W ostatnich latach o marce SsangYong nie mówiło się ani za wiele, ani dobrze. Teraz Koreańczycy starają się nadrobić zaległości, w czym ma pomóc najnowszy model Tivoli. Jego test zamieściliśmy w sierpniowym „auto motor i sport”. Chwaliliśmy m.in. stylistykę i właściwości jezdne, nie przypadł nam do gustu mało dynamiczny i głośny silnik benzynowy. Teraz do oferty wprowadzono Tivoli z jednostką wysokoprężną.
To nowoczesna konstrukcja, ma system start/stop, spełnia normę emisji spalin Euro 6 i rozwija moc 115 KM. Maksymalna siła napędowa (300 Nm) pojawia się szybko, bo już przy 1500 obr/min. W praktyce oznacza to, że zjawisko tzw. turbodziury nie istnieje, a silnik spontanicznie reaguje na gaz. Tivoli z dieslem do 100 km/h rozpędza się w 11,9 s – to o 0,3 s szybciej niż z mocniejszym silnikiem benzynowym. W dodatku diesel jest bardziej oszczędny, zużywa średnio 4,3 l/100 km, czyli o 2,3 l mniej na 100 km niż silnik zasilany oktanami. Najniższe zanotowane podczas jazd spalanie wyniosło 3,8 l/100 km, a najwyższe, autostradowe – 5,5 l/100 km. Jazdę uprzyjemnia dobrze wyciszona kabina, w której nie słychać pracy silnika i precyzyjnie pracujący mechanizm zmiany biegów. Dla „leniuchów” przygotowano 6-biegowy, bardzo sprawnie działający automat firmy Aisin.
Tivoli można wyposażyć w napęd 4x4 realizowany poprzez sprzęgło wielopłytkowe. Gdy przednie koła tracą przyczepność, część siły napędowej jest przekazywana do kół tylnej osi. Auto ma nawet blokadę mechanizmu różnicowego, która poprawia właściwości trakcyjne na śniegu oraz luźnej nawierzchni.
Tivoli AWD nie jest autem terenowym i nawet nie próbuje go udawać, chodzi wyłącznie o poprawę bezpieczeństwa jazdy. Czy SsangYong powtórzy sukces koreańskich Hyundaia i Kii? Z Tivoli i podobnymi autami w ofercie może mu to się udać.
Dane producenta | SsangYong Tivoli 1.6 e-XDI CRYSTAL BASE |
Cena | 69 900 zł |
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU | |
Rodzaj silnika | turbodiesel, R4 |
Pojemność skokowa | 1597 cm3 |
Moc maksymalna przy obrotach |
115 KM 3400-4000/min |
Maksymalny moment obrotowy w przedziale obrotów |
300 Nm 1500–2500 obr/min |
Rodzaj napędu | na przednie koła; 6-biegowa przekładnia mechaniczna |
OSIĄGI | |
0–100 km/h | 11,9 s |
Prędkość maksymalna | 175 km/h |
ZUŻYCIE PALIWA | |
Średnie | 4,3 l/100 km |
Emisja CO2 | 113 g/km |
NADWOZIE | |
5-drzwiowy, 5-miejscowy SUV, długość x szerokość x wysokość 4195 x 1798 x 1590 mm, rozstaw osi 2600 mm, masa własna 1355 kg, ładowność 565 kg, pojemność bagażnika 423/1115 l, pojemność zbiornika paliwa 47 l. |
Michał Hutyra redaktor "auto motor i sport"
Wprowadzenie do oferty diesla to dobry pomysł. Szkoda tylko, że dopłata za ten rodzaj silnika wynosi aż 9,9 tys. zł. Ta kwota zwraca się po przejechaniu 90 tysięcy kilometrów
TO POLUBISZ - CICHY SILNIK
W kabinie jest cicho, nawet podczas jazdy z wysoką prędkością. Bardziej niż silnik słychać wtedy szum wiatru.
TEGO NIE SYSTEM START/STOP
Działa poprawnie, ale tylko wtedy, gdy temperatura powietrza wynosi powyżej 5O C. Jeśli jest chłodniej – nie wyłącza silnika.