Suzuki Vitara: sprawdzone rozwiązania - TEST

Suzuki Vitara jest u nas niezwykle popularnym SUV-em. Auto dzielnie opiera się upływowi lat, a w odmłodzeniu oferty pomóc ma hybrydowy napęd. W teście Vitara 1.4 BoosterJet Hybrid 2WD Elegance.

Suzuki Vitara 1.4 Boosterjet 2WD 6AT Elegance fot. Michał Szymaczek
Suzuki Vitara 1.4 Boosterjet 2WD 6AT Elegance
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 64 900 PLN
Dostępne nadwozia: suv-5
SPRAWDŹ OFERTY

Suzuki Vitara nie chce się zestarzeć i nadal wygląda dobrze, a przecież model ten po raz pierwszy został zaprezentowany w 2015 roku, jako następca Suzuki SX4. Nie mylić z większym SX4 S-Crossem, który od SX4 przejął tylko nazwę. Wróćmy jednak do Vitary. Jej klasyczna stylistyka, bardzo prosta i niewyszukana, broni się przed upływem lat do tego stopnia, że przy okazji face liftingu producent wprowadził zaledwie kosmetyczne zmiany, w tym przyciemnione klosze tylnych lamp.

REKLAMA

Suzuki Vitara 1.4 Boosterjet 2WD 6AT Elegancefot. Michał Szymaczek
Suzuki Vitara 1.4 Boosterjet 2WD 6AT Elegance

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Suzuki Vitara Hybrid – duże wnętrze w małym nadwoziu

W przypadku Vitary projektantom udała się rzecz niezwykła. Bo oto przy długości nadwozia zaledwie o 2,5 cm większej niż we wspomnianym SX4 wygospodarowano o wiele więcej miejsca dla pasażerów i ich bagażu. Dość powiedzieć, że przyzwoite 375 litrów, które zmieści kufer Vitary, to aż o 100 litrów więcej niż w poprzedniku. Kto miał do czynienia z SX4, ten wie jak ciasno jest tam za tylną kanapą.

Suzuki Vitara 1.4 Boosterjet 2WD 6AT Elegancefot. Michał Szymaczek
Suzuki Vitara 1.4 Boosterjet 2WD 6AT Elegance

W testowanym egzemplarzu mieliśmy do czynienia z topową wersją wyposażenia Elegance, w zestawieniu z napędem na jedną oś i automatyczną skrzynią biegów. Taka konfiguracja sprawia, że kabina jest nieźle wyposażona, a silnik dobrze radzi sobie z niewielką masą pojazdu. Ale o tym za moment.

Suzuki Vitara 1.4 Boosterjet 2WD 6AT Elegancefot. Michał Szymaczek
Suzuki Vitara 1.4 Boosterjet 2WD 6AT Elegance

Mając bezpośrednie porównanie z Suzuki SX4 S-Cross, którego testowałem tuż przed Vitarą, przyznam że materiały użyte do wykończenia wnętrza mniejszego modelu są znacznie lepsze, mimo że mówimy w obu przypadkach o topowych odmianach Elegance. I nie chodzi tu o twarde plastiki na desce rozdzielczej czy boczkach drzwi, które są takie same w obu modelach, a przede wszystkim o fotele. Te w S-Crossie obciągnięte były sztuczną skórą, cienką i niezbyt miłą w dotyku, natomiast w Vitarze postawiono na miękki welur, do tego wykończony fantazyjnymi geometrycznymi wzorami. Co więcej, siedzi się tu znacznie bardziej wygodnie niż w S-Crossie, choć znów, minusem jest skokowa regulacja pochylenia oparcia i brak regulacji podparcia lędźwi.

Suzuki Vitara 1.4 Boosterjet 2WD 6AT Elegancefot. Michał Szymaczek
Suzuki Vitara 1.4 Boosterjet 2WD 6AT Elegance

O desce rozdzielczej powiedziano już wiele. Do mnie przemawia ona swoją prostotą i przejrzystością, a pozostając przy porównaniu z S-Crossem, prezentuje się znacznie ciekawiej. Decydują o tym choćby okrągłe nawiewy z analogowym zegarkiem pośrodku deski rozdzielczej czy srebrny pas biegnący od lewego do prawego nawiewu.

Suzuki Vitara 1.4 Boosterjet 2WD 6AT Elegancefot. Michał Szymaczek
Suzuki Vitara 1.4 Boosterjet 2WD 6AT Elegance

Ten sam, co w bodaj każdym Suzuki, niebędącym odpowiednią wersją Toyoty (patrz: Swace i Across), jest system multimedialny. Przez to, że jest urządzeniem od zewnętrznego dostawcy, nie wygląda zbyt atrakcyjnie, bo widać że jest „z innej parafii”, natomiast broni się funkcjonalnością. Działa sprawnie i szybko, oferuje łączność Android Auto i Apple CarPlay. Ma w zasadzie wszystko, czego potrzeba w samochodzie tej klasy. Jedynie dotykowy suwak regulacji głośności zastąpiłbym starym, dobrym pokrętłem. Ale to detal.

Suzuki Vitara 1.4 Boosterjet 2WD 6AT Elegancefot. Michał Szymaczek
Suzuki Vitara 1.4 Boosterjet 2WD 6AT Elegance

Na koniec tej części jeszcze dwa słowa o przestrzeni. Jak wspomniałem, w niewielkim nadwoziu wygospodarowano jej naprawdę sporo. Z przodu jest w zasadzie niemal tak przestronnie, jak w większym S-Crossie, natomiast tył zmieści wygodnie dwie dorosłe osoby, a na krótkich dystansach nawet i trzy. Przy tym nie braknie im miejsca nad głowami, chyba że mówimy o wersji z panoramicznym dachem, który kradnie kilka centymetrów. Bagażnik – przyzwoity. 375 litrów to nie to co 430 litrów S-Crossa, ale użyteczność zwiększa podwójna podłoga, haczyki na zakupy czy boczne kieszonki.

REKLAMA

REKLAMA

Suzuki Vitara Hybrid – oszczędnie i żwawo

Zajrzyjmy teraz pod maskę. Testowany egzemplarz jeździł napędzany układem miękkiej hybrydy, który składa się z turbodoładowanego silnika benzynowego 1.4 Boosterjet oraz 48-woltowej instalacji elektrycznej i niewielkiego silnika elektrycznego, który pełni również rolę rozrusznika i prądnicy. Benzynowy motor jest tym samym turbodoładowanym 1.4 Boosterjetem, co dotychczas, ale po zmianach i dołożeniu elektrycznego wspomagacza generuje więcej, bo 235 Nm maksymalnego momentu obrotowego, dostępnego już przy 2000 obr./min. To oznacza wzrost maksymalnej wartości o 15 Nm. Nieco niższa jest natomiast maksymalna moc, która ze 140 KM spadła do 129 KM.

Suzuki Vitara 1.4 Boosterjet 2WD 6AT Elegancefot. Michał Szymaczek
Suzuki Vitara 1.4 Boosterjet 2WD 6AT Elegance

Ważąca o około 100 kg mniej niż S-Cross i w testowanej wersji pozbawiona napędu na tylną oś Vitara okazuje się samochodem bardzo żwawym i chętniej przyspieszającym, niż większy brat. Na sprint do „setki” potrzeba tu 9,5 sekundy, co jest niezłym wynikiem jak na tę wielkość auta i moc silnika. Sporo pomaga przy tym wsparcie miękkiej hybrydy. W jaki sposób? Otóż wspomniany niewielki silnik elektryczny wspomaga napęd, dodając w chwili ruszania z miejsca czy mocnego przyspieszania zastrzyk w postaci 10 kW mocy i 50 Nm momentu obrotowego. Takie wparcie nie sprawi, że Vitara zwinie asfalt, ale minimalizuje zjawisko turbodziury i pozytywnie wpływa na płynność działania całego układu napędowego.

Pomoc ze strony systemu miękkiej hybrydy wpływa oprócz tego na zmniejszenie spalania, bo z jednej strony dodatkowy akumulator, ładowany energią przetwarzaną podczas hamowania, zasila pokładowe odbiorniki energii, a z drugiej w razie potrzeby wspiera silnik spalinowy w napędzaniu auta. W efekcie spalanie w trasie, na drogach krajowych, schodziło do poziomu 5,4 l/100 km, podczas gdy na drodze ekspresowej dochodziło do 6,2 l/100 km. Jazda w miejskim ruchu natomiast powodowała wzrost zużycia paliwa do wciąż przyzwoitych okolic 7-8 l/100 km. Po zatankowaniu do pełna, komputer pokazywał zasięg w okolicach 550 km.

Suzuki Vitara 1.4 Boosterjet 2WD 6AT Elegancefot. Michał Szymaczek
Suzuki Vitara 1.4 Boosterjet 2WD 6AT Elegance

Suzuki Vitara Hybrid – w cenie S-Crossa?

Suzuki Vitara Hybrid jest dojrzałym i dopracowanym samochodem, który ujmuje ponadczasowym wyglądem i analogową obsługą przejrzystej deski rozdzielczej, a także sporą, jak na wymiary zewnętrzne, przestrzenią w kabinie. Zastosowanie układu miękkiej hybrydy pozytywnie wpływa na przyjemność czerpaną z jazdy, bo napęd pracuje płynnie i jest wystarczająco dynamiczny. Przy tym Vitara nie wykazuje chęci do sportowej jazdy, na co nie pozwala zawieszenie i układ kierowniczy, nastawione raczej na komfort. Bo tego ostatniego niewielkiej Vitarze odmówić nie można.

Testowany egzemplarz wyceniony jest na okolice 100 tys. złotych, co wydaje się ceną dość wysoką w porównaniu do większego SX4 S-Crossa, który w odpowiednim poziomie wyposażenia i z tym samym napędem jest średnio o zaledwie 2 tys. złotych droższy od Vitary. A w niektórych wersjach (np. 2WD 6MT Elegance – oba auta od 96 500 zł lub 90 500 zł w promocji) cena jest nawet identyczna. Co zatem wybrać? Tu decydują niuanse, bo na szali stoi w zasadzie większa przestrzeń z tyłu i większy bagażnik S-Crossa kontra mniej kontrowersyjna stylistyka nadwozia i ładniejsze wnętrze Vitary.

Suzuki Vitara 1.4 Boosterjet 2WD 6AT Elegancefot. Michał Szymaczek
Suzuki Vitara 1.4 Boosterjet 2WD 6AT Elegance
Dane producenta SUZUKI VITARA HYBRID 1.4 BOOSTERJET 2WD
Cena 104 500 zł, Elegance (99 500 zł w promocji)
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU
Rodzaj silnika benzynowy R4 turbo
Pojemność skokowa 1373 cm3
Moc maksymalna
przy obrotach
129 KM
5500/min
Maksymalny moment obrotowy
przy obrotach
235 Nm
2000–3000/min
Rodzaj napędu na przednie koła
Skrzynia biegów 6-biegowa mechaniczna
OSIĄGI
0–100 km/h 9,5 s
Prędkość maksymalna 190 km/h
ZUŻYCIE PALIWA
Średnie (WLTP) 5,7–5,9 l/100 km
Emisja CO2 (WLTP)
128–133 g/km
NADWOZIE
5-drzwiowy, 5-miejscowy SUV, długość x szerokość x wysokość 4175 x 1775 x 1610 mm, rozstaw osi 2500 mm, masa własna 1185 kg, pojemność bagażnika 375/1120 l, poj. zbiornika paliwa 47 l.

zobacz galerię

Zobacz także:

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA