REKLAMA

Suzuki Swift: Mała (nie) hybryda - TEST

Najtańszą wersją Suzuki Swifta jest model z silnikiem 1.2 o mocy 83 KM wspierany przez układ tzw. łagodnej hybrydy. To wystarcza, żeby czerpać przyjemność z jazdy tym maluchem.

Suzuki Swift Fot. Jacek Hanusz
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 54 500 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

Rzut oka na cennik oraz karoserię Swifta i od razu wiadomo, że Japończycy nadużywają słowa „hybrid”. Ten miejski model nie jest typową hybrydą – auta tego rodzaju określa się mianem tzw. łagodnej hybrydy.

Suzuki Swift - 12 woltów

Źródłem napędu jest tutaj silnik benzynowy 1.2, który w pewnym stopniu jest wspierany przez instalację elektryczną. Zazwyczaj stosuje się 48-woltową (występuje w droższych modelach Suzuki), ale w tym wypadku uznano, że w małym Swifcie standardowy układ 12-woltowy poradzi sobie równie dobrze.

REKLAMA

Zadaniem instalacji elektrycznej jest zasilanie tzw. modułu ISG. To urządzenie zastępujące rozrusznik i alternator, które czasem pracuje też jak mały silniczek elektryczny. Rolą tego silniczka jest wspieranie pracy jednostki spalinowej podczas ruszania – przy niskiej prędkości przekazuje ona na wał korbowy moment obrotowy o wartości 50 Nm, dzięki czemu auto nieco lepiej reaguje na wciśnięcie pedału gazu, a do rozpędzania potrzebuje nieco mniej paliwa. Taka jednostka elektryczna jest zasilana energią odzyskiwaną podczas hamowania, która jest magazynowana w małym akumulatorze.

Suzuki Swift - Spore zaskoczenie

Podczas jazdy nie daje się jednak odczuć żadnego nietypowego działania zeelektryfikowanego napędu, a Swift jeździ jak wersja bez dopisku „hybrid”. Jest bardzo lekki, ma precyzyjny układ kierowniczy i dość sztywno zestrojone zawieszenie, więc w zakrętach prowadzi się jak minigokart, a nabieranie prędkości przychodzi mu lekko i naturalnie – subiektywnie to dość dynamiczny maluch. Kiedy spojrzymy w dane techniczne, okaże się jednak, że do 100 km/h auto przyspiesza w ponad 13 sekund. To spore zaskoczenie.

Suzuki SwiftFot. Jacek Hanusz
Suzuki SwiftFot. Jacek Hanusz
System multimedialny jest prosty i brak mu wielu nowoczesnych funkcji, ale do szybkości działania nie można mieć zastrzeżeń
Suzuki SwiftFot. Jacek Hanusz
Fotele okazują się wygodne i bardzo dobrze wyprofilowane, wyglądają jak z modelu o klasę droższego


W wypadku każdej hybrydy najciekawsze wnioski można wysnuć przy dystrybutorze, a test spalania Swift zaliczył wzorowo. Wybraliśmy się na trasę Rajdu Świdnickiego, gdzie jeżdżąc dość dynamicznie krętymi drogami w Górach Sowich pokonaliśmy 130 kilometrów. Na pokładzie – cztery osoby i bagaż. Zużycie paliwa zaskakuje bardzo pozytywnie, bo Swift zużył jedynie 5,6 l/100 km. W zasadzie nie było możliwości, żeby średnie spalanie przekroczyło sześć litrów. Rewelacja. 
Na koniec najważniejsze. Swift z układem tzw. miękkiej hybrydy to dzisiaj najtańsza wersja tego modelu, jego cena wynosi 53 000 zł. Testowany egzemplarz był nieco droższy, ale w seryjnym wyposażeniu miał m.in. bardzo sprawnie działający aktywny tempomat. To kolejna cecha małego Suzuki, której się nie spodziewaliśmy.

Dane producenta SUZUKI SWIFT HYBRID ELEGANCE
Cena 64 500 zł
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU
Rodzaj silnika benzynowy, R4
Pojemność skokowa 1197 cm3
Moc maksymalna
przy obrotach
83 KM
6000/min
Maksymalny moment obrotowy
przy obrotach
107 Nm
2800/min
Rodzaj napędu na przednie koła
Skrzynia biegów 5-biegowa mechaniczna
OSIĄGI
0–100 km/h 13,1 s
Prędkość maksymalna 180 km/h
ZUŻYCIE PALIWA
Średnie (WLTP) 4,9-5,0 l/100 km
Emisja CO2 (WLTP)
111-112 g/km
NADWOZIE

5-drzwiowy, 5-miejscowy hatchback, długość x szerokość x wysokość 3845 x 1735 x 1495 mm, rozstaw osi 2450 mm, masa własna 911 kg, pojemność bagażnika 265/947 l, pojemność zbiornika paliwa 37 l.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Zobacz także:

zobacz galerię

Zobacz także:

Komentarze

 (1)
ZOBACZ KOMENTARZE
REKLAMA