SsangYong Rexton: Z dwóch światów - TEST

Rexton, największy model w ofercie SsangYonga, wygląda jak luksusowy SUV, ale ma zdolności auta typowo terenowego. Sprawdziliśmy, co w praktyce daje połączenie cech modeli z różnych światów.

SsangYong Rexton Fot. Szczepan Mroczek
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 172 900 PLN
Dostępne nadwozia: suv-5
SPRAWDŹ OFERTY

Lśniąca chromem wielka osłona chłodnicy, perłowy lakier, 20-calowe błyszczące obręcze kół i LED-owe reflektory o futurystycznym kształcie nie pozostawiają wątpliwości, że mamy do czynienia z ekskluzywnym SUV-em. Takim, jakie można oglądać na parkingach przed drogimi hotelami w górskich czy nadmorskich kurortach. Na bardzo wygodny, podgrzewany i wentylowany fotel trzeba się wręcz wspinać, a w kabinie unosi się delikatny zapach miękkiej skórzanej tapicerki. Rexton wygląda tak, jakby przygotowano go pod amerykańskie gusta. Z luksusowym klimatem wnętrza kontrastują jednak niektóre materiały wykończeniowe. Są wprawdzie dobrej jakości, ale brakuje im smaku, do jakiego przyzwyczaiły nas europejskie marki premium.

REKLAMA
SsangYong RextonFot. Szczepan Mroczek
We wnętrzu SsangYonga znajdują się zarówno ekran dotykowy, jak i tradycyjne, wygodne w obsłudze przyciski i pokrętła

SsangYong Rexton - Na ramie 

Po przejechaniu kilkunastu metrów kolejne zdziwienie – wyraźne drgania karoserii, które pojawiają się na nierównościach drogi, sugerują, że Rexton jest samochodem osadzonym na ramie – jak surowe terenówki zaprojektowane do pokonywania błotnych szlaków. Jak to się ma do miękkiej skóry i błyszczącego chromu? Okazuje się, że w konstrukcji SUV-a SsangYonga wykorzystano nie tylko wytrzymałą ramę, ale wyposażono go też w solidny napęd na cztery koła, dziś stosowany chyba już tylko w pick-upach. Auto nie ma centralnego mechanizmu różnicowego, co oznacza, że na suchym asfalcie trzeba się poruszać w trybie napędu na tylne koła, a dopiero gdy pogarsza się przyczepność kół, uruchamiać opcję 4x4. Takie rozwiązanie pozwala zapuszczać się bez ryzyka tam, gdzie delikatne napędy 4x4 stosowane w zwykłych SUV-ach się przegrzewają. Do dyspozycji w Rextonie jest klasyczny reduktor, natomiast blokada tylnego mostu to opcja wymagająca dopłaty 2 tys. zł, jednak naprawdę warto ją zamówić. Mocna konstrukcja pozwala Rextonowi pociągnąć przyczepę o masie trzech ton z układem hamulcowym lub 750 kg w wypadku przyczepy bez hamulców.

SsangYong RextonFot. Szczepan Mroczek
SsangYong RextonFot. Szczepan Mroczek
Wskaźniki cyfrowe są doskonale widoczne, ich grafikę można zmieniać

SsangYong Rexton - Zachwiane proporcje 

Być może właśnie z powodu zastosowania ramy jako konstrukcji nośnej zostały nieco zachwiane proporcje nadwozia. Rexton sprawia wrażenie, jakby był zbyt wąski jak na luksusowego SUV-a, jest też bardzo wysoki (1,82 m). Można z niego spoglądać z góry na kierowców w drogich niemieckich SUV-ach, jak BMW X6 czy Audi Q7. Wnętrze jest bardzo przestronne, a bagażnik przepastny (784 litrów). Bez problemu zmieszczą się w nim bagaże potrzebne na dłuższe wyjazdy czy sprzęt sportowy. Dostępna jest też 7-osobowa wersja Rextona, droższa od standardowej o 4,5 tys. zł. W SsangYongu nie brakuje miejsca ani na przednich, ani na tylnych fotelach. Wyglądają one zresztą jak wyjęte z limuzyny i okazują się niezwykle wygodne podczas długich podróży.

REKLAMA

REKLAMA

SsangYong RextonFot. Szczepan Mroczek
Automatyczna 8-biegowa przekładnia działa płynnie, ale nie reaguje zbyt szybko

SsangYong Rexton - Waga ciężka 

Wystarczy pokonać kilka zakrętów, by przekonać się, że Rexton jest ciężki (waży ponad 2,2 tony) i ma układ jezdny typowy dla surowych aut terenowych. Nadwozie wyraźnie przechyla się w zakrętach, a autu brakuje zwinności znanej z większości SUV-ów, co wymusza na kierowcy spokojny styl jazdy. Taki styl pasuje z kolei do diesla o pojemności 2,2 l (202 KM i 441 Nm), który wyraźnie zaznacza swoją obecność dźwiękiem. Silnik współpracuje z 8-biegową automatyczną skrzynią biegów i jest to jedyne zestawienie dostępne w tym modelu. Rexton na osiągnięcie setki potrzebuje 10,5 s i zużywa średnio od 8 do 11 l paliwa na 100 km. Duży 70-litrowy zbiornik zapewnia zasięg realnie przekraczający 700 km. Pozytywne wrażenie pozostawia również wyposażenie zawierające bogaty zestaw elektronicznych systemów asystujących, które dbają o bezpieczeństwo, system kamer 360 stopni, aktywny tempomat, bezprzewodową ładowarkę, interfejsy Android Auto i Apple CarPlay, zestaw wskaźników cyfrowych czy stosowany głównie w limuzynach przycisk dla pasażera siedzącego z tyłu, służący do przesuwania przedniego fotela.

SsangYong RextonFot. Szczepan Mroczek
SsangYong RextonFot. Szczepan Mroczek
Pokrętłem wybiera się napęd na tylne koła lub 4x4 oraz uruchamia reduktor; skórzana tapicerka typu nappa to duża zaleta wnętrza Rextona

SsangYong Rexton - Nie dla miłośników SUV-ów

SsangYong Rexton nie jest autem dla miłośników typowych SUV-ów. To model dla kierowców, którzy cenią komfort jazdy, ale jednocześnie potrzebują samochodu, który doskonale daje sobie radę w terenie. Rexton okazuje się sporo tańszy od modeli BMW czy Mercedesa, a jako terenówka należy do niewielkiej grupy aut osadzonych na ramie, których na rynku pozostała zaledwie garstka i które mają zwykle znacznie bardziej surową charakterystykę. Najbliższa pod względem możliwości terenowych jest Toyota Land Cruiser, droższa od SsangYonga. Rexton w podstawowej wersji (z napędem na tylne koła) kosztuje 164 900 zł, a topowa odmiana Sapphire z napędem 4x4, pakietem Executive i z perłowym lakierem – 251 tys. zł.

SsangYong RextonFot. Szczepan Mroczek
Szeroki tylny słupek dachowy ogranicza widoczność – warto dokupić pakiet Executive z systemem kamer 360 stopni

 

Dane producenta SSANGYONG REXTON 2.2 DIESEL SAPPHIRE
Cena 251 600 zł
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU
Rodzaj silnika turbodiesel, R4
Pojemność skokowa 2157 cm3
Moc maksymalna
przy obrotach
202 KM
3800/min
Maksymalny moment obrotowy
przy obrotach
441 Nm
1600-2600/min
Rodzaj napędu na cztery koła
Skrzynia biegów 8-biegowa przekładnia automatyczna
OSIĄGI
0–100 km/h 10,5 s
Prędkość maksymalna 184 km/h
ZUŻYCIE PALIWA
Średnie (WLTP) 7,6-8,7 l/100 km
Emisja CO2 (WLTP)
199-228 g/km
NADWOZIE
5-drzwiowy, 5- lub 7-miejscowy SUV, długość x szerokość x wysokość 4850 x 1960 x 1825 mm, rozstaw osi 2865 mm, masa własna 2241 kg, pojemność bagażnika 784 l/b.d., pojemność zbiornika paliwa 70 l.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na Facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Zobacz także:

Zobacz także:
REKLAMA