Skoda Octavia: przyrost naturalny

Tak jak poprzednie generacje, nowa Octavia w zupełnie naturalny sposób urosła i wyszlachetniała. Jest przestronna oraz bardziej komfortowa. Na dobre pozbyła się też kompleksów wobec Golfa. W stosunku do mniejszego Rapida nie ma ich ani trochę.

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 91 000 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5, kombi-5
SPRAWDŹ OFERTY

Gdy mowa o Octavii, zawsze gdzieś w tle pojawia się Golf. Chociaż w zeszłym roku Octavia stała w Polsce na czele listy najczęściej kupowanych modeli, a VW Golf na 8. miejscu, to i tak wszyscy te auta porównują – bo pochodzą z tego samego koncernu, bo czeski model korzysta z techniki niemieckiego kompaktu, bo obydwa auta skonstruowano na tej samej płycie podłogowej, bo Skoda jest tańsza od Volkswagena, a wcale nie gorsza. W trzecim pokoleniu Octavia wychodzi ostatecznie z cienia niemieckiego brata i zaczyna błyszczeć własnym światłem. Jest od Golfa obszerniejsza wewnątrz, ma większy bagażnik, w podstawowej wersji kosztuje o 1600 zł mniej. Różnica w cenie nie jest duża i oznacza, że czeskie auto żegna się z rolą uboższego krewnego i zaczyna się cenić.

Skoro tak, Czesi musieli zaproponować model od Octavii mniejszy i tańszy. Tak powstała Skoda Rapid, która debiutowała jesienią ubiegłego roku, a w naszym teście mierzy się właśnie z podobnymi sobie sedanami, wyróżniając się pośród nich przestronnym wnętrzem. Nasza bohaterka – nowa Octavia – jest z kolei od swojej poprzedniczki o 9 cm dłuższa i o 4,5 cm szersza, jej rozstaw osi wzrósł zaś o 10,8 cm. Kiedyś Octavia była kompaktem, dzisiaj widać, że rozmiarami wyraźnie zmierza w stronę aut klasy średniej, w rodzaju Passata czy Mondeo. W hierarchii modeli Skody zostawia miejsce właśnie dla mniejszego Rapida. I to on wyrósł jej być może na głównego konkurenta.

Jazda w wyższej klasie
Najtańsza Skoda Octavia, z silnikiem 1.2 TSI o mocy 85 KM kosztuje 59 500 zł. Za te pieniądze dostajesz samochód tak duży, jakby należał już do klasy średniej. Ale nie tylko o wielkość chodzi. Wnętrze zaskakuje jakością, w porównaniu z poprzednikiem zastosowano w nim lepsze materiały i jest ono jeszcze lepiej wykończone. Teraz nie ma się wrażenia, że czeski samochód to taka trochę biedniejsza wersja Volkswagena, a w przypadku Rapida – owszem.   

Wygląda jak sedan, ale to rasowy hatchback, z wysoko unoszącą się pokrywą bagażnika  
Takie udogodnienia, jak automatyczna klimatyzacja, wielofunkcyjna kierownica pokryta skórą, czy nawigacja z dotykowym ekranem są dostępne albo w wyższych wersjach wyposażenia, albo za dopłatą   
Dostęp do bagażnika jest bardzo łatwy, załadunek utrudnia tylko dość wysoki próg. Praktyczna gumowa podłoga jest dostępna za dopłatą, podobnie jak siatki (200 zł) utrzymujące drobne pakunki.   
Wygląda jak sedan, ale to rasowy hatchback, z wysoko unoszącą się pokrywą bagażnika   Takie udogodnienia, jak automatyczna klimatyzacja, wielofunkcyjna kierownica pokryta skórą, czy nawigacja z dotykowym ekranem są dostępne albo w wyższych wersjach wyposażenia, albo za dopłatą    Dostęp do bagażnika jest bardzo łatwy, załadunek utrudnia tylko dość wysoki próg. Praktyczna gumowa podłoga jest dostępna za dopłatą, podobnie jak siatki (200 zł) utrzymujące drobne pakunki.   

We wnętrzu Octavii nie znajdziemy ozdobników, tablica rozdzielcza jest prosta, ale funkcjonalna – wszystko na niej obsługuje się intuicyjnie. Każdy, kto po raz pierwszy usiądzie za kierownicą od razu wie, gdzie co się znajduje, nie trzeba szukać przycisków czy pokręteł sterujących podstawowymi funkcjami, jak włączniki świateł, wycieraczek, klimatyzacji albo radia.

Średnio w teście silnik 2.0 TDI spalił 6,9 l/100 km. Ale jadąc oszczędnie, można zejść nawet do 4,9 l/100 km

Zdziwiliśmy się jak dużo miejsca na nogi mają pasażerowie zasiadający z tyłu – tyle, co w autach średniej klasy. Za to na ziemię sprowadził nas widok wewnętrznych obić drzwi, prawie w całości pokrytych twardym plastikiem. Panowie kalkulujący koszty w Skodzie postanowili najwyraźniej oszczędzić trochę także tam, gdzie widać, nie zaś tylko gdzie wzrok nie sięga, czyli np. w komorze silnika, gdzie pożałowali amortyzatorów podtrzymujących maskę, trzeba ją więc podpierać metalową podpórką.

Z mało wyszukanego materiału są zrobione wykładzina w bagażniku oraz półka za oparciem kanapy. Ale niech tam. Na bagażnik, którego  pojemność wynosi 590 l nie będziemy przecież narzekać. Zwłaszcza że po złożeniu oparcia kanapy rozrasta się on do 1580 l i można go wykorzystać do ostatniego zakamarka, bo pokrywa jest umocowana na krawędzi dachu, więc do całej przestrzeni jest łatwy dostęp. Chociaż Octavia ma tak ukształtowany tył, że wygląda jak sedan, posiada wszystkie zalety hatchbacka. Tyle że próg bagażnika jest dość wysoki, wysoko trzeba więc podnosić bagaże, które mają wylądować w jego wnętrzu.

Przewiezie ciężki ładunek
Inna zaleta nowej Skody to duża ładowność, dzięki której ten wielki bagażnik rzeczywiście można wykorzystać do transportu ciężarów. Zależnie od wersji auta i wyposażenia maksymalna ładowność może się różnić, ale oscyluje wokół 550 kg. Oczywiście nie znaczy to, że tyle można załadować do bagażnika, przecież pasażerowie też swoje ważą.

Jak to bywa w wypadku dość twardo zestrojonego zawieszenia, im większe obciążenie, tym komfort resorowania jest lepszy. Chociaż jest duża, Octavia okazuje się bardzo zwrotna. Przyczynia się do tego stosunkowo nieduża masa auta (1390 kg). W porównaniu z Rapidem w Octavii podróżuje się bardziej komfortowo, także hałas jest lepiej wytłumiony.

Jak można było przypuszczać, dwulitrowy TDI nie napracuje się zbytnio przy rozpędzaniu Skody. Silnik testowanego egzemplarza, współpracujący z sześciobiegową przekładnią DSG z dwoma sprzęgłami, teraz dysponuje mocą 150 KM. Moment napędowy dociera do kół przedniej osi w sposób niewyczuwalny dla kierowcy, pomijając jedynie lekkie szarpnięcia podczas ruszania. Nieco poniżej oczekiwań wypada za to zużycie oleju napędowego. Średnio Octavia potrzebowała go 6,9 l/100 km, ale trochę mogą ją usprawiedliwiać ciężkie warunki pogodowe podczas testu. Być może w porównaniu z autami konkurencyjnymi ten wynik nie będzie się wydawał taki przeciętny; poczekajmy na testy porównawcze.

150-konna Octavia przyspiesza do setki w 8,5 s, a hamuje z tej prędkości po 35,1 metra   
Testowany diesel 2.0 kosztuje od 88 050 zł   
150-konna Octavia przyspiesza do setki w 8,5 s, a hamuje z tej prędkości po 35,1 metra Testowany diesel 2.0 kosztuje od 88 050 zł 

Wyposażona na bogato
Jeśli ktoś miałby wątpliwości czy zdecydować się na tańszego Rapida czy na Octavię, pomóc w podjęciu decyzji może rzut oka na listę wyposażenia. Ta w najnowszej Skodzie zawiera m.in. tempomat utrzymujący stałą odległość od poprzedzającego samochodu (z funkcją nagłego hamowania), system pilnujący, by Octavia nie zboczyła nieproszona z obranego pasa ruchu, czy czujnik sygnalizujący kierowcy, że jest już zmęczony i powinien zrobić przerwę w podróży.

Takich ekstrasów w Rapidzie nie ma. Właśnie po tym widać, że ta druga Skoda to auto niższej klasy. Octavię można wyposażyć za dopłatą nawet w system nawigacyjny z ekranem dotykowym. Najuboższe wersje też nie mają się czego wstydzić – w serii są m.in. ręczna klimatyzacja, elektrycznie sterowane szyby z przodu oraz elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka czy komplet poduszek z kurtynowymi i kolanową dla kierowcy. Nowa Octavia pod żadnym względem nie ogląda się już na Golfa i tym mniej przejmuje się Rapidem.

Roman Skąpski, redaktor "auto motor i sport"
W podstawowej wersji nowej Octavii jest teraz montowany 85-konny silnik 1.2 TSI. W ogóle nie przypomina mułowatego 1.4 (90 KM) z modelu poprzedniej generacji. Dzięki doładowaniu ta mniejsza jednostka ma wyższy moment obrotowy (1.2 – 160 Nm, 1.4 – 132 Nm) i osiąga go wcześniej (w zakresie 1400-3500 obr/min, a 1.4 – przy 3800 obr/min). Nowa, lżejsza Octavia z małym silnikiem jest całkiem sprawna.      

Dane techniczne

Silnik benzynowy, R4
Rozrząd dohc, 4 zawory na cylinder
Moc kW (KM) 110 kW (150 KM)
Przy obrotach (/min) 3500–4000 obr/min
Pojemność skokowa [cm3] 1968 cm3
Maksymalny moment obrotowy [Nm] 320 Nm
Przy obrotach (/min) 1750–3000 obr/min
Przeniesienie napędu na przednie koła
Skrzynia biegów 6-biegowa automatyczna
Wielkość przełożeń 3,46/2,05/1,30/0,90/0,81/0,76
Bieg wsteczny 3,99:1
Przełożenie przekł. głównej 4,118:1
Układ jezdny Zawieszenie przednie: kolumny McPhersona, wahacz trójkątny, stabilizator Zawieszenie tylne: belka skrętna z wahaczem wleczonym Układ kierowniczy: przekładnia zębatkowa, wspomaganie elektromechaniczne, 2,75 obrotu kołem kierownicy
Hamulce z przodu tarczowe wentylowane, średnica 288 mm
Hamulce z tyłu tarczowe, średnica 272 mm
Układy wspomagające ABS, ESP
Rozmiar kół i opon 6J x 17, Dunlop Sport Maxx RT , 225/45 R 17W
Koło zapasowe zestaw naprawczy
Współczynnik oporu powietrza Cx 0,30
Dł/szer/wys [mm] 4659/1814/1460 mm
Rozstaw osi [mm] 2667 mm
Rozstaw kół przód/tył [mm] 1529/1504 mm
Średnica zawracania w prawo/lewo [m] 11,1/11,2 m
Poj. zbiornika paliwa [l] 50 l
Masa własna [kg] 1390 kg
Rozkład masy przód/tył [%] 61,7/38,3%
Dopuszczalne obciążenie [kg] 515 kg
Poj. bagażnika [l] 590 l
Przeglądy – serwis [km] co roku lub co 30 tys. km
Zużycie paliwa wg. normy NEDC (w mieście) [l/km] 5,4 l/100 km
Zużycie paliwa wg. normy NEDC (poza miastem) [l/km] 4,1 l/100 km
Zużycie paliwa wg. normy NEDC (średnie) [l/km] 4,5 l/100 km
CO2 (limit) [g/km] 119 g/km
Norma emisji spalin Euro 5
Koszty utrzymania – ubezpieczenie OC (1 rok) zł 1466 zł
Koszty eksploatacji na km (zł) przy 15/30 tys. km/rok 0,93/0,66 zł
Miesięczne koszty eksploatacji (zł) przy 15/30 tys. km/rok 1168/1639 zł
Gwarancja podzespoły (lata) 2 lata
Gwarancja lakier (lata) 3 lata
Gwarancja perforacji nadwozia (lata) 12 lat
Cena modelu testowanego (zł) 92 050 zł
Wyposażenie wersji testowanej Przednie, boczne i kurtynowe poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera, poduszka kolanowa kierowcy, układy ABS, ES P, ACS (pokolizyjny), system start/stop, bezkluczykowy system obsługi auta, elektrycznie sterowane, składane i podgrzewane lusterka zewnętrzne, elektrycznie sterowane szyby z przodu i z tyłu, dwustrefowa klimatyzacja automatyczna, czujniki parkowania z przodu i z tyłu, przednie światła przeciwmgłowe, spryskiwacze reflektorów przednich, radio z CD/MP3, MDI, wejściem SD, cztery dodatkowe głośniki z tyłu, tempomat, 4-ramienna skórzana kierownica wielofunkcyjna, aluminiowe obręcze kół, schowek pod fotelem pasażera z przodu, fotel kierowcy z regulacją wysokości, światła do jazdy dziennej.
0-30 km/h (s) 1,7 s
0-50 km/h (s) 3,0 s
0-70km/h (s) 4,8 s
0-80 km/h (s) 5,9 s
0-100 km/h (s) 8,6 s
0-120 km/h (s) 12,2 s
0-140 km/h (s) 16,7 s
0-160 km/h (s) 24,0 s
400 m (km/h)/(s) (137 km/h) 16,3 s
Prędkość maksymalna (km/h) 214 km/h
Zużycie paliwa minimalne (l/100 km) 4,9 l/100 km
Maksymalne (l/100 km) 8,7 l/100 km
średnie podczas testu (l/100 km) 6,9 l/1 00 km
zasięg (km) 724 km
Poziom hałasu wewnątrz db(A) przy 80 km/h 60 dB(A)
Poziom hałasu wewnątrz db(A) przy 100 km/h 61 dB(A)
Poziom hałasu wewnątrz db(A) przy 130 km/h 66 dB(A)
Poziom hałasu wewnątrz db(A) przy 160 km/h 69 dB(A)
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 80 km/h 77 km/h
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 100 km/h 96 km/h
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 130 km/h 126 km/h
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 160 km/h 155 km/h
Droga hamowania (m) ze 100 km/h na zimno (nie obciążony) (m) 35,1 m
Wyposażenie dodatkowe lakier metalizowany 1950 zł, elektronicznie sterowany fotel kierowcy 1500 zł*, reflektory biksenonowe + ASF z funkcją doświetlania zakrętów 4000 zł, zestaw siatek w bagażniku 200 zł

PODSUMOWANIE

Skoda Octavia 2.0 TDI Elegance

Ocena:
4
(, )
Octavia ma tę samą zaletę, która stała się przyczyną sukcesu jej poprzedniczki, czyli najchętniej kupowanego samochodu w Polsce. Jest dużym i solidnym autem za rozsądne pieniądze. Duże wnętrze (także z tyłu), potężny bagażnik, niezłe wyposażenie i ładny wygląd to jej atuty. Zawieszenie mogłoby być bardziej komfortowe, a apetyt dwulitrowego diesla mniejszy.
Nadwozie
bardzo przestronne wnętrze, łatwa obsługa, duża ładowność, wysoka ergonomia, dobre wyposażenie
obicie drzwi z marnego plastiku, wysoki próg bagażnika
Napęd
mocny silnik Diesla, wysoka dynamika, szybko zmieniająca przełożenia skrzynia DSG
lekkie szarpnięcia podczas ruszania
Bezpieczeństwo
bogate wyposażenie – kolanowa poduszka dla kierowcy w standardzie, liczne systemy asystujące kierowcy dostępne za dopłatą, mocne hamulce
Komfort
wygodne fotele, wysoki komfort także podczas długich podróży
twarde zawieszenie, wyraźnie odgłosy zawieszenia
Właściwości jezdne
bezpieczne zachowanie na drodze, lekka skłonność do podsterowności, duża zwrotność, precyzyjny i lekko pracujący układ kierowniczy
Eksploatacja
dobra cena wersji podstawowej
tylko dwa lata gwarancji, zużycie paliwa na przeciętnym poziomie

Zobacz także:
REKLAMA