Pięć lat po premierze to najwyższy czas, żeby przeprowadzić face lifting. Osoby kupujące Rapida to raczej konserwatywne grono, dlatego próżno oczekiwać od Skody rewolucji i ekstrawagancji. Czesi podrasowali wygląd dotychczasowej sprawdzonej konstrukcji – zainstalowano nowe reflektory z paskiem diod do jazdy dziennej, przyciemniono klosze tylnych lamp, zmieniono kształt zderzaków i osłony chłodnicy.
Skoda Rapid - rutynowy lifting
Skoda Rapid przeszła kurację odmładzającą, a pod jej maskę trafił nowy silnik. Sprawdzamy, czy jednostka 1.0 jest warta uwagi.

REKLAMA

W ofercie pojawiły się również nowe wzory felg i nowe lakiery – to tyle, jeśli chodzi o wygląd zewnętrzny. Największym zmianom we wnętrzu poddano konsolę centralną. Zmieniono wygląd panelu obsługi klimatyzacji, a na liście wyposażenia pojawiły się nowe urządzenia multimedialne łączące się z internetem i współpracujące z nowoczesnymi smartfonami; urządzenia te są dostępne opcjonalnie.
REKLAMA

Z tyłu jest sporo miejsca na nogi i nad głową, ale komfortowo może tam podróżować najwyżej dwóch dorosłych pasażerów. Pojemność i funkcjonalność bagażnika robią wrażenie, a wersja sedan okazuje się pod tym względem bardziej praktyczna niż Spaceback.
REKLAMA

Najwięcej zmian zaszło pod maską, klienci mają do wyboru pięć silników (trzy benzynowe i dwa wysokoprężne). Zamiast benzynowego 1.2 TSI pojawiła się zupełnie nowa jednostka napędowa. Podstawowym silnikiem odświeżonego Rapida jest teraz trzycylindrowy 1.0 TSI, dostępny w dwóch odmianach mocy – 95 i 110 KM. Za auto z tą mocniejszą jednostką zapłacimy o 2,7 tys. zł więcej; słabszy silnik jest dostępny z pięciobiegową przekładnią mechaniczną lub ze skrzynią DSG, mocniejszy zaś występuje tylko z sześciobiegową mechaniczną.
REKLAMA

Podczas jazd testowych wzięliśmy pod lupę Rapida ze słabszym silnikiem i z wygodniejszą dwusprzęgłową skrzynią DSG. Dużą bolączką konstrukcji składających się z trzech cylindrów są wyczuwalne drgania podczas pracy na biegu jałowym. Jednak w tym przypadku działanie systemu start/stop skutecznie usuwa tę niedogodność. Gdy wciśniemy mocniej gaz, charakterystyczny warkot silnika daje się we znaki, ale nie irytuje podczas jazdy.
REKLAMA

Dużo bardziej przeszkadza hałas w kabinie przy wyższych prędkościach, ale trzeba mieć na uwadze, że Rapid nie jest samochodem na dalekie dystanse. Najlepiej sprawdza się w miejskich warunkach, gdzie liczy się sprawne przyspieszanie spod świateł do maksymalnej, dopuszczalnej prędkości. Podczas jazdy w trasie i w czasie wyprzedzania małej jednostce brakuje elastyczności, a skrzynia próbuje ratować sytuację, nerwowo zmieniając bieg na niższy. Odczujemy to szczególnie, gdy na pokładzie oprócz kierowcy znajdą się pasażerowie.
REKLAMA

Jeżeli najbardziej zależy nam nie na osiągach, lecz na w miarę niedużym zużyciu paliwa, Rapid z jednolitrowym silnikiem zda egzamin. Średnie spalanie podczas jazdy w mieście nie przekracza 5,5 l/100 km. Dopłacanie za diesla zupełnie mija się z celem, zaoszczędzone pieniądze lepiej przeznaczyć na wyposażenie. Zawieszenie i układ kierowniczy gwarantują wysoki komfort, kierowca ma przy tym pełne poczucie kontroli nad autem.
REKLAMA

Skoda Rapid po liftingu to samochód dla klientów poszukujących wygodnego i oszczędnego miejskiego auta w rozsądnej cenie. I wszystko jest w porządku, dopóki mamy na myśli ceny wersji podstawowej. Kilka dodatków zwiększających wygodę powoduje jednak, że robi się drogo, a w głowie rodzi się myśl, czy nie kupić Octavii, auta od Rapida sporo większego.
REKLAMA

Rapid nadal jest oferowany w dwóch wersjach nadwoziowych: sedan i 5-drzwiowy hatchbck (Spaceback). Obie wersje kosztują tyle samo
REKLAMA

We wnętrzu znajdziemy rozwiązania z serii Simply Clever (schowki, uchwyty, czy dwa wejścia USB dla pasażerów z tyłu) oraz nowe urządzenia multimedialne
REKLAMA
Dane producenta | SKODA RAPID 1.0 TSI DSG STYLE |
Cena | 74 300 zł |
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU | |
Rodzaj silnika | benzynowy, R3 turbo |
Pojemność skokowa | 999 cm3 |
Moc maksymalna przy obrotach |
95 KM 5000/min |
Maksymalny moment obrotowy przy obrotach |
160 Nm 1500-3500/min |
Rodzaj napędu | na przednie koła; 6-bieg. przekł. dwusprzęgłowa |
OSIĄGI | |
0–100 km/h | 11,3 s |
Prędkość maksymalna | 189 km/h |
ZUŻYCIE PALIWA | |
Średnie | 4,6 l/100 km |
Emisja CO2 | 107 g/km |
NADWOZIE | |
4-drzwiowy, 5-miejscowy sedan, długość x szerokość x wysokość 4483 x 1706 x 1461 mm, rozstaw osi 2602 mm, masa własna 1085 kg, pojemność bagażnika 550 l, pojemność zbiornika paliwa 55 l. |