Rzut oka na cennik oraz karoserię Swifta i od razu wiadomo, że Japończycy nadużywają słowa „hybrid”. Ten miejski model nie jest typową hybrydą – auta tego rodzaju określa się mianem tzw. łagodnej hybrydy.
Suzuki Swift - 12 woltów
Źródłem napędu jest tutaj silnik benzynowy 1.2, który w pewnym stopniu jest wspierany przez instalację elektryczną. Zazwyczaj stosuje się 48-woltową (występuje w droższych modelach Suzuki), ale w tym wypadku uznano, że w małym Swifcie standardowy układ 12-woltowy poradzi sobie równie dobrze.
Zadaniem instalacji elektrycznej jest zasilanie tzw. modułu ISG. To urządzenie zastępujące rozrusznik i alternator, które czasem pracuje też jak mały silniczek elektryczny. Rolą tego silniczka jest wspieranie pracy jednostki spalinowej podczas ruszania – przy niskiej prędkości przekazuje ona na wał korbowy moment obrotowy o wartości 50 Nm, dzięki czemu auto nieco lepiej reaguje na wciśnięcie pedału gazu, a do rozpędzania potrzebuje nieco mniej paliwa. Taka jednostka elektryczna jest zasilana energią odzyskiwaną podczas hamowania, która jest magazynowana w małym akumulatorze.
Suzuki Swift - Spore zaskoczenie
Podczas jazdy nie daje się jednak odczuć żadnego nietypowego działania zeelektryfikowanego napędu, a Swift jeździ jak wersja bez dopisku „hybrid”. Jest bardzo lekki, ma precyzyjny układ kierowniczy i dość sztywno zestrojone zawieszenie, więc w zakrętach prowadzi się jak minigokart, a nabieranie prędkości przychodzi mu lekko i naturalnie – subiektywnie to dość dynamiczny maluch. Kiedy spojrzymy w dane techniczne, okaże się jednak, że do 100 km/h auto przyspiesza w ponad 13 sekund. To spore zaskoczenie.
![]() |
![]() |
System multimedialny jest prosty i brak mu wielu nowoczesnych funkcji, ale do szybkości działania nie można mieć zastrzeżeń |
![]() |
Fotele okazują się wygodne i bardzo dobrze wyprofilowane, wyglądają jak z modelu o klasę droższego |
W wypadku każdej hybrydy najciekawsze wnioski można wysnuć przy dystrybutorze, a test spalania Swift zaliczył wzorowo. Wybraliśmy się na trasę Rajdu Świdnickiego, gdzie jeżdżąc dość dynamicznie krętymi drogami w Górach Sowich pokonaliśmy 130 kilometrów. Na pokładzie – cztery osoby i bagaż. Zużycie paliwa zaskakuje bardzo pozytywnie, bo Swift zużył jedynie 5,6 l/100 km. W zasadzie nie było możliwości, żeby średnie spalanie przekroczyło sześć litrów. Rewelacja.
Na koniec najważniejsze. Swift z układem tzw. miękkiej hybrydy to dzisiaj najtańsza wersja tego modelu, jego cena wynosi 53 000 zł. Testowany egzemplarz był nieco droższy, ale w seryjnym wyposażeniu miał m.in. bardzo sprawnie działający aktywny tempomat. To kolejna cecha małego Suzuki, której się nie spodziewaliśmy.
Dane producenta | SUZUKI SWIFT HYBRID ELEGANCE |
Cena | 64 500 zł |
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU | |
Rodzaj silnika | benzynowy, R4 |
Pojemność skokowa | 1197 cm3 |
Moc maksymalna przy obrotach |
83 KM 6000/min |
Maksymalny moment obrotowy przy obrotach |
107 Nm 2800/min |
Rodzaj napędu | na przednie koła |
Skrzynia biegów | 5-biegowa mechaniczna |
OSIĄGI | |
0–100 km/h | 13,1 s |
Prędkość maksymalna | 180 km/h |
ZUŻYCIE PALIWA | |
Średnie (WLTP) | 4,9-5,0 l/100 km |
Emisja CO2 (WLTP) |
111-112 g/km |
NADWOZIE | |
5-drzwiowy, 5-miejscowy hatchback, długość x szerokość x wysokość 3845 x 1735 x 1495 mm, rozstaw osi 2450 mm, masa własna 911 kg, pojemność bagażnika 265/947 l, pojemność zbiornika paliwa 37 l. Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej! Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami! Zobacz także: |
Komentarze
~Doctorec, 2021-02-10 09:45:11
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?