REKLAMA

Skoda Superb - Podwójna premiera

Pierwsza hybrydowa Skoda. W jednym teście, w jednym aucie sprawdzamy od razu dwie nowości – Skoda Superb nie tylko przeszła face lifting, ale dodano jej też elektryczny silnik. Superb iV, czyli hybryda typu plug-in.

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 153 500 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5, kombi-5
SPRAWDŹ OFERTY

Z wieloma modelami, które przeszły face lifting jest często taki problem, że nie wiadomo, jak je odróżnić od starszych wersji. Odnowionego Superba trzeciej generacji można rozpoznać na dwa sposoby – po LED-owych reflektorach, które sięgają teraz aż do osłony chłodnicy albo po napisie „Skoda” z tyłu nadwozia, który zastąpił znajdujące się tam logo. Z boku jest trudniej, bo trzeba się dobrze przyjrzeć, żeby zauważyć nowe obręcze kół. Auto można też rozpoznać po LED-owym podświetleniu, np. klamek.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Łatwiej jest wtedy, gdy na pokrywie bagażnika widnieją literki „iV”, a z przodu znajduje się wejście na przewód elektryczny z wtyczką typu 2. Superb iV to pierwszy hybrydowy model Skody, dostępny także w wersji kombi. Zastosowano w nim ten sam układ napędowy, co w VW Passacie GTE, czyli 1,4-litrowy silnik benzynowy o mocy 156 KM, silnik elektryczny osiągający 85 kW (115 KM) oraz akumulator gromadzący energię o wartości 13 kWh. Akumulator znajduje się z tyłu pod kanapą, 50-litrowy zbiornik benzyny umieszczono natomiast nad tylną osią wielowahaczową. Z tego powodu dno bagażnika (o i tak dużej pojemności 485 l) znajduje się w Superbie iV nieco wyżej niż w klasycznym modelu, przy czym pod podłogą bagażnika jest jeszcze praktyczny schowek na przewody zasilające.

Nieco wyżej umieszczone fotele, wygodna pozycja za kierownicą – Superb stawia przede wszystkim na komfort
Zestaw cyfrowych wskaźników kosztuje 1850 zł. Przycisk sport sprawia, że silnik elektryczny dostarcza Superbowi jeszcze większej dawki mocy

Skoda Superb - Elektryka bez kompleksów


Literki iV to skrót od „intelligent vehicle”, po nich można rozpoznać pierwszą hybrydową Skodę w historii

Pomiędzy zamontowanym poprzecznie silnikiem benzynowym ze sprężarką a sześciobiegową dwusprzęgłową przekładnią znajduje się moduł hybrydowy z silnikiem elektrycznym. Za pomocą sprzęgła silnik spalinowy można odłączyć od skrzyni biegów, a to oznacza, że nawet podczas jazdy w trybie elektrycznym skrzynia DSG, zmieniając przełożenie, zawsze dobiera najbardziej ekonomiczny zakres obrotów.
Nam, przy temperaturze wynoszącej 7 stopni i z klimatyzacją ustawioną na 22 stopnie, udało się, korzystając tylko z energiii elektrycznej, przejechać 49 km, potem do akcji musiał się włączyć silnik spalinowy. Średnie zużycie energii wyniosło 21,9 kWh na 100 km. Większość tras pokonywanych na co dzień Superb iV może więc przejechać wyłącznie „na prądzie”, tyle że trzeba potem znaleźć czas na naładowanie akumulatora. Z domowej ładowarki typu wallbox o mocy 22 kW system zamontowany w Skodzie pobierał maksymalnie 3,5 kW na godzinę i na zasilenie akumulatora do 80% pojemności potrzebował 2,5 godziny. Żeby chronić „baterię” przed zbyt szybkim zużyciem, ładowanie pozostałych 20% trwa kolejną godzinę. Ile czasu trzeba zarezerwować, żeby zasilić akumulator energią z domowego gniazdka jednofazowego 230 V? Sześć godzin.

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

REKLAMA

REKLAMA

4,8-metrowa limuzyna z klasycznym nadwoziem – również po face liftingu jest w niej z tyłu więcej miejsca niż w Mercedesie E

Hybrydowa Skoda w trybie wyłącznie elektrycznym może pokonać około 50 km. W mieście to wystarcza

W innych hybrydowych samochodach trwa to krócej. Mercedes A 250 e, pobierając moc 7,4 kW na godzinę, napełnia swój akumulator (15,6 kWh) w ciągu około dwóch godzin. W przeciwieństwie do Superba można go też zasilać z tzw. szybkiej ładowarki: w ciągu 20 minut do 80% pojemności. Ale takie tempo nie jest regułą. Bezpośredni konkurent Mercedesa, czyli BMW 330e, do napełnienia akumulatora potrzebuje tyle samo czasu, co Skoda.
Z informacji zgromadzonych w redakcyjnym banku danych wynika też, że podczas jazdy w trybie elektrycznym BMW zużywa 22,2 kWh energii na 100 km, a więc mniej więcej tyle, ile Skoda. W takim trybie obydwa auta mają również zbliżone osiągi – przyspieszenie do 50 km/h zajmuje Superbowi 3,9 s, a BMW „trójce” 4,2 s. Również w sprincie do setki Skoda okazuje się lepsza, i to sporo: 12,1 s vs. 13,9 s.
Superb iV pozostawia dobre wrażenie nie tylko w porównaniu z innymi autami. Osiągi uzyskiwane podczas jazdy w trybie elektrycznym z powodzeniem wystarczają do sprawnego poruszania się – zwłaszcza w mieście. Pedał przyspieszenia można wcisnąć aż do wystąpienia kickdownu i nie uruchamia się przy tym silnik spalinowy. Inna rzecz, że już przy prędkości 50 km/h przekładnia załącza szósty bieg – wtedy synchronicznemu silnikowi elektrycznemu nie wystarcza siły, żeby sprawnie przyspieszać. Zanim przekładnia dokona redukcji o trzy, cztery biegi, okazja do wyprzedzania najczęściej przepada. Lepiej więc wcześniej samemu zmienić bieg na niższy, korzystając z łopatek. Wprawdzie nie sprawi to, że skrzynia biegów zadziała szybciej, ale kierowca może przynajmniej zaplanować moment, w którym będzie miał do dyspozycji pełne możliwe przyspieszenie.

Zobacz także:

Pod maską ciasno upakowane dwa silniki, turbosprężarka, moduł hybrydowy i przekładnia dwusprzęgłowa.

Obydwa silniki Superba iV zapewniają łącznie moc 218 KM i podczas naszego testu rozpędzały Skodę do setki w czasie 7,6 s. Pojawia się jednak pytanie, jak szybko można całkowicie rozładować akumulator? Wyjaśnijmy najpierw, że hybrydowy tryb pracy zespołu napędowego nie polega na odzyskiwaniu energii (rekuperacji), lecz zależnie od stopnia naładowania akumulatora auto korzysta też z energii elektrycznej dostarczanej przez prądnicę napędzaną silnikiem spalinowym, by zasilić nią akumulator. Pobór energii elektrycznej w danej chwili można śledzić na ekranie, tak samo jak zużycie benzyny.
Najczęściej silnik elektryczny zapewnia autu dodatkowy zastrzyk mocy, który służy do zniwelowania opóźnienia, z jakim przy niskich obrotach do pracy włącza się turbosprężarka. Jeśli kierowca poruszający się w trybie ładowania akumulatora (żądany stopień jego naładowania można ustawić w komputerze) i korzystający tylko z silnika spalinowego poprzez funkcję kickdown uruchomi dodatkowo silnik elektryczny, nie poczuje jakiegoś spektakularnego przyspieszenia, ale znaczne – owszem.

Gniazdo zasilania umieszczono w osłonie chłodnicy, pasuje do niego najpopularniejsza wtyczka elektryczna znana jako typ 2

Skoda Superb - Szybko i wygodnie

Czy energię z akumulatora można wykorzystać „do spodu”? Na krętych drogach raczej nie da się tego zrobić, bo faz przyspieszania nie ma odpowiednio dużo, a „hybrydowy” algorytm tak steruje silnikiem spalinowym, by stale, poprzez prądnicę, ładował akumulator. Za to na autostradzie jest to możliwe, i to szybko, jeśli akurat trafi się kilkukilometrowy odcinek wolny od innych aut. Gdy wskaźnik naładowania akumulatora wskaże jeden procent, silnik elektryczny zdaje się z mniejszą werwą wspomagać jednostkę spalinową. Chwilę później także na prędkościomierzu widać, że silnik elektryczny robi sobie przerwę w pracy. Od tego momentu Skoda nie dysponuje już mocą 218 KM, ale mimo to przyspiesza wystarczająco sprawnie, a stałą prędkość 220 km/h z powodzeniem utrzymuje sam silnik spalinowy, chociaż nie „zasila” wtedy akumulatora.

W bagażniku znajduje się schowek na przewody do ładowania akumulatora

REKLAMA

Przednionapędowy Superb nie ma żadnych kłopotów z trakcją, może z pominięciem tych momentów, gdy kierowca zbyt raźno rusza spod świateł. Na zwykłej drodze iV bezpiecznie, szybko i precyzyjnie pokonuje zakręty, chociaż nie przejawia chęci do tzw. sportowej jazdy.
Superb wyraźnie stawia na komfort. Świadczy o tym choćby praca zawieszenia, chociaż trzeba przyznać, że w trybie komfortowym czuć wtedy ruchy nadwozia. Popisową kategorią Superba pozostaje przestrzeń z tyłu (wokół nóg – 820 mm, w Mercedesie E – 745 mm). Fotele z przodu zamontowano dosyć wysoko i siedzi się w nich wygodnie; między nimi znajduje się przesuwany podłokietnik z klimatyzowanym schowkiem.
Hybrydowego Superba wyposażono w tryb rekuperacji ułatwiający np. zjazd ze wzniesienia, bo hamulce są wspomagane przez hamowanie silnikiem. Za to przyzwyczajenia wymaga samo działanie pedału, który za pomocą układu elektrycznego i oprogramowania zwiększa siłę hamowania, skutecznie tuszując moment przejścia od rekuperacji do działania mechanicznego (faza pracy układu zwana brake blending), tyle że zmienia się wtedy siła, z jaką należy naciskać na hamulec. A skoro już wytykamy różne braki: to irytujące, że do obsługi ekranu nawigacji nie przewidziano ani przycisków, ani pokręteł, co sprawia, że bardzo trudno zmieniać ustawienia podczas jazdy. Poza tym nie zaszkodziłoby, gdyby przyciskiem we wnętrzu auta kierowca mógł nie tylko otwierać unoszoną elektrycznie pokrywę bagażnika, lecz także ją zamykać. I dlaczego na tarczy prędkościomierza nie ma kontrolki świateł mijania?
Kontrolka świateł drogowych będących funkcją nowych matrycowych reflektorów LED (seryjne) jak najbardziej istnieje. I niech to będzie nasz happy end – nowe reflektory emitują długą wiązkę światła i tak wyłączają poszczególne diody, by nie oślepiały osób nadjeżdżających z przeciwka. W każdym razie skarg nie było.

NASZA OCENA: Superb iV ma wszelkie zalety rasowego auta hybrydowego, a przy tym zapewnia bardzo wysoki komfort. Szkoda tylko, że nie dostrojono lepiej pedału hamulca, czas ładowania akumulatora także mógłby być krótszy.
PLUSY
minus bardzo duża ilość miejsca w kabinie, zwłaszcza
z tyłu, wysoka jakość wykonania, wygodne fotele
minus komfortowe zawieszenie, łagodne przejście z trybu elektrycznego na spalinowy, wystarczający zasięg na energii elektrycznej (49 km)
minus precyzyjny układ kierowniczy, bezpieczne zachowanie w zakrętach, bogate wyposażenie
MINUSY
minus system utrzymywania auta na pasie ruchu czasami działa zbyt gwałtownie, nieco za wysoko umieszczone fotele z przodu
minus długi czas ładowania akumulatora z wallboxa
minus w trybie komfortowym skłonność nadwozia
do przechyłów

zobacz galerię

Zobacz także:

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ

REKLAMA

REKLAMA