Subaru goni czas. Czas, który upłynął od kiedy Forester był na rynku jedynym nowoczesnym, kompaktowym SUV-em/crossoverem - znaczenia tych określeń coraz bardziej się nakładają - aż do dziś, kiedy takich modeli mamy zatrzęsienie, a Forester w obecnej formie z roku na rok zamienia się w skamieniałość. Ten czas ma nadgonić XV, przed niecałym rokiem pokazany jako model koncepcyjny, a dziś - w żywym teście.
Stylizacja to najbardziej indywidualny w odbiorze aspekt samochodu. Na naszego nosa, nadwozie XV jest bardzo dobrze zaprojektowane - niekoniecznie ładne, kanciaste narożniki oglądane pod niektórymi kątami są nawet trochę dziwaczne, za to sylwetka jest proporcjonalna, zgrabna i współczesna. Wygląda na taką, która dobrze zniesie próbę czasu. Z pokrywy silnika znikł wlot powietrza, którego szkoda, bo jest to jeden z najbardziej charakterytycznych elementów modeli Subaru. Dla nas, wizualny odbiór tego crossovera bardzo zależy od koloru - XV najlepiej prezentuje się w jasnych barwach, przy których wyraźnie odcinają się niska linia bocznych szyb, osłony błotników oraz nakładki na progi i zderzaki, co nadaje mu konkretny, "twardy" wygląd.
W porównaniu z Imprezą i Foresterem, w kabinie jest wyraźny jakościowy postęp - lepsze materiały wykończeniowe, choć użyte jedynie w górnej części deski rozdzielczej i na drzwiach. Wnętrze jest bardzo przestronne, a wysunięte do przodu przednie słupki tylko wzmacniają to wrażenie. Duże plusy należą się za bardzo wygodne fotele, świetne umieszczenie kierownicy i pedałów, bardzo dobrą pozycję za kierownicą, rozbudowany komputer pokładowy oraz sporą dawkę praktycznych detali, z jakich zadowolona byłaby nawet Skoda. Sporo miejsca jest też z tyłu, natomiast przeciętną pojemność ma bagażnik - zaledwie 380 litrów. Kabina jest jednak bardziej anonimowa niż wnętrze Volkswagena i mimo poprawy jakości materiałów wykończeniowych, wciąż jest najsłabszym punktem Subaru.
Jednak to, czego mu brakuje, Subaru XV nadrabia techniką - zawieszeniem, silnikiem i układem napędowym - i naszym zdaniem robi to z nawiązką. Crossover jest oparty na tej samej platformie technologicznej co Impreza - ta, która dopiero czeka na swój debiut - z przednim zawieszeniem wykorzystującym kolumny McPhersona; w tylnym zastosowano praktycznie niespotykane w tej klasie samochodów podwójne wahacze poprzeczne. W ofercie są trzy silniki - benzynowe 1.6 (114 KM) i 2.0 (150 KM) oraz turbodiesel 2.0 (147 KM); model testowany miał pod maską właśnie tę ostatnią jednostkę. Znany z innych aut Subaru turbodiesel jest wyposażony w chłodnicę powietrza doładowującego oraz filtr cząstek stałych i w tym wydaniu rozwija moc 147 KM. Dzięki konstrukcji typu bokser, silnik jest bardzo krótki i płaski, co poprawia rozkład masy pojazdu. Wreszcie, XV ma napęd na cztery koła z prawdziwego zdarzenia - stały, z centralnym mechanizmem różnicowym, przy którym siedzi sprzęgło wiskotyczne, spełniające funkcję blokady.
O efektywności układu napędowego najlepiej świadczą testowe pomiary przyspieszenia - w sprincie do setki XV zanotował o 0,3 s lepszy wynik niż podaje fabryka, i to pomimo zimowych opon oraz częściowo mokrej nawierzchni. W typowy dla Subaru sposób, sprzęgło "łapie" tuż przy samej podłodze, co ułatwia ostry start z miejsca, chociaż wymaga przyzwyczajenia. Jednak jeszcze lepsze wrażenie robi elastyczność silnika. Maksymalny moment obrotowy stoi w blokach startowych już przy 1600 obr/min, silnik 2.0D bardzo szybko nabiera obrotów i bardzo równo, liniowo rozwija moc nie tracąc oddechu (co jest typowe dla turbodiesli tej klasy) aż do końca skali obrotomierza. Elastyczność na biegach od 4. w górę jest znakomita, zwłaszcza jeśli wziąć pod uwagę dość długie przełożenia "piątki" i "szóstki".
Komentarze
~artistaplastik, 2012-05-28 17:22:10
esper, 2012-04-21 16:11:44
airmatic, 2012-04-21 15:53:53
auto motor i sport, 2012-04-20 12:08:20
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?