Samochód, od którego zaczęła się masowa motoryzacja to nie jest propozycja dla świeżo upieczonych kierowców. Chociażby z powodu trzech niewinnie wyglądających pedałów, które sterczą z podłogi: po prawej hamulec, w środku bieg wsteczny, a po lewej sprzęgło. Tym ostatnim, żeby nie było za łatwo, załącza się też dwubiegową przekładnię planetarną.
"Do operowania sprzęgłem trzeba sporo wprawy, w walce z nim poległa już niejedna brama garażowa" - wyjaśnia właściciel oldtimera. "Najlepiej zaciągnąć ręczny hamulec, wtedy rozłącza się sprzęgło. Potem o trzy "skoki" w dół przesunąć dźwignię gazu przy kierownicy, a dźwignię zapłonu po prawej ustawić na "późno", czyli przesunąć dość wysoko ku górze. Przekręcić kurek z benzyną ustawiając go mniej więcej "na godzinę dwunastą", ale nigdy nie wyżej. W przeciwnym razie korba rozruchowa może złamać rękę".
Tak pobudzony do życia 2,9-litrowy silnik bierze się do dzieła. Wcześniej został trochę rozgrzany. Instrukcja obsługi "z epoki" zalecała, żeby po zimnej północnoamerykańskiej nocy miejsce połączenia korby rozruchowej z silnikiem polać gorącą wodą. W razie czego można też cztery świece zapłonowe rozgrzać do czerwoności na kuchence, a potem błyskawicznie wkręcić, do czego zresztą warto użyć rękawic.
Jeśli już absolutnie nic nie pomaga, trzeba nasączyć kolbę kukurydzy benzyną, podpalić i położyć na korbie. Potem zwolnić hamulec ręczny i pokręcić wolno tylnym kołem. W końcu silnik kiedyś tam zaskoczy. Laureat literackiej Nagrody Nobla John Steinbeck, zapalony kierowca Forda T, w kręceniu korbą widział istotę tego auta: "Ono dokładnie wie ile razy jeszcze ją przekręcę, zanim kopnę Forda w chłodnicę. I za każdym razem silnik zaskakuje, przy ostatnim obrocie korbą".
Przesiadam się z lewego fotela na prawy, za kierownicę. Drzwi od strony kierowcy nie przewidziano w tym aucie, była tylko ich atrapa. Wsiada się od strony pasażera. Właściciel pra-auta sadowi się obok mnie i wydaje polecenia. "Noga na sprzęgło, pedał utrzymywać w stałym położeniu" - brzmi komenda. "Teraz zwolnij ręczny i naciśnij ostrożnie sprzęgło, przesuwając je w przód. Właśnie włączyłeś pierwszy bieg". Zrobione.
Komentarze
~Fordzik, 2009-01-30 23:32:19
~zloty666, 2008-05-06 20:40:46
auto motor i sport, 2008-05-06 15:25:21
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?