Octavia Scout to chyba najrzadszy na naszych drogach model Skody. Jest to w prostej linii efekt ceny - za uterenowioną odmianę Octavii Skoda każe wyłożyć aż 105 tys. zł, i to zanim zaczniemy rozmawiać o dodatkach.
A od tej rozmowy się nie ucieknie, bo poza dwustrefową klimatyzacją automatyczną, czujnikami parkowania i 17-calowymi obręczami kół za wszystko inne trzeba dopłacać (celowo pomijamy komputer pokładowy, rodioodtwarzacz CD/MP3, elektrykę okienno-lusterkową i inną drobnicę, bo po tamtej stronie 100 tys. zł te elementy nie są niczym nadzwyczajnym). Szkoda... Jakimś usprawiedliwieniem astronomicznej ceny mogłoby być ultrabogate wyposażenie. A nawet ono nie jest.
Natomiast w codziennym użytkowaniu Scoutowi trudno wytknąć jakieś istotne wady. Ma najbardziej praktyczne nadwozie ze wszystkich, bardzo przestronną kabinę, bardzo komfortowe zawieszenie, świetne właściwości jezdne, fantastyczny silnik, pierwszorzędne fotele i potężny bagażnik. W porównaniu z "cywilną" wersją, prześwit jest zwiększony do 18 cm, Scout "jedzie" na oponach o wyższym profilu i ma napęd na cztery koła (realizowany przez sprzęgło haldex) - jest jakby stworzony właśnie na off-road naszych dróg. Na dodatek nieźle wygląda - niby tylko Octavia kombi, a jednak z plastikowymi osłonami zderzaków, nadkoli i progów oraz specjalnymi 17-calowymi obręczami kół prezentuje się jak coś w rodzaju Audi Allroad w wersji "light".
DANE TECHNICZNE
DANE TECHNICZNE | |
---|---|
Cena | 104 800 zł |
Konkurenci | Nissan Qashqai, Seat Altea Freetrack |
Silnik | benzynowy, R4, 1.8 turbo |
Moc/przy obrotach | 160 KM/4500-6200 obr/min |
0-100 km/h | 8,1 s |
Prędkość maksymalna | 211 km/h |
Zużycie paliwa | 7,8 l/100 km |
Emisja CO2 | 182 g/km |
Silnik | pojemność skokowa 1798 cm3, maksymalny moment obrotowy 250 Nm przy 1500-4500 obr/min, skrzynia biegów 6M, napęd na cztery koła. |
Nadwozie | 5-drzwiowe, 5-miejsc. kombi, długość x szer. x wys. 4584 x 1784 x 1533 mm, rozstaw osi 2577 mm, masa własna 1530 kg, pojemność bagażnika 605/1655 l, pojemność zb. paliwa 60 l. |
Ogromną zaletą Skody jest silnik 1.8 TSI. Stosunkowo nieduża pojemność, turbodoładowanie i bezpośredni wtrysk benzyny składają się na moc 160 KM. To już sporo obiecuje - i obietnica spełnia się w postaci przyspieszenia do "setki" w 8,1 s - ale jeszcze lepsza niż sama moc okazuje się dynamika rozwijania siły napędowej. Maksymalny moment obrotowy silnik wytwarza już przy zaledwie 1500 obr/min i "trzyma" aż do 4500 obr/min, dzięki czemu elastyczność jest świetna, niewiele gorsza niż w wypadku Octavii RS. Jednocześnie już pierwsze 5 tys. kilometrów testu pokazuje, że kiedy idzie o zużycie paliwa, jednostka 1.8 TSI ma dwoistą naturę - przy łagodnej jeździe może być oszczędna, ze średnim spalaniem w mieście około 10 l/100 km (w trasie 6-6,5 l/100 km), natomiast dociskanie prawej stopy do podłogi natychmiast podnosi apetyt silnika: najwyższy zanotowany w trasie był na miarę 10 l/100 km.
Pod względem praktycznym Scout to typowa Skoda. Uchwyty, kieszenie, schowki, miejsca na napoje, siatki na bagaż, nawiew na tył, lampki, rolety, relingi, gniazda 12V - lista udogodnień jest odfajkowana od góry do dołu. Dostęp do wnętrza jest świetny, obsługa bardzo intuicyjna, a możliwości ładunkowe prawie jak w aucie dostawczym.
Do tych praktycznych zalet Scout dokłada uniwersalność jaką daje napęd na cztery koła. Możliwości terenowe można oczywiście całkowicie pominąć - z czysto "asfaltowymi" oponami na kołach Skoda tak samo nadaje się w teren jak do jazdy po lodzie - natomiast w jesienno-zimowych warunkach "cztery łapy" zapewniają lepszą trakcję i stabilność, czyli bezpieczeństwo. Byłoby naprawdę różowo, gdyby to wszystko nie było wycenione aż tak wysoko.
1.8 TSI - jedyna benzynowa jednostka montowana do Scouta, o mocy 160 KM, jest jednocześnie najmocniejsza ze wszystkich. Octavia Scout z tym silnikiem kosztuje 105 tys. zł. Powyżej znajduje się tylko turbodiesel 2.0 TDI w wersji 140-konnej, współpracujący z przekładnią mechaniczną (114 tys. zł) lub dwusprzęgłową (122 tys. zł).
Tekst Roman Popkiewicz,
zdjęcia Jacek Hanusz
Komentarze
MajkelB1, 2012-03-16 11:32:39
airmatic, 2012-02-01 21:54:39
~Samuraj, 2012-01-30 01:52:41
Big1, 2012-01-29 21:25:24
~Samuraj, 2012-01-24 02:02:05
garfield, 2012-01-23 18:46:25
~Samuraj, 2012-01-20 14:45:48
auto motor i sport, 2012-01-20 13:58:27
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?