Subaru Forester 2.0 XT: męski wyczyn

Nie zważając na modę na auta ekonomiczne i ekologiczne, Subaru zbudowało nowego Forestera – model męski o ponadprzeciętnych zdolnościach i z paliwożernym silnikiem.

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 156 767 PLN
Dostępne nadwozia: suv-5
SPRAWDŹ OFERTY

Nie ma systemu start/stop, opon o obniżonych oporach toczenia ani pseudoterenowego napędu, który działa tylko w określonych warunkach. Nie ma aktywnego tempomatu, nie ma nawet czujników parkowania – ale za to ma stały napęd na cztery koła, 240 koni mechanicznych pod maską i spory prześwit.

Impreza dla rodziny

Przychodzi w życiu faceta taki moment, gdy okazuje się, że jego ukochana Impreza WRX STi z napędem na cztery łapy przestaje wystarczać. Bo żona, bo dzieci, bo rowerek i wanienka. Trzeba szukać bardziej racjonalnego następcy. Takim samochodem jest Forester. Najnowszy model, który z początkiem kwietnia pojawił się nareszcie w polskich salonach, wymogi rodzinne, co do przestrzeni we wnętrzu – spełnia ze sporym zapasem.

Nie ma systemu start/stop, opon o obniżonych oporach toczenia ani pseudoterenowego napędu, który działa tylko w określonych warunkach. Nie ma aktywnego tempomatu, nie ma nawet czujników parkowania – ale za to ma stały napęd na cztery koła, 240 koni mechanicznych pod maską i spory prześwit.

SUV Subaru urósł w każdą stronę i w kabinie ma mnóstwo miejsca i dla tych, którzy siedzą z przodu, i dla podróżujących na tylnej kanapie. Z tyłu nie braknie miejsca nawet trojgu pasażerom, a małoletni w fotelikach nie będą brudzić butami oparć przednich foteli. Na marginesie – w Subaru nie można dezaktywować poduszki powietrznej pasażera, dlatego zaleca się przewożenie dzieci wyłącznie na tylnej kanapie.

Przednie fotele mają teraz wyższe i szersze oparcia, dzięki czemu dobrze wpasują się w nie nawet rośli pasażerowie. Niestety, oparcia nie mają regulacji części lędźwiowej, co może doskwierać w dłuższych podróżach. Generalnie fotele to nie najmocniejszy punkt Forestera. Ich oparcia są za mało wyprofilowane, więc nie zapewniają wystarczającego podparcia pleców w zakrętach. Siedziska ukształtowano tak, że – szczególnie w odmianach ze skórzaną tapicerką – masz wrażenie, że przy ostrzejszej przejażdżce możesz się z nich ześlizgnąć. O ile wyobrażamy sobie, że w słabszych wersjach silnikowych nie jest to problemem, o tyle w najmocniejszej spodziewalibyśmy się czegoś bliższego kubłom z WRX-a.

Pochwała natomiast należy się inżynierom odpowiedzialnym za walory użytkowe wnętrza. We wszystkich drzwiach są spore schowki, sporo zmieści się też w podłokietniku. Bagażnik ma 450 litrów pojemności, plus dodatkowe 55 l pod podłogą – umieszczono tam styropianowy organizer na drobiazgi. Dzięki temu podłoga znajduje się na wysokości progu załadunkowego.  

Dobrze wiedzieć

Napęd Forestera sprawdzi się wszędzie

Na co dzień:

Bezstopniowa przekładnia normalnie oddaje kierowcy do dyspozycji sześć wirtualnych przełożeń, które zmienia sama – jak w automacie. W trybie Intelligent koncentruje się bardziej na oszczędzaniu paliwa, w Sport – stawia na dynamikę. Kierowcy pozostaje wciskanie gazu.

Bezstopniowa przekładnia normalnie oddaje kierowcy do dyspozycji sześć wirtualnych przełożeń, które zmienia sama – jak w automacie. W trybie Intelligent koncentruje się bardziej na oszczędzaniu paliwa, w Sport – stawia na dynamikę. Kierowcy pozostaje wciskanie gazu.

Na sportowo:

Po przełączeniu w tryb S# (ostry sportowy) zamiast sześciu przełożeń jest osiem, a układ napędowy staje się bardziej narowisty, każde naciśnięcie pedału gazu oznacza ostre przyspieszanie. Przełożenia zmienia się wachlując manetkami za kierownicą. Jazda w tym trybie sprawia największa frajdę.

Po przełączeniu w tryb S# (ostry sportowy) zamiast sześciu przełożeń jest osiem, a układ napędowy staje się bardziej narowisty, każde naciśnięcie pedału gazu oznacza ostre przyspieszanie. Przełożenia zmienia się wachlując manetkami za kierownicą. Jazda w tym trybie sprawia największa frajdę.

W teren:

Poza asfaltem przyda się X-Mode. To tryb sterowania układem jezdnym i napędowym ingerujący w sterowanie silnika, skrzyni biegów i innych systemów. Automatycznie kontroluje prędkość zjazdu ze wzniesienia; gdy trzeba – pozwoli zabuksować kołami, np. by wykaraskać się z grząskiego piachu.

Poza asfaltem przyda się X-Mode. To tryb sterowania układem jezdnym i napędowym ingerujący w sterowanie silnika, skrzyni biegów i innych systemów. Automatycznie kontroluje prędkość zjazdu ze wzniesienia; gdy trzeba – pozwoli zabuksować kołami, np. by wykaraskać się z grząskiego piachu.

Sportowo ale z niedosytem

Pod maską nowość – dwulitrowy bokser z oznaczeniem DIT, który ma 240 KM mocy i 350 Nm momentu obrotowego. Jest słabszy od montowanego przez pewien czas w modelu poprzedniej generacji 2,5-litrowego turbo, ale ma wyższy moment obrotowy. I oddaje go w sposób bardziej cywilizowany – nie ma kopa w plecy przy ostrym przyspieszaniu.

To wynik zastosowania bezstopniowej przekładni Lineartronic, jedynej, z jaką Subaru łączy ten silnik. Podczas codziennych dojazdów do pracy korzystasz z wygodnego automatu, a od święta możesz pobawić się w sportowca zmieniając biegi manetkami przy kierownicy. I uwierz, elektronika całkiem szybko wbija kolejne wirtualne przełożenia, pozwala na imponujące redukcje, a samo sterowanie pracą przekładni łopatkami daje sporo frajdy. Mimo sporego prześwitu, auto nie przechyla się zanadto w zakrętach i solidnie trzyma się drogi. Niestraszne mu dziury ani progi zwalniające. Jak na to, żeby jechać ostro, ma trochę za miękki układ kierowniczy – wolant mógłby stawiać większy opór.

Pali jak zły

Efekty „rwania” widać na szybko malejącym zasięgu na wyświetlaczu komputera pokładowego. By osiągnąć średnie zużycie paliwa poniżej 10 l/100 km, trzeba się naprawdę starać. W mieście łatwo dobić do 15 litrów i wcale nie trzeba przy tym jeździć specjalnie dynamicznie. A to już wynik, który nie każdy potrafi zaakceptować. Nasze 8,8 l/100 km jest rezultatem absolutnie spokojnej jazdy na zatłoczonej drodze w przedświąteczne popołudnie – ecodrivingowej i bez wyprzedzania. Czyli bez przyjemności.

Brać, czy nie brać?

Jeśli naprawdę szukasz następcy dla zwariowanego auta, które nie spełnia Twoich rodzinnych potrzeb – brać. Żaden inny SUV za te pieniądze nie oferuje osiągów dających tyle frajdy z jazdy. Ale jeśli nie będziesz w stanie zaakceptować zużycia paliwa na poziomie sporo ponad 10 litrów – pomyśl o wersji z dieslem. Też jeździ przyzwoicie, a pali sporo mniej. Niestety, będzie wyglądać skromniej niż Forester 2.0 XT – chrapy w zderzaku zarezerwowano wyłącznie dla turbobenzyny.

Niezależnie od tego, którą wersję wybierzesz, weź pod uwagę, że SUV Subaru ma jedną ogromną zaletę – jest zupełnie nieczuły na zmiany pogody; stały napęd na cztery koła plus dobre opony – i nawet w śnieżycę jeździsz jak po suchym asfalcie. Poczucie pełnej kontroli, jakie daje kierowcy niezależnie od warunków, jest nie do podrobienia. I nie da Ci go żaden przednionapędowy SUV o terenowym wyglądzie. Trzeba tylko przeglądać fora w oczekiwaniu, że ktoś wykombinuje jak do „Leśnika” zamontować fotele z WRX-a – wtedy nie będziesz chciał z niego wysiadać.

Adam Majcherek
redaktor "auto motor i sport"

Naszym zdaniem:

Brawo dla Subaru za stosunek osiągów do ceny. Równie mocne auta robi Audi czy BMW, ale za nie trzeba zapłacić dużo więcej. Z drugiej strony, jakością wykończenia czy wyposażeniem Foresterowi do klasy premium daleko – bliżej mu do aut Toyoty, Kii czy Mitsubishi, a od nich jest zdecydowanie droższy.

 

Dane techniczne

Data publikacji 5/2013
Silnik Rodzaj benzynowy, B4 turbo, Umieszczenie wzdłużnie z przodu, Rozrząd dohc, 4 zawory na cylinder
Moc kW (KM) 240
Przy obrotach (/min) 5600
Pojemność skokowa [cm3] 1998
Maksymalny moment obrotowy [Nm] 350
Przy obrotach (/min) 2400-3600
Maksymalne obroty (obr/min) 6500
Rodzaj paliwa LOB95
Przeniesienie napędu na cztery koła
Skrzynia biegów bezstopniowa
Wielkość przełożeń w trybach S i I, (S#) 3,51/2,24/1,64/1,19/0,88/0,61 (3,51/2,27/1,75/1,42/1,17/0,97/0,79/0,61)
Bieg wsteczny 2,35:1
Przełożenie przekł. głównej 4,11:1
Nadwozie 5-drzwiowy, 5-miejscowy SUV
Układ jezdny Zawieszenie przednie: kolumny McPhersona, wahacze poprzeczne, stabilizator Zawieszenie tylne: wielowahaczowe, sprężyny śrubowe, amortyzatory, stabilizator
Hamulce z przodu tarcze wentylowane, średnica 316 mm
Hamulce z tyłu tarczowe, średnica 278 mm
Układy wspomagające ABS, EBD, ESP, HSA
Rozmiar kół i opon Pirelli SottoZero, 225/55 R18 7J x 18
Koło zapasowe pełnowymiarowe
Współczynnik oporu powietrza Cx 0,33
Powierzchnia czołowa [m2] b.d.
Dł/szer/wys [mm] 4595/1795/1697
Rozstaw osi [mm] 2639
Rozstaw kół przód/tył [mm] 1545/1550
Średnica zawracania w prawo/lewo [m] 11,3/11,3
Poj. zbiornika paliwa [l] 60
Masa własna [kg] 1688
Dopuszczalne obciążenie [kg] 422
Poj. bagażnika [l] 505/1577
Zużycie paliwa wg. normy NEDC (w mieście) [l/km] 11,2
Zużycie paliwa wg. normy NEDC (poza miastem) [l/km] 7,0
Zużycie paliwa wg. normy NEDC (średnie) [l/km] 8,5
Norma emisji spalin Euro 5
Koszty utrzymania – ubezpieczenie OC (1 rok) zł 2202
Koszty eksploatacji na km (zł) przy 15/30 tys. km/rok 1,68/1,15
Miesięczne koszty eksploatacji (zł) przy 15/30 tys. km/rok 2100/2870
Gwarancja podzespoły (lata) 3 lata lub 100 000 km
Gwarancja lakier (lata) 3
Gwarancja perforacji nadwozia (lata) 12
Cena modelu testowanego (zł) 171 800
Wyposażenie wersji testowanej Czołowe, boczne poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera, kurtynowe poduszki powietrzne z przodu i z tyłu, kolanowa poduszka powietrzna, centralny zamek, elektrycznie regulowane szyby z przodu i z tyłu, tempomat, klimatyzacja automatyczna dwustrefowa, komputer pokładowy, system audio Harman/Kardon z ośmioma głośnikami, nawigacją satelitarną, zestawem bluetooth i kamerą cofania, reflektory ksenonowe, światła przeciwmgielne, podgrzewane fotele, elektrycznie otwierana pokrywa bagażnika, szyberdach, skórzana tapicerka, kierownica i dźwignia zmiany biegów obszyte skórą, kolumna kierownicy regulowana w dwóch płaszczyznach, automatyczna, bezstopniowa przekładnia Lineartronic, z manetkami przy kierownicy, tylna kanapa składana i dzielona 60/40, lusterka zewnętrzne regulowane elektrycznie, podgrzewane i składane, 18-calowe obręcze z lekkich stopów
0-30 km/h (s) 1,9
0-50 km/h (s) 3,1
0-70km/h (s) 4,5
0-100 km/h (s) 7,4
0-130 km/h (s) 12,2
0-160 km/h (s) 18,7
Prędkość maksymalna (km/h) 221
Elastyczność 60-100 km/h na IV/V biegu (s) 3,5 (tryb Sport)
80-120 km/h na IV/V biegu (s) 4,7 (tryb Sport)
Zużycie paliwa minimalne (l/100 km) 8,8
Maksymalne (l/100 km) 14,6
średnie podczas testu (l/100 km) 10,9
zasięg (km) 550
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 30 km/h 24
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 50 km/h 45
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 70 km/h 64
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 100 km/h 93
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 130 km/h 123
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 160 km/h 153
Droga hamowania (m) ze 100 km/h na zimno (nie obciążony) (m) 42,0
ze 100 km/h na ciepło (nie obciążony) (m) 41,8

PODSUMOWANIE

Subaru Forester XT

Ocena:
4
(, )
Dobra propozycja dla „tata wariata”, któremu nie przeszkadza SUV-owata pozycja za kierownicą. Potrafi wiele zarówno na asfalcie, jak i podczas jazdy poza ubitą drogą. Dojedzie gdzie chcesz, niezależnie od podłoża i warunków pogodowych. Jego największą wadą jest paliwożerny silnik. Ale jeśli Tobie to nie przeszkadza – bierz, będziesz zadowolony!
Nadwozie
bardzo przestronne wnętrze
pojemny bagażnik
duży prześwit
słabo wyprofilowane fotele
Napęd
świetne osiągi
rewelacyjny napęd na cztery koła
zaskakująco sprawna praca skrzyni biegów
wymagająca przyzwyczajenia chwila zwłoki w reakcji napędu przy gwałtownym dodaniu gazu
Bezpieczeństwo
układ napędowy dający spore poczucie bezpieczeństwa
5 gwiazdek w teście Euro-NCAP
brak możliwości dezaktywacji poduszki powietrznej pasażera
Komfort
dobrze wyciszona kabina
komfortowe zawieszenie
zbyt miękki układ kierowniczy
Właściwości jezdne
duża stabilność podczas jazdy
dobrze skalibrowany system ESP
skuteczny, stały napęd 4x4
Eksploatacja
bogate wyposażenie
ponadprzeciętnie wysokie zużycie paliwa
Zobacz także:
Zobacz również:
REKLAMA