozstaw osi (mm)25752575
Masa własna (kg)14301410
Dopuszczalne obciążenie (kg)555555
Poj. bagażnika (l)460/1420580/1620
Zużycie paliwa (wg normy NEDC)
Zużycie paliwa (w mieście) l/km7,910,4
Zużycie paliwa (poza miastem) l/km4,96,2
Zużycie paliwa (średnie) l/km6,07,7
średnie podczas testu (l/100 km)8,011,9
zasięg (km)688462
Emisja CO2 g/km159180
Osiągi
0-100 km/h (s)8,17,6
0-130 km/h (s)12,811,7
0-180 km/h (s)27,023,8
Cena
Cena modelu testowanego (zł)119 000 zł118 300 zł
Uzasadnienie
UzasadnienieOCTAVIA RS 2.0 TDI ma niewiele gorsze osiągi niż jej benzynowy brat, ale za to pali o wiele mniej. Owszem, przegrywa z nim na prostej i w kategorii „odgłos pracy silnika”, jednak na jednym baku przejedzie więcej kilometrów niż benzynowa Octavia.OCTAVIA RS 2.0 TFSI brzmi zdecydowanie lepiej niż turbodiesel, choć odgłosy z wydechu są wyraźnie przytłumione. Przy spokojnej jeździe jest w miarę oszczędna, ale żyłowanie osiągów sprawia, że pali dużo. Na drodze – pewna i przewidywalna.
tak - w wyposażeniu seryjnym, opcja - oferowane na życzenie, b.d. - brak danych
Zobacz także:
Zobacz również:
WYBRANE DLA CIEBIE

TESTY PORÓWNAWCZE

Czy Alfa Romeo Tonale pokona Volvo XC40? Sprawdzamy 160-konne wersje - TEST

Niedawno to Volvo XC40 było debiutantem, dziś w tej roli występuje Alfa Romeo Tonale. Choć jeżdżą w tej samej klasie i mają podobne moc oraz cenę, nie mogłyby się bardziej różnić – stylizacją, charakterem na drodze i sposobem obsługi. W teście ścierają się wersje benzynowe mild hybrid o mocy około 160 KM.

TESTY PORÓWNAWCZE

Kia Sportage, Opel Grandland, Toyta RAV4 i Volvo XC40: TEST

Silnik elektryczny w mieście, spalinowy w dalekiej podróży – hybrydy plug-in chciałyby być autami uniwersalnymi. Do testu porównawczego stają cztery bogato wyposażone SUV-y tego gatunku: Kia Sportage, Opel Grandland, Toyota RAV4 i Volvo XC40 o mocy systemowej od 261 do 306 KM.

TESTY PORÓWNAWCZE

Skoda Kodiaq vs VW Tiguan Allspace? Bogate w formie i treści: TEST

7-miejscowy SUV to podobno najbardziej mieszczańskie auto, jakie można sobie wyobrazić. Jednak Skoda Kodiaq i VW Tiguan Allspace, obydwa po liftingu i z 200-konnymi dieslami oraz dwusprzęgłowymi skrzyniami biegów, pokazują, że funkcjonalne auto może być też całkiem luksusowe.

TESTY PORÓWNAWCZE

Mercedes C All-Terrain vs Audi A4 allroad: TEST PORÓWNAWCZY

Dla tych, którzy lubią pojeździć luksusowym kombi z daleka od asfaltu, Mercedes przygotował Klasę C w wersji All-Terrain. Porównanie z oferowanym od dawna Audi allroad quattro pozwoli sprawdzić, które z aut bardziej nadaje się do zabaw w kurzu. Test wersji z dieslami o mocy 200 KM.

REKLAMA