REKLAMA

Skoda Octavia Scout – test długodystansowy

50 tys. km z kabiny Octavii Scout. Na pierwsze imię ma Octavia, na drugie Scout, pod maską świetny silnik, pod podwoziem napęd na cztery koła. Najbardziej wszechstronna odmiana Skody Octavii w teście długodystansowym.

Skoda Octavia Scout Plastikowe osłony zderzaków, nadkoli i progów sprawiają, że Octavia Scout prezentuje się jak wersja light Audi Allroad
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 83 750 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5, kombi-5
SPRAWDŹ OFERTY

Octavia Scout to chyba najrzadszy na naszych drogach model Skody. Jest to w prostej linii efekt ceny - za uterenowioną odmianę Octavii Skoda każe wyłożyć aż 105 tys. zł, i to zanim zaczniemy rozmawiać o dodatkach.

A od tej rozmowy się nie ucieknie, bo poza dwustrefową klimatyzacją automatyczną, czujnikami parkowania i 17-calowymi obręczami kół za wszystko inne trzeba dopłacać (celowo pomijamy komputer pokładowy, rodioodtwarzacz CD/MP3, elektrykę okienno-lusterkową i inną drobnicę, bo po tamtej stronie 100 tys. zł te elementy nie są niczym nadzwyczajnym). Szkoda... Jakimś usprawiedliwieniem astronomicznej ceny mogłoby być ultrabogate wyposażenie. A nawet ono nie jest.

 

Natomiast w codziennym użytkowaniu Scoutowi trudno wytknąć jakieś istotne wady. Ma najbardziej praktyczne nadwozie ze wszystkich, bardzo przestronną kabinę, bardzo komfortowe zawieszenie, świetne właściwości jezdne, fantastyczny silnik, pierwszorzędne fotele i potężny bagażnik. W porównaniu z "cywilną" wersją, prześwit jest zwiększony do 18 cm, Scout "jedzie" na oponach o wyższym profilu i ma napęd na cztery koła (realizowany przez sprzęgło haldex) - jest jakby stworzony właśnie na off-road naszych dróg. Na dodatek nieźle wygląda - niby tylko Octavia kombi, a jednak z plastikowymi osłonami zderzaków, nadkoli i progów oraz specjalnymi 17-calowymi obręczami kół prezentuje się jak coś w rodzaju Audi Allroad w wersji "light".

REKLAMA

 

DANE TECHNICZNE

DANE TECHNICZNE
Cena104 800 zł
KonkurenciNissan Qashqai, Seat Altea Freetrack
Silnikbenzynowy, R4, 1.8 turbo
Moc/przy obrotach160 KM/4500-6200 obr/min
0-100 km/h8,1 s
Prędkość maksymalna211 km/h
Zużycie paliwa7,8 l/100 km
Emisja CO2182 g/km
Silnikpojemność skokowa 1798 cm3, maksymalny moment obrotowy 250 Nm przy 1500-4500 obr/min, skrzynia biegów 6M, napęd na cztery koła.
Nadwozie5-drzwiowe, 5-miejsc. kombi, długość x szer. x wys. 4584 x 1784 x 1533 mm, rozstaw osi 2577 mm, masa własna 1530 kg, pojemność bagażnika 605/1655 l, pojemność zb. paliwa 60 l.

Ogromną zaletą Skody jest silnik 1.8 TSI. Stosunkowo nieduża pojemność, turbodoładowanie i bezpośredni wtrysk benzyny składają się na moc 160 KM. To już sporo obiecuje - i obietnica spełnia się w postaci przyspieszenia do "setki" w 8,1 s - ale jeszcze lepsza niż sama moc okazuje się dynamika rozwijania siły napędowej. Maksymalny moment obrotowy silnik wytwarza już przy zaledwie 1500 obr/min i "trzyma" aż do 4500 obr/min, dzięki czemu elastyczność jest świetna, niewiele gorsza niż w wypadku Octavii RS. Jednocześnie już pierwsze 5 tys. kilometrów testu pokazuje, że kiedy idzie o zużycie paliwa, jednostka 1.8 TSI ma dwoistą naturę - przy łagodnej jeździe może być oszczędna, ze średnim spalaniem w mieście około 10 l/100 km (w trasie 6-6,5 l/100 km), natomiast dociskanie prawej stopy do podłogi natychmiast podnosi apetyt silnika: najwyższy zanotowany w trasie był na miarę 10 l/100 km.

Pod względem praktycznym Scout to typowa Skoda. Uchwyty, kieszenie, schowki, miejsca na napoje, siatki na bagaż, nawiew na tył, lampki, rolety, relingi, gniazda 12V - lista udogodnień jest odfajkowana od góry do dołu. Dostęp do wnętrza jest świetny, obsługa bardzo intuicyjna, a możliwości ładunkowe prawie jak w aucie dostawczym.

Do tych praktycznych zalet Scout dokłada uniwersalność jaką daje napęd na cztery koła. Możliwości terenowe można oczywiście całkowicie pominąć - z czysto "asfaltowymi" oponami na kołach Skoda tak samo nadaje się w teren jak do jazdy po lodzie - natomiast w jesienno-zimowych warunkach "cztery łapy" zapewniają lepszą trakcję i stabilność, czyli bezpieczeństwo. Byłoby naprawdę różowo, gdyby to wszystko nie było wycenione aż tak wysoko.

1.8 TSI - jedyna benzynowa jednostka montowana do Scouta, o mocy 160 KM, jest jednocześnie najmocniejsza ze wszystkich. Octavia Scout z tym silnikiem kosztuje 105 tys. zł. Powyżej znajduje się tylko turbodiesel 2.0 TDI w wersji 140-konnej, współpracujący z przekładnią mechaniczną (114 tys. zł) lub dwusprzęgłową (122 tys. zł).

Tekst Roman Popkiewicz,
zdjęcia Jacek Hanusz

zobacz galerię

Zobacz także:

Komentarze

 (8)
ZOBACZ KOMENTARZE
REKLAMA