Skoda Octavia Scout : 2 zalety i 2 wady - TEST

Do salonów wjeżdża właśnie nowa Skoda Octavia w wersji Scout. Można ją polubić, ale w kilku punktach również irytuje. Jeździmy wersją ze 150-konnym silnikiem TDI, skrzynią DSG i napędem 4x4.

Skoda Octavia Scout Fot. Jacek Hanusz
Skoda Octavia Scout
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 85 100 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5, kombi-5
SPRAWDŹ OFERTY

Znak czasów – po raz pierwszy w historii Octavię Scout można zamówić wyłącznie z przednim napędem w podstawowej, benzynowej wersji 1.5 TSI o mocy 150 KM. Pozostałe, mocniejsze jednostki (2.0 TDI 150/200 KM i 2.0 TSI/190 KM) dostępne są wyłącznie z dołączanym napędem 4x4. W aucie podwyższono prześwit o 15 mm (do 161 mm), zastosowano ochronne płyty aluminiowe z przodu i z tyłu, wśród trybów jazdy znalazł się też ten o optymistycznej nazwie „Off-road”, który wpływa na pracę silnika oraz układów antypoślizgowych tak, by w czasie jazdy po luźnych nawierzchniach nie przeszkadzały (czytaj: włączały się albo późno albo wcale). Krótka charakterystyka za nami, a teraz czas na dwie zalety i dwie wady – te ostatnie zawsze są ciekawsze, więc zostawiamy je na koniec.

REKLAMA

Skoda Octavia ScoutFot. Jacek Hanusz
Skoda Octavia Scout

Skoda Octavia Scout – Wszechstronność

Ogromne wnętrze, 640-litrowy bagażnik, mnóstwo życiowych ułatwień (miejsce na smartfony w kieszeniach na tylnych oparciach foteli, wlew płynu do spryskiwaczy z kołnierzem, która zapobiega jego rozlewaniu itede, itepe), podniesione nadwozie, które pozwala zjechać z na łąkę bez obaw o otarcie „podbrzusza”, napęd 4x4, który poprawia mobilność na mokrej nawierzchni i śniegu – znalazłoby się kilka SUV-ów, które pod względem wszechstronności mogą Skodzie czyścić koła. A to wszystko „zamknięte” w nadwoziu kombi, dzięki czemu Octavia nie jest ociężała jak SUV-y, co dla niektórych może mieć znaczenie.

Skoda Octavia ScoutFot. Jacek Hanusz
Skoda Octavia Scout

Skoda Octavia Scout – Ekonomia

Silnik 2.0 TDI świetnie pasuje do charakteru auta. 150 KM i 360 Nm radzą sobie nieźle z napędzaniem auta, choć pod pewnymi względami zestaw „DSG i TDI” mógłby działać lepiej (patrz: wady). Średnie zużycie w trasie wyniosło 5,4 l/100 km (trzy osoby, dziecko plus pełny bagażnik), w czasie jazdy autostradą do tego rezultatu, przy tym samym obciążeniu, trzeba dodać litr. Jednostka może też pochwalić się niezłą – wyraźnie lepszą niż w niektórych SUV-ach grupy – kulturą pracy.

REKLAMA

REKLAMA

Skoda Octavia Scout – „Zmulony” napęd

Owszem, jeśli mocniej wciśnie się gaz, to Octavia wykazuje sporo chęci do przyspieszania – 360 Nm robi swoje. Żeby jednak coś zaczęło się dziać, trzeba planować manewry z wyprzedzeniem, a szczególnie jeden – ruszanie. Wciskasz gaz do podłogi, przez sekundę-półtorej nie dzieje się nic, dopiero po chwili auto zaczyna przyspieszać. Lepiej jest w sportowym trybie skrzyni, również w czasie jazdy, kiedy skrzynia „trzyma” wyższe obroty silnika.

Skoda Octavia ScoutFot. Jacek Hanusz
Skoda Octavia Scout

Skoda Octavia Scout – Za nisko umieszczone nawiewy klimatyzacji

Dwa skrajne nawiewy są wysoko, ale te środkowe umieszczono wyraźnie poniżej ekranu systemu multimedialnego. Oznacza to, ni mniej ni więcej, że nieważne jak je ustawisz, strumień powietrza albo jest skierowane nie w tym kierunku, w którym chcesz albo zimne powietrze leci dokładnie na dłoń na kierownicy. Do samej pracy klimatyzacji nie mamy zarzutów – podobnie jak w wypadku innych nowych modeli z grupy (np. VW ID.3) ma ona kilka domyślnych funkcji, np. ogrzewanie przedniej szyby czy chłodzenie przestrzeni wokół nóg.
Ceny Skody Octavii Scout startują od 121 250 zł za wersję przednionapędową z 1.5 TSI, testowany diesel kosztuje co najmniej 153 850 zł, o włos więcej od 2-litrowej odmiany benzynowej o mocy 190 KM.

Skoda Octavia ScoutFot. Jacek Hanusz
Skoda Octavia Scout
Dane producenta SKODA OCTAVIA SCOUT 2.0 TDI DSG 4X4
Cena 153 850 zł
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU
Rodzaj silnika turbodiesel, R4
Pojemność skokowa 1968 cm3
Moc maksymalna
przy obrotach
150 KM
3000-4200/min
Maksymalny moment obrotowy
przy obrotach
360 Nm
1600-2750/min
Rodzaj napędu na cztery koła
Skrzynia biegów 7-biegowa dwusprzęgłowa
OSIĄGI
0–100 km/h 8,5 s
Prędkość maksymalna 218 km/h
ZUŻYCIE PALIWA
Średnie (WLTP) 5,1-5,5 l/100 km
Emisja CO2 (WLTP)
135-145 g/km
NADWOZIE

5-drzwiowe, 5-miejscowe kombi, długość x szerokość x wysokość 4703 x 1829 x 1488 mm, rozstaw osi 2688 mm, masa własna b.d. poj. bagażnika 640/1091 l, poj. zbiornika paliwa 55 l.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Zobacz także:

 

zobacz galerię

Zobacz także:

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA