REKLAMA

Skoda Rapid - pierwszy model nowej serii

Dużo miejsca w kabinie, wielki bagażnik, kompaktowe wymiary i rozsądna cena - Skoda Rapid szuka swojego miejsca między Fabią i Octavią. W sprzedaży już od października.

Skoda Rapid Zgrabny przód, w którym światła przeciwmgielne wyglądają jak odbicie reflektorów.
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 51 500 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

 

Że prostota może wyglądać atrakcyjnie, Skoda chce udowodnić na przykładzie swojego najnowszego modelu. Rapid jest dla tych, którzy lubią mieć poczucie, iż kupili auto praktyczne i nie przepłacili oraz tych, którzy nawet jeśli mają sporo pieniędzy, nie zamierzają ich inwestować akurat w samochód bardziej luksusowy niż to niezbędne. Ta deklaracja Jozefa Kabana, głównego stylisty Skody, pasuje do strategii czeskiej marki, której udało się przekonać klientów, że sprzedaje technikę Volkswagena za rozsądne pieniądze. I odnosi sukces - jeszcze 5 lat temu Skoda sprzedała 630 tys. aut, w tym roku będzie ich 900 tys.; w 2018 r. ma być aż 1,5 mln - bez Rapida nie będzie to możliwe.

Nowy model wykorzystuje rozwiązania techniczne Fabii, ale jest od niej aż o 48 cm dłuższy i tylko o 9 cm krótszy od Octavii. Rapid ma się wpasować między te dwa modele, stając się drugim (obok Octavii) najpopularniejszym autem Skody. Żeby jego istnienie miało sens, Octavia musi awansować w hierarchii czeskiej marki - nowa Octavia (debiut wiosną przyszłego roku) stanie się większa i bardziej luksusowa. Wtedy także łatwiej będzie zaakceptować cenę Rapida, która jeszcze nie jest znana, ale ma mieścić się między cenami Fabii i Octavii. Dzisiaj ten pierwszy model można mieć za kwotę od 35 000 zł wzwyż, Octavię - od 55 700 zł.

Skoda Rapid to przestronny liftback z ogromnym bagażnikiem. Tylna pokrywa na teleskopowych zawiasach unosi się wysoko wraz z szybą, ukazując bagażnik o pojemności 550 litrów, czyli aż o 235 l większy niż ma Fabia i tylko o 35 l mniej szy niż w Octavii. Jego otwór jest szeroki, podłoga zaś umieszczona nisko; zapakować do auta można ładunek o ciężarze 535 kg. Wnętrze starannie wyłożono wykładziną, nie widać prób oszczędzania na jakości wykończenia, do czego bagażnik zwykle świetnie się nadaje. Odwrotnie - jego podłogę zaprojektowano tak sprytnie, że po jej odwróceniu mamy gumową powłokę, do przewozu np. zabłoconych butów do trekkingu. Inne praktyczne rozwiązanie to system siatek, przegród i haczyków do mocowania bagażu, dostępny za dodatkową opłatą, jaką - jeszcze nie wiadomo, bo wyposażenie na polski rynek nie zostało skonfigurowane.

Projektanci wnętrza Skody Rapid musieli uważać, by nie przekroczyć budżetu, ale też nie zejść poniżej poziomu oczekiwanego od Skody. I dali radę. Co z tego, że plastiki na tablicy rozdzielczej są twarde, skoro wyglądają co najmniej dobrze? Można też wybaczyć, że na poszyciu drzwi nie ma materiałowej tapicerki, a jedynie tworzywa - za to o urozmaiconej fakturze. Wewnętrzne klamki i ozdobne listwy połyskują chromem, ale tylko naiwni mogliby przypuszczać, że są z metalu; choć plastikowe, ożywiają wnętrze. Tylną kanapę osadzono nisko, więc kolana pasażerów o wzroście 1,80 m wiszą w powietrzu. Nie brakuje za to przestrzeni nad głową, stopy można wsunąć pod przednie fotele, kolana nie zahaczą o ich oparcia - miejsca z tyłu jest bardzo dużo. Z przodu, na dobrze wyprofilowanych fotelach siedzi się wygodnie. W sumie Rapid przewiezie pięciu pasażerów słusznego wzrostu.

REKLAMA

REKLAMA

SKODA RAPID 1.2 TSI

SKODA RAPID 1.2 TSI
Cenajeszcze nie znana
KonkurenciRenault Thalia, Chevrolet Cruze
Silnikbenzynowy, R4, 1.2 turbo
Moc/przy obrotach105 KM/b.d.
Prędkość maksymalna195 km/h
Zużycie paliwa5,4 l/100 km
Emisja CO2125 g/km
Silnik:pojemność skokowa 1197 cm3, maksymalny moment obrotowy 175 Nm przy 1550–4100 obr/min, skrzynia biegów 6M, napęd na przednie koła.
Nadwozie:5-drzwiowy, 5-miejscowy liftback, długość x szerokość x wysokość 4483 x 1706 x 1461 mm, rozstaw osi 2602 mm, masa własna 1140 kg, pojemność bagażnika 550 l, pojemność zbiornika paliwa 55 l.
dane producenta

Jazda Rapidem wyposażonym w 105-konny silnik 1.2 TSI daje poczucie pewności, że nawet przy autostradowym tempie silnikowi nie zabraknie wigoru. Trzeba się pilnować, żeby nie przekroczyć poprawnych politycznie 120-130 km/h, bo zapas z pozoru skromnej mocy silnika pozwala na o wiele szybszą jazdę (maksymalnie 195 km/h). Samochód z tą jednostką ma zużywać średnio 5,4 l/100 km. Wynik zapewne do osiągnięcia, zwłaszcza jeśli auto wyposażyć w system start/stop oraz podpowiadający, który z sześciu biegów najlepiej wybrać, by jechać jak najekonomiczniej.

Rapid jest też oferowany ze słabszymi silnikami 1.2 TSI o mocy 86 KM oraz z trzycylindrowym 1.2 MPI, osiągającym 75 KM mocy. Obydwa współpracują z 5-biegową przekładnią mechaniczną. Siedmiostopniowy "automat" lub skrzynię biegów DSG można sobie za to zafundować do 122-konnego 1.4 TSI, który według Skody ma się zadowalać zużyciem 5,8 l benzyny na 100 km. Dla miłośników diesli przygotowano jednostkę 1.6 TDI o mocy 105 KM i zużyciu 4,4 l oleju napędowego na 100 km. W przyszłym roku dołączy do niej wersja 90-konna.

Rapid, który ma pomóc Skodzie zwiększyć sprzedaż aż o ponad 60% w ciągu sześciu lat, musi dostosowywać się do potrzeb klientów. Nie chodzi tylko o tych np. z Indii (gdzie auto jest sprzedawane od zeszłego roku) oraz z Chin (start w 2013 r.), ale także europejskich. Rapida można więc wyposażyć w system Hill-Hold-Control, ułatwiający ruszanie na wzniesieniu bez obawy zsunięcia się w tył (przytrzymuje auto w miejscu na ok. 2 s). W ofercie jest też pakiet "na złe drogi", który podnosi przednie zawieszenie o 15 mm, a tylne o 12 mm. Klimatyzacja może być sterowana elektronicznie, a przednie reflektory przeciwmgielne mogą włączać się stosownie do skrętu kierownicą.

Skoda Rapid ma zapoczątkować nową linię stylistyczną Skody i stać się prekursorem nowej rodziny modeli. Już gotowe jest kombi - Rapid Spaceback miałby zadebiutować we wrześniu 2013 r. we Frankfurcie. Tymczasem od jesieni tego roku Rapid liftback będzie udowadniał, że jest "właściwym modelem we właściwym czasie" - jak twierdzi Winfried Vahland, prezes zarządu Skody.

 Tekst Roman Skąpski

zobacz galerię

Zobacz także:

Komentarze

 (14)
ZOBACZ KOMENTARZE
REKLAMA