Prawie rok po premierze Rapida hatchbacka, który wygląda trochę jak sedan, Skoda znowu prezentuje Rapida hatchbacka, według niektórych wyglądającego jak kombi. Wzorując się na Audi, które swoje hatchbacki nazywa Sportbackami, Skoda chrzci go imieniem Spaceback.
Pierwszy Rapid miał zachwycić statecznego klienta, szukającego niedrogiego i pojemnego auta, Spaceback ma podbić serca młodszych kierowców. Kusi bardziej dynamiczną sylwetką, trójramienną kierownicą, nowymi wzorami tapicerek i dodatkami, które mają wyróżnić go na ulicy – czarnym, szklanym dachem, przedłużoną, sięgającą aż po lampy szybą na pokrywie bagażnika, spoilerem dachowym i czarnymi dodatkami w przedniej części nadwozia. W połączeniu z 17-calowymi felgami aluminiowymi i intensywnymi kolorami nadwozia (czerwone, żółte, niebieskie, zielone) kompakt Skody naprawdę prezentuje się znakomicie.
Cechy szczególne Spacebacka – krótsze nadwozie i mniejszy bagażnik
Ale żeby tak wyglądał, musi kosztować. Do ceny 53 700 zł za auto w wersji Ambition trzeba doliczyć co najmniej koszt lakieru metalizowanego, felg aluminiowych i pakietu zawierającego m.in. szklany dach (niedostępny w wersji podstawowej Active) – w sumie 9 tys. zł. A w aucie wciąż będzie brakowało gniazda USB (500 zł), zestawu głośnomówiącego (1500 zł), o nawigacji za 2500 zł nie wspominając. A to elementy wyposażenia, których w „młodzieżowym” samochodzie pominąć nie sposób. Bez nich Rapid Spaceback jest po prostu krótszą o 18 cm wersją zwykłego Rapida, czyli – jak to kiedyś napisaliśmy – „jednego z najbardziej naładowanych sensem samochodów na rynku”. Choć biorąc pod uwagę, że jest krótszy i ma mniejszy bagażnik, a kosztuje tyle samo co zwykły Rapid, jakby tego sensu było w Spacebacku odrobinę mniej.
Wrażenie najbardziej wartej polecenia jednostki napędowej w gamie sprawia 1.2 TSI w 85-konnej wersji. Do prędkości autostradowych zapewnia przyzwoitą dynamikę, jest całkiem oszczędna (średnie spalanie niewiele ponad 6 l/100 km), a auto z tym silnikiem i w podstawowej wersji wyposażenia (Active) kosztuje 53 tysiące złotych. Polski importer już dziś proponuje rabaty i dodatkowe wyposażenie w obniżonej cenie, np. radio i klimatyzację za 1600 zł.
Adam Majcherek - auto motor i sport
naszym zdaniem
Skoda wzięła Rapida, odjęła odrobinę racjonalności i kusi sprzedając pod hasłem „styl” – trudno powiedzieć po co.
To polubisz - miejsca moc
Duży rozstaw osi sprawia, że z tyłu jest mnóstwo miejsca, tyle co w autach klasy średniej sprzed kilku lat.
Tego nie -- gniazdo za pół tysiąca
Aż 500 złotych trzeba dopłacić za możliwość podłączenia pamięci USB, czy smartfona z ulubioną muzyką.
DANE PRODUCENTA Skoda Rapid Spaceback 1.2 TSI Active
DANE PRODUCENTA Skoda Rapid Spaceback 1.2 TSI Active | |
---|---|
Cena | 53 000 zł |
SI LNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU | |
Rodzaj silnika | benzynowy, R4 turbo |
Pojemność skokowa | 1197 cm3 |
Moc maksymalna | 85 KM |
przy obrotach | 4800/min |
Maksymalny moment obrotowy | 160 Nm |
w zakresie obrotów | 1500–3500/min |
Rodzaj napędu | na przednie koła; 5-biegowa przekładnia mechaniczna |
OSIĄGI | |
0–100 km/h | 11,7 s |
Prędkość maksymalna | 180 km/h |
ZUŻYCIE PALIWA | |
Średnie | 5,1 l/100 km |
Emisja | CO2 119 g/km |
NADWOZIE | 5-drzwiowy, 5-miejscowy hatchback, długość x szerokość x wysokość 4304 x 1706 x 1459 mm, rozstaw osi 2602 mm, masa własna 1150 kg, pojemność bagażnika 415/1380, pojemność zbiornika paliwa 55 l. |
Adam Majcherek
amis