Za testowanego C6 można by kupić po jednym egzemplarzu z całej gamy modeli Citroëna - począwszy od C1, a skończywszy na C5. Czy ta francuska limuzyna warta jest aż tyle pieniędzy? Co czyni ją wyjątkową wśród konkurentów?
Tak wymiarami, jak i ceną C6 blisko do samochodowej "wielkiej trójcy" zza Odry. Skoro Audi za A6, BMW za serię 5, a Mercedes za klasę E może żądać około 200 tys. zł, dlaczego Citroën za C6 miałby żądać mniej? Już sama stylistyczna oryginalność modelu mogłaby uzasadniać jego wysoką "samoocen ę". Wyjątkowość Citroëna C6 na tle konkurentów nie sprowadza się jednak do awangardowej stylizacji nadwozia.
Najekskluzywniejsza z limuzyn Citroëna zapewnia to, co zamożni mieszczanie cenią najbardziej - komfort podróżowania na najwyższym poziomie. Francuskie zmysły są szczególnie wyczulone na komfort, a C6 jest tego przykładem. Najistotniejsze znaczenie dla komfortu resorowania ma samopoziomujące zawieszenie hydropneumatyczne, które nierówności drogi i obciążenie kół przenosi na nadwozie za pośrednictwem poduszek wypełnionych azotem. W praktyce, w czasie jazdy do pasażerów Citroëna C6 docierają tylko łagodne kołysanie i delikatne odgłosy pracy zawieszenia.
Rozlokowane po całym samochodzie czujniki nieustannie mierzą m.in. prędkość ruchu pionowego każdego koła, kąt obrotu kierownicy, prędkość jazdy i prędkość obrotową wału korbowego. Dzięki danym z tych czujników komputer sterujący pracą hydropneumatycznego zawieszenia "wyobraża" sobie drogę oraz stan nawierzchni i w czasie rzeczywistym dostosowuje siłę tłumienia niezależnie w każdym kole. Do wyboru ma jedno z 16 zaprogramowanych ustawień tłumienia, które może zmieniać się nawet 400 razy na sekundę. Chociaż trudno zaobserwować różnicę między, na przykład, 5. a 7. stopniem tłumienia, to między normalnym a sportowym trybem pracy całego układu - już tak.
Za precyzję prowadzenia dwutonowej limuzyny odpowiadają podwójne wahacze trójkątne z przodu i oś wielowahaczowa z tyłu. Nad stabilnością nadwozia podczas jazdy na zakrętach czuwa nie tylko przedni i tylny stabilizator, ale również hydropneumatyczne zawieszenie, którego zadaniem jest - oprócz amortyzacji nierówności - utrzymywanie nadwozia Citroëna C6 na stałej wysokości, niezależnie od obciążenia auta. Ponadto, powyżej prędkości 110 km/h hydropneumatyczne zawieszenie automatycznie obniża się, zmniejszając prześwit auta o około 12 mm. Wówczas C6 zachowuje się jeszcze stabilniej i zużywa nieco mniej paliwa. Za stabilność samochodu oraz aerodynamik ę przy dużych prędkościach odpowiada automatycznie wysuwany spoiler, umieszczony w tylnej klapie.
Komentarze
auto motor i sport, 2007-11-27 13:42:51
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?