Rzut oka w przód, potem w tył – oto pierwszy pomiar wnętrza BMW 2002 tii z lat 70., przeprowadzany z miejsca kierowcy. Zamiast trafiać w pustkę wzrok zatrzymuje się na wypukłościach zderzaków i pokrywie bagażnika. Boczne szyby bez ram, cienkie słupki dachowe, delikatna sylwetka. W porównaniu ze staruszkiem współczesne BMW 118i wygląda jak blaszany bunkier. Obydwa auta spotykają się, byśmy mogli zbadać ile prawdy jest w stwierdzeniu, że „dawniej samochody mniej paliły”.
BMW 2002 tii przyspiesza z donośnym brzmieniem. Dzięki wtryskowi benzyny jego dwulitrowy silnik o czterech cylindrach osiąga moc 130 koni mechanicznych. I to tak chętnych do galopu, jak tylko można oczekiwać od sportowego samochodu. Także dwulitrowy, silnik modelu 118i potrafi wykrzesać z siebie nawet 143 KM, z których co najmniej połowa zdaje się być na wakacjach. Z trudem współczesna „beemka” podąża za tą historyczną i nie czuć w niej ani krzty animuszu. Ale jak ma być czuć, skoro nawet maksymalnie załadowane BMW 2002 tii waży mniej niż pusta „jedynka”?
Zakręty, które w 2002 tii pokonywaliśmy w pocie czoła, „jedynka” przejeżdża płynnie, dzięki wspomaganiu kierownicy i sprężystemu zawieszeniu. Nie zamiata nadwoziem w dzikim pędzie od lewa do prawa, jak czyni to staruszek. Widać, że precyzja jazdy w nowym modelu została doprowadzona do doskonałości. Ale komfort resorowania? Redaktorzy „auto motor und sport” narzekali na niego już w 1971 roku, gdy testowali model 2002, BMW 1 jest niewiele lepsze. Ale jest przynajmniej cichsze – przy 180 km/h zatyczki do uszu nie są potrzebne.
![]() |
![]() |
Tablica rozdzielcza współczesnej „jedynki” aż puchnie od mnogości pokręteł i wskaźników. | W BMW 2002 tii królują skromność i prostota – po ponad 30 latach widać, że chyba nadmierne. |
Ważna sprawa – wyposażenie. Kiedyś było to radio i nawiew powietrza, dzisiaj system multimedialny z odbiornikiem telewizyjnym, MP3, systemem nawigacyjnym i klimatyzacją programowaną osobno dla każdego pasażera. O elektrycznie regulowanych i podgrzewanych fotelach nawet nie wspominamy. Na dokładkę – asystent hamowania, poduszki powietrzne i ESP. W porównaniu z „jedynką”, 2002 tii wygląda jak surowa karoseria, która dopiero czeka, żeby stać się prawdziwym autem.
![]() |
![]() |
„ti” to skrót od tourismo internationale, drugie „i” oznacza wtrysk paliwa (injection). | Wielki i prosty, a może nawet prostacki. Taki bagażnik we współczesnym samochodzie – wręcz nie do wyobrażenia. |
Niech sobie fani szalonych lat 70. wyzywają współczesne auta od kanap dla rozpieszczonych mieszczuchów, ale jednego nie mogą im zarzucić – że za dużo palą. Przy porównywalnym sposobie jazdy, BMW 118i zużywa średnio o prawie dwa litry mniej paliwa na 100 km niż model 2002 tii. Tylko jednego życzymy sobie, aby było jak przed laty – przestronnych, widnych nadwozi, z których można nieskrępowanie podziwiać przeciągający za szybą krajobraz.
Werdykt
Widoczność z wnętrza i osiągi lżejszego modelu 2002 tii były lepsze. Za to pod względem zużycia paliwa współczesne BMW 118i zdecydowanie wygrywa.
Dane techniczne | BMW 2002 tii | BMW 118i |
Silnik | benzyn., R4 | benzyn., R4 |
Moc silnika przy obrotach |
130 KM 5800/min |
143 KM 6000/min |
Przyspieszenie | ||
0–80 km/h | 6,7 s | 6,5 s |
0–100 km/h | 9,7 s | 10,1 s |
0–120 km/h | 14,0 s | 15,0 s |
0–140 km/h | 20,2 s | 21,2 s |
0–160 km/h | 31,3 s | 30,2 s |
Prędkość maksymalna | 190 km/h | 210 km/h |
Zużycie paliwa | 10,3 l/100 km | 8,5 l/100 km |
Silnik i układ napędowy | ||
Pojemność silnika | 1990 cm3 | 1995 cm3 |
Maks. moment obrotowy przy obrotach |
178 Nm 4500/min |
190 Nm 4250/min |
Przeniesienie napędu | Napęd tylny 5-biegowa skrz. mech. |
Napęd tylny 6-biegowa skrz. mech. |
Wymiary i masy | ||
Długość | 4230 mm | 4239 mm |
Szerokość | 1590 mm | 1748 mm |
Wysokość | 1410 mm | 1421 mm |
Rozstaw osi | 2500 mm | 2660 mm |
Rozmiar opon | 165 HR 13 | 195/55 R 16 |