REKLAMA

Smart EQ Fortwo - Dla konesera | TEST

Od liftingu, przeprowadzonego minionej zimy, Smarta można kupić tylko w wersji elektrycznej. Badamy, jak Smart EQ Fortwo spisuje się w swoim naturalnym, miejskim środowisku.

W 3,9 s od zera do 50 km/h – dlaczego akurat to jest takie ważne? Bo wielu kierowców elektrycznego Smarta za punkt honoru bierze sobie błyskawiczny start spod świateł. Tak w każdym razie wynika z obserwacji, a jeśli już gdzieś Smarta da się zobaczyć, to właśnie w mieście – tutaj może pokazać, co potrafi. I niekoniecznie chodzi o sprint.

Smart EQ Fortwo - 100 km zasięgu

Ważniejsze są niewielkie gabaryty tego auta i wynikająca z nich duża zwrotność, do parkowania też wystarcza mu maleńki kawałek przestrzeni. Do tego dochodzi nieduże zużycie paliwa, czyli w tym wypadku energii elektrycznej. Z naszych pomiarów wynika, że podczas spokojnej jazdy, bez udowadniania innym, jak może być szybki, EQ Fortwo zadowala się średnio zużyciem 14,8 kWh energii na 100 km.
Przy czym 100 km, gdy na dworze zimno, to odległość, na której Smart jeszcze „daje radę” – jego zasięg jest wtedy w praktyce niewiele większy. Za to na naszej trasie pomiarowej (w mieście i poza nim), po której staramy się jechać tak, by nie nadużywać paliwa, testowy EQ pokonał 124 km.
W oczy rzuca się, że podczas hamowania auto odzyskuje niewiele energii. A jeśli już, to raczej podczas toczenia się z górki w trybie Eco, który zmniejsza siłę napędową. Pod tym względem na pewno sporo jeszcze da się poprawić.

REKLAMA
Tablica prawie jak w dorosłym aucie, a Fortwo to przecież 2-miejscowe mini
Wyposażenie jest raczej ubogie, za to swoistego stylu w kabinie Smarta nie brakuje

Smart EQ Fortwo - bez szybkiego ładowania

Od tego roku wszystkie Smarty są wyposażane tylko w napęd elektryczny. EQ ma pod maską silnik o mocy 60 kW, a w jego litowo-jonowych akumulatorach mieści się 18,4 kW energii (według naszych pomiarów). Pełne ładowanie prądem trójfazowym z ładowarki o mocy 22 kW zajmuje 1,2 godziny.
Trochę irytujące okazuje się to, że za przewód do ładowania z wallboxa trzeba płacić dodatkowo, podobnie jak za pokładową ładowarkę o mocy 22 kW (seryjna jest 4,6 kW). Smart nie ma niestety funkcji tzw. szybkiego ładowania prądem stałym. Dostępna jest za to aplikacja smart EQ control, dzięki której da się sprawdzić na smartfonie stan akumulatorów, zaprogramować godziny ładowania, żeby np. skorzystać z tańszej taryfy albo odbierać powiadomienia o stanie auta, np. o zbyt niskim ciśnieniu powietrza w oponach. Jednak to nie dzięki takim wynalazkom Smart EQ Fortwo pozostanie samochodem raczej dla konesera, lecz z powodu swojej ceny, która wynosi aż
96 900 złotych.

Otwierana w dwóch częściach pokrywa bagażnika okazała się bardzo praktycznym rozwiązaniem

 

Dane producenta SMART EQ FORTWO COUPÉ
Cena 96 900 zł
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU
Rodzaj silnika elektryczny
Pojemność skokowa 1995 cm3
Moc maksymalna 60 kW (82 KM)
Maksymalny moment obrotowy
przy obrotach
160 Nm
b.d.
Zespół akumulatorów litowo-jonowe
Ilość zmagazynowanej energii 17,6 kWh
Rodzaj napędu na przednie koła
Przeniesienie napędu jednostopniowe o stałym przełożeniu
OSIĄGI
0–100 km/h 11,5 s
Prędkość maksymalna 130 km/h
ZUŻYCIE ENERGII
Średnie 17,7 kWh/100 km
Emisja CO2 0 g/km
NADWOZIE
2-drzwiowy, 2-miejscowy hatchback, długość x szerokość x wysokość 2695 x 1663 x 1555 mm, rozstaw osi 1873 mm, masa własna 985 kg, pojemność bagażnika 260 l.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Zobacz także:

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA