Pierwsze prototypy Suzuki Kizashi pojawiły się w 2007 roku, wersja produkcyjna debiutowała rok temu, a w salonach (ale nie w Polsce) Kizashi jest od wiosny 2010 r. Trzeba przyznać, że trzech lat przygotowań nie zmarnowano i choć wersja produkcyjna jest mocno wygładzona - prawie w ogóle nie przypomina prototypów - wygląd auta i tak jest znakomity. Niskie szyby, wydatne nadkola i ciekawe w kształcie lampy oraz szczątkowy spoiler dodają sportowego sznytu. Tył Suzuki Kizashi zdobią dwie potężne końcówki wydechu zatopione w zderzaku. Sugerują, że pomiędzy przednimi kołami pracuje V-ósemka lub przynajmniej 6 cylindrów, gdy naprawdę jest tylko rzędowa wolnossąca czwórka, wykonana według starej szkoły: duża pojemność skokowa, brak doładowania - żadnego downsizingu.
We wnętrzu sportowych akcentów jest mniej, tylko nieco chromu i czerwone podświetlenie przycisków. Mimo że Suzuki Kizashi pretenduje do klasy średniej, wymiarami dorównuje jedynie Skodzie Octavii; od aut z klasy D jest krótsze o 10 cm. Nie znaczy to, że jest ciasne, choć z tyłu miejsca ma nieco mniej niż niektórzy rywale. Wykończone skórą wnętrze (standard!) jest eleganckie, bogato wyposażone. Duże przyciski i pokrętła są ergonomicznie rozmieszczone. Wygodne, elektrycznie ustawiane wielokierunkowo fotele pozwalają zająć optymalną pozycję. Przed oczami kierowcy znajdują się czytelne klasyczne zegary umieszczone w tubach i wyświetlacz komputera pokładowego.
Jako jeden z niewielu modeli w segmencie, Kizashi nawet za dopłatą nie oferuje żadnych "elektronicznych wspomagaczy" - asystentów pasa ruchu, aktywnych tempomatów, samoczynnych hamulców czy kamer; to auto nie chce dominować nad kierowcą, nic mu nie sugeruje, ono mu służy - to kierowca ma pełnię władzy i nic go nie rozprasza.
W testowanej wersji Suzuki Kizashi 4x4 zamiast przekładni bezstopniowej, gubiącej w swoim wnętrzu zbyt wiele mocy, przydałby się szybki automat lub przekładnia mechaniczna - najlepiej dwusprzęgłowa (stosowana 6-biegowa przekładnia mechaniczna występuje tylko w wersji z napędem na przednią oś). I choć silnik szybko i łatwo wchodzi na wysokie obroty długo na nich pozostając, CVT nie pozwala tego odczuć na kołach; auto przyspiesza z opóźnieniem i bez werwy. Przekłada się to również na zużycie paliwa - spokojna jazda autostradą, z dozwoloną prędkością (średnia 124 km/h) to 9,5 l benzyny na każde 100 km. Na szosie jest lepiej, ale 8,5 litra też nie zachwyca.
SUZUKI KIZASHI 2.4 VVT 4WD SPORT
Suzuki Kizashi 2.4 VVT 4WD SPORT | |
---|---|
Cena | 114 900 zł |
Konkurenci | Honda Accord, Mazda 6 |
Silnik | benzynowy, R4, 2.4 |
Moc | 178 KM/6000 obr/min |
0–100 km/h | 8,8 s |
Prędkość maksymalna | 205 km/h |
Zużycie paliwa | 8,3 l/100 km |
Emisja CO2 | 191 g/km |
Silnik | pojemność skokowa 2393 cm3, 230 Nm przy 4000 obr/min, skrzynia biegów bezstopniowa CVT, napęd dołączany na wszystkie koła. |
Nadwozie | 4-drzwiowy, 5-miejscowy sedan, długość x szerokość x wysokość 4650 x 1820 x 1470 mm, rozstaw osi 2700 mm, masa własna 1530 kg, poj. bagażnika 461 l. |
Za to zawieszenie i układ jezdny Suzuki Kizashi przypominają te z aut sportowych. Opony o niskim profilu założone na 18-calowe aluminiowe felgi oraz sztywne sprężyny i mocno trzymające amortyzatory nie pozwalają na przechyły nadwozia. Mimo swej sztywności, zawieszenie wystarczająco skutecznie wygładza nierówności drogi, nawet brukowanej, jedynie na większych z nich wstrząsa nadwoziem. Możliwościom zawieszenia nie ustępuje układ kierowniczy - obrót kierownicą powoduje natychmiastowy skręt kół. Dodatkowo, elektroniczny system SVDC zarządza układem kierowniczym wyostrzając jego reakcje. W drugą stronę, reakcje od kół pochodzące od nierówności drogi nie są przenoszone na koło kierownicy. Niestety, dołączany napęd na 4 koła i-AWD występuje seryjnie tylko w wersji z przekładnią bezstopniową CVT; po jego aktywowaniu przednionapędowe auto w razie poślizgu kół napędzanej przedniej osi czy w czasie zdecydowanego rozpędzania, staje się czteronapędowcem, gdzie maksymalnie dozowane jest na tylną oś do 50% momentu napędowego. Takie skalibrowanie układu przeniesienia napędu stabilizuje samochód pozwalając na szybkie pokonywanie zakrętów; Kizashi zachowuje się neutralnie dzięki lepszej trakcji - nie do osiągnięcia w wersji z napędem na przednią oś. Na beskidzkich drogach samochód bez problemu przyspieszał nawet pod górę, łatwo utrzymywał obrany kierunek jazdy, a zapasy przyczepności trzymały go w zaśnieżonych łukach drogi, nawet gdy następujące po sobie zakręty tworzyły slalom.
Suzuki Kizashi jest bogato wyposażone w elementy zwiększające komfort jazdy, ma także dobre wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa (7 poduszek powietrznych, ESP). Wysoka cena, 114 900 zł (ośka) lub 129 900 zł za i-AWD po przestudiowaniu długiej listy wyposażenia standardowego w jedynej wersji wyposażeniowej Sport - już nie szokuje. Konkurenci, u których za wszystko trzeba dopłacać, nie są tańsi. 2500 zł ekstra wymaga jedynie lakier metalizowany. Kizashi jest już "do wglądu" w polskich salonach.
Tekst Bogdan Czajkowski,
zdjęcia Jacek Hanusz
amis 1/2011
Komentarze
~Samuraj, 2011-08-10 01:43:24
airmatic, 2011-08-09 23:00:18
84styleFury, 2011-08-09 16:22:09
~Gość, 2011-01-17 19:03:32
~Samuraj, 2011-01-06 01:38:08
airmatic, 2011-01-06 01:05:55
~Samuraj, 2011-01-06 00:46:03
airmatic, 2011-01-06 00:43:14
~Samuraj, 2011-01-06 00:38:54
airmatic, 2011-01-06 00:30:27
~Samuraj, 2011-01-05 19:26:52
airmatic, 2011-01-04 22:28:17
~Gość, 2011-01-04 21:21:04
~Gość, 2011-01-04 21:18:29
~Samuraj002, 2011-01-02 20:34:17
airmatic, 2011-01-02 20:10:38
~Samuraj002, 2011-01-02 00:14:36
airmatic, 2010-12-28 21:26:15
auto motor i sport, 2010-12-28 09:14:48
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?