Subaru Forester: Zawsze czujny - TEST

Z okazji 25. rocznicy powstania Forestera Subaru zafundowało aktualnemu modelowi lifting. Zmieniono reflektory i osłonę chłodnicy, pojawiło się również nowe oprogramowanie systemów asystujących kierowcy.

Subaru Forester Fot. Szczepan Mroczek
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 156 767 PLN
Dostępne nadwozia: suv-5
SPRAWDŹ OFERTY

Subaru Forester od debiutu w 1997 roku mocno się zmienił. Z samochodu z mocnym silnikiem i podwyższonym zawieszeniem przekształcił się w dojrzałego SUV-a z niezwykle przestronnym wnętrzem i układem napędowym pozwalającym na wypady poza drogi asfaltowe. Przestronność wnętrza imponuje szczególnie z tyłu. Wielkie jak wrota drzwi otwierają się niemal pod kątem prostym, więc bardzo łatwo umieścić dziecko w foteliku znajdującym się na wysokości  zapewniającej do niego łatwy dostęp. Kanapa jest wygodna, a obszerne fotele pozwalają na komfortową podróż, ale też skutecznie przytrzymują ciało. Zawieszenie z tyłu okazuje się miękkie, co podnosi komfort pasażerów podczas jazdy w mieście i na trasie – takie zestrojenie sprawdza się zwłaszcza podczas rodzinnych wypadów.

Subaru ForesterFot. Szczepan Mroczek
Tablicę rozdzielczą wykonano z miękkich materiałów o wysokiej jakości
Subaru ForesterFot. Szczepan Mroczek
Średnie zużycie paliwa podczas naszego testu nie przekroczyło 9 l/100 km
Subaru ForesterFot. Szczepan Mroczek
Niezbyt mocny silnik elektryczny, osiągający 17 KM, umieszczono  między skrzynią biegów a jednostką benzynową

Subaru Forester - Dwie kamery 

Przy okazji liftingu pojawiła się większa, sześciokątna osłona chłodnicy, przeprojektowano reflektory i obręcze kół w nowym kształcie, wykonane z lekkich stopów. Terenowy tryb jazdy X-Mode przy prędkości powyżej 40 km/h wyłącza się automatycznie, ale teraz, gdy prędkość spadnie poniżej 35 km/h, znów staje się aktywny. Z kolei Hill Descent Control, utrzymujący zadaną prędkość podczas zjazdu ze wzniesienia, kiedy kierowca naciśnie pedał przyspieszenia, pozwala zwiększyć tempo, a po zdjęciu nogi z gazu automatycznie wraca do prędkości pierwotnej. W nowym Foresterze można też za pomocą gestów regulować temperaturę w kabinie. Niezwykle skuteczny, opracowany przez Subaru system monitorowania prewencyjnego przestrzeni przed samochodem – EyeSight – bazujący na informacjach z dwóch kamer na przedniej szybie, jest jeszcze dokładniejszy i ma szerszy kąt widzenia. Aktywny tempomat już w wersji sprzed liftingu działał płynnie, ale teraz robi to jeszcze bardziej naturalnie i tylko sporadycznie wymaga korekty ze strony kierowcy.

Subaru ForesterFot. Szczepan Mroczek
Aktywny tempomat precyzyjnie rozpoznaje obiekty na drodze,  wzbudzając zaufanie kierowcy płynnym działaniem
Subaru ForesterFot. Szczepan Mroczek
Korzystając z trybów jazdy, elektronikę kontrolującą przyczepność kół można dostosować do rodzaju nawierzchni

Forester uświadomił nam, jak często kierowca, prowadząc nowoczesne auto, nie patrzy na drogę. Multimedia, rozmowy telefoniczne czy system audio pochłaniają uwagę do tego stopnia, że nie skupiamy się tak mocno na jeździe, jak choćby dekadę temu. Nawet z pozoru niewinne spoglądanie na telefon podczas postoju na skrzyżowaniu kończy się zwykle spóźnioną reakcją na zapalenie się zielonego światła. Subaru nie dość, że za pomocą dwóch kamer pilnie śledzi, co dzieje się z przodu, to zagląda też do wnętrza i jako jedna z niewielu marek oferuje system upominający kierowcę, który zagapił się na światłach. Jest też system kontrolujący skupienie kierowcy – wystarczy odwrócić na trzy sekundy wzrok od drogi, by Forester, dbając o nasze bezpieczeństwo, zareagował napomnieniem. Okazało się natomiast, że przydatny na autostradzie układ utrzymujący samochód w pasie ruchu nie działa zgodnie z oczekiwaniami na drogach bez wymalowanej środkowej linii i może zbyt mocno szarpnąć kierownicą po zbliżeniu się do krawędzi jezdni. Nie jest to tylko przypadłość Subaru, w innych markach systemy utrzymujące auto w pasie ruchu działają podobnie.

Subaru ForesterFot. Szczepan Mroczek
Forestera w wersji na rok 2022 najłatwiej poznać po sześciokątnej osłonie chłodnicy i nowych reflektorach

Subaru Forester - Trzy ekrany 

W Foresterze łatwo o rozproszenie uwagi, ponieważ kierowca jest zasypywany informacjami z trzech ekranów, a logika rozmieszczenia przycisków i urządzeń multimedialnych pozostaje tajemnicą japońskich inżynierów.
Subaru Forester jest dostępny wyłącznie w wersji z benzynowym silnikiem typu bokser, współpracującym z jednostką elektryczną. Konstrukcja zespołu napędowego plasuje ten model między tradycyjną hybrydą a pojazdem typu mild hybrid. Niewielki akumulator (13,5 kWh) i stosunkowo słaby silnik elektryczny (17 KM) pozwalają Foresterowi rozpędzić się przy wykorzystaniu wyłącznie energii elektrycznej tylko do 24 km/h i to pod warunkiem, że kierowca bardzo lekko wciska pedał gazu. W przeciwnym razie auto rusza nieco szybciej z pomocą obydwu silników, przy akompaniamencie przyjemnie brzmiącego wolnossącego boksera z filtrem cząstek stałych.
Hybrydowy zespół napędowy, podobnie jak całe auto, najlepiej sprawdza się podczas płynnej, spokojnej jazdy. Szkoda jednak, że zbiornik paliwa ma pojemność tylko 48 litrów, bo rzeczywisty zasięg Forestera ledwie przekracza 500 kilometrów.

Subaru ForesterFot. Szczepan Mroczek
Dane producenta SUBARU FORESTER E-BOXER PLATINUM
Cena 201 000 zł
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU
Rodzaj napędu hybrydowy: silnik benzynowy + elektryczny AC
Moc maksymalna
zespołu hybrydowego
150 KM
Maks. moment obrotowy 194 Nm
Silnik spalinowy benzynowy, B4, 1995 m3
Moc maksymalna
przy obrotach
150 KM
5600-6000/min
Maks. moment obrotowy
przy obrotach
194 Nm
4000/min
Silnik elektryczny  
Moc maksymalna 12,3 kW (16,7 KM)
Maks. moment obrotowy 66 Nm
Typ akumulatorów litowo-jonowe
Ilość zmagazynow. energii 13,5 kWh
Rodzaj napędu na cztery koła
Skrzynia biegów bezstopniowa
OSIĄGI
0–100 km/h 11,8 s
Prędkość maksymalna 188 km/h
ZUŻYCIE PALIWA
Średnie (WLTP) 8,1 l/100 km
Emisja CO2 (WLTP)
185 g/100 km
NADWOZIE
5-drzwiowy, 5-miejscowy SUV, długość x szerokość x wysokość 4625 mm x 1815 mm x 1730 mm, rozstaw osi 2670 mm, masa własna 1683 kg, pojemność bagażnika 509/1779 l, pojemność zbiornika paliwa 48 l.

 

Zobacz także:
REKLAMA