Test Maserati Ghibli: Mieć klasę

Garnitur ma skrojony według najlepszej włoskiej szkoły, ze słynnym trójzębem w klapie. Ghibli z silnikiem Diesla, czyli najtańszy bilet wstępu do świata Maserati.  

Test Maserati Ghibli Diesel

Pewnie jest we włoskim jakieś przysłowie dotyczące samochodów. W którym jak w którym, ale w tym języku po prostu musi być. Takie, które mówi coś o wiecznym odradzaniu się włoskich marek. Coś w rodzaju – „Jak Alfa/Maserati/ Lancia z popiołów...” na przykład.

Stylizacja – po prostu klasa
To już trzeci raz nazwa Ghibli pojawia się w słowniku Maserati. Po dwóch modelach coupé z drugiej połowy lat 60. oraz z lat 90. Ghibli numer trzy ma dwie pary drzwi, i pomimo iż nadwozie to sto dziesięć procent klasyki, trudno od niego oderwać wzrok. Szeroka, z niesamowicie długim przodem i z bardziej kanciasto uformowaną osłoną chłodnicy, limuzyna Maserati jest odpowiednikiem garnituru na kołach. Jest nie tyle w stylu Mercedesa klasy E czy BMW serii 5, co raczej CLS-a i czterodrzwiowej „szóstki”.

Sto procent klasyki jest też w kabinie. Nowoczesność w postaci dużego dotykowego ekranu zajmuje miejsce jakby na drugim planie, a jedyne przełączniki jakie pozostały na widoku to te od układu klimatyzacji. Owszem, widać nieuniknione współdzielenie części – w kabinie Ghibli są elementy znane z modeli Jeepa (ekrany, niektóre przełączniki), ale to nic dziwnego. Wszystko niby jest klasyczne i przewidywalne, a jednak kierowca ma wrażenie, że siedzi w aucie wyjątkowym – i to poczucie jest bezcenne.

Technika: Mniejsze Quattroporte
Pod względem technicznym Ghibli jest tak blisko spokrewnione z większym Quattroporte, że w praktyce jest jego mniejszą (krótszą) wersją. Nadwozie długie na blisko 5 metrów i szerokie na 1,94 m oraz trzymetrowy rozstaw osi sprawiają, że Ghibli to jeden z największych samochodów w klasie biznes. W konstrukcji nadwozia wykorzystano stal z dodatkiem aluminium, elementy zawieszenia są w dużej mierze aluminiowe, jednak masa własna auta okazuje się duża (za duża). Ze zdrową porcją wyposażenia dodatkowego Maserati Ghibli waży ponad dwie tony.

Odgłosy wydechu sugerują raczej silnik na benzynę.

Każdy samochód z długim przodem i krótkim tyłem poświęca na rzecz urody wydajność aerodynamiczną. I robi to również ten model, na dodatek w dość dużym stopniu – jeśli to dla kogokolwiek ma znaczenie. Współczynnik oporu powietrza wynosi aż 0,31 (dla porównania, Mercedes CLS ma 0,28); oznacza to wyższe zużycie paliwa, zwłaszcza przy prędkości ponad 80 km/h – znowu: jeśli to dla kogokolwiek ma znaczenie.

Pierwsze Maserati z dieslem
Największą nowością jest jednak silnik, czyli pierwszy turbodiesel w historii Maserati. Jednostka 3.0 V6 powstaje w zakładach VM Motori i jest znana z Jeepa Grand Cherokee, chociaż w wersji dla Maserati ma specjalny tuning. Pisaliśmy już o tym, ale powtórzymy – autorem owego tuningu jest Paolo Martinelli, wieloletni twórca silników F1 Ferrari.

W codziennym obejściu jednostka napędowa Maserati pod każdym względem jest porządnym, współczesnym turbodieslem. Pracuje cicho i chociaż reakcje na gaz są łagodne, to w każdej chwili daje kierowcy poczucie przyjemnych rezerw osiągów. Przy silniku jest 8-biegowy automat pochodzący od ZF (znany m.in. z modeli BMW i Jaguara) – szybki i starający się możliwie najczęściej korzystać z niskich obrotów. Maksymalny moment obrotowy 600 Nm jest jak na jednostki tego typu rozwijany dość wysoko, bo od 2000 obr/min, jednak z punktu widzenia kierowcy nie ma to większego znaczenia.

Natomiast absolutnie rewelacyjny okazuje się odgłos pracy silnika, szczególnie w trybie „sport”, w którym zmienia się akustyka układu wydechowego. Basowe, rytmiczne, chwilami surowe odgłosy dochodzące z wydechu przypominają raczej coś dużego benzynowego niż turbodiesla – efekt jest najlepszy przy niskich i średnich obrotach i przy niedużym gazie.

Jednak pod względem dynamiki, osiągów i zużycia paliwa w niesamowicie wyśrubowanej klasie trzylitrowych turbodiesli jednostka Ghibli ląduje w przeciętności. Ani pod względem przyspieszenia do setki (6,8 s), ani pod względem zużycia paliwa (średnio w teście 9,7 l/100 km), ani pod względem dynamiki nie potrafi się wyróżnić; jest dobra – aż tyle i tylko tyle.


Naszym zdaniem

Roman Popkiewicz - redaktor „auto motor i sport”

Ghibli ma coś takiego, że trudno mu się oprzeć – ma klasę. I równie ważne, że nawet jeśli technika nie jest pod żadnym względem nowatorska, osiągi zwyczajne, a ekonomia przeciętna, to całość okazuje się konkurencyjna. Maserati nie stanie się oczywiście marką głównego nurtu, ale ma szansę mały kawałek świata pomalować w swoje barwy. Trzymamy kciuki, bo dobra forma Maserati to dobra wiadomość dla świata.

 

Zalety – komfort, komfort i komfort
Natomiast największym atutem tego samochodu jest na drodze komfort, i to w każdej odmianie – od resorowania, przez wyciszenie kabiny, aż po jakość foteli. Maserati bardzo skutecznie „wyrównuje” niedoskonałości nawierzchni, jest bardzo płynne w swoim zachowaniu i bardzo konsekwentne. Zawieszenie ma pewną twardość, która pozwala zapewnić bardzo dobry kontakt kół z nawierzchnią, jednak nadrzędnym hasłem pozostaje komfort. Nie da się tu uniknąć porównania z Mercedesem – pod względem charakteru auta oraz zachowania na drodze Maserati zrobiło właśnie Mercedesa. Nawet układ kierowniczy jest „zrelaksowany”, odpowiedni do charakteru dużej limuzyny.

Kabina jest znakomicie wyciszona, silnik słychać tylko wtedy i tylko w takim stopniu, w jakim to jest konieczne, szumy powietrza pojawiają się dopiero przy prędkościach, za jazdę z którymi można stracić prawo jazdy, a jedyny rodzaj hałasu jaki chwilami wyraźnie słychać to ten pochodzący od opon. Komfort jest więc niemal totalny, a jedyny minus to przenoszenie nierówności na kierownicę, zbyt częste i zbyt wyraźne, tym bardziej zaskakujące, że inni poradzili sobie z tym już dawno temu.

Na kawałku pustej drogi i przy drobnej dawce entuzjazmu ze strony kierowcy, Ghibli „sztywnieje” tak samo jak robi to Quattroporte – siły boczne sprawiają, że kierownica zaczyna mocniej „ważyć”, a zachowanie auta nabiera wyrazu. Egzemplarz testowy był wyposażony w aktywne zawieszenie zwane przez Maserati Skyhook (dopłata 13 tys. zł), które pozwala usztywnić działanie układu jezdnego; jednak nawet w zwykłym (komfortowym) trybie pracy Ghibli okazuje się też kierowcy to charakterystyczne dla dobrze wyważonych aut poczucie, że może śmiało wybiegać myślą o kilka kroków w przód, mając pewność, że z tym, co dzieje się teraz auto sobie świetnie radzi.

Test Maserati Ghibli Diesel
Test Maserati Ghibli Diesel
Test Maserati Ghibli Diesel
Dopracowana stylizacja objawia się też w detalach – mały „dziób” przy osłonie chłodnicy i na pokrywie bagażnika to sto procent Maserati; ten detal powtórzono też na obręczach kół.

 

Być może – chociaż jest to czysto subiektywne wrażenie – właśnie tej ostrości brakuje w codziennym zachowaniu Ghibli, być może Maserati jest zbyt spokojne, mówiąc wprost – być może komfortu jest aż za dużo. Ma on swoją (dużą) wartość, jednak chcielibyśmy, by nasze Maserati zaciskało zęby na każdym kroku, a nie tylko od okazji. Wreszcie, Ghibli ma znakomity układ hamulcowy (opracowany bardzo przyczepne, zwinne i bardzo „pod kontrolą”, pomimo sporej masy własnej.

Wystarczy oswoić się z szerokością nadwozia, a okazuje się, że zakręty można potraktować agresywnie, a tor jazdy da się precyzyjnie dzielić na pojedyncze centymetry. Ghibli daje razem z Brembo). O ile dystans 35,6 metra potrzebny na zatrzymanie auta ze 100 km/h jest bardzo dobry, o tyle wynik 33,9 m przy gorących hamulcach można uznać, jak na auto tej wielkości/klasy/o tej masie, bez żadnej przesady za sensacyjny.

Cennik – drożej niż u konkurencji
Wersja określana po prostu jako „Diesel” to najtańszy model w ofercie Ghibli. Wyżej są auta z benzynowymi silnikami 3.0 biturbo o mocy 330 lub 410 KM; ten ostatni dostępny również z napędem na cztery koła. Biorąc pod uwagę średnią cenę najbliższych rywali (BMW, Jaguar, Mercedes, Audi), Maserati ceni Ghibli o kilkadziesiąt tysięcy złotych wyżej (pomijamy różnice w wyposażeniu). Na pytanie „czy warto?” odpowiedź jest indywidualna – dla tych, którzy decydują się na Ghibli najwyraźniej tak. Jest tu ogromny element prestiżu, bo BMW/ Audi/Mercedes to tylko BMW/Audi/ Mercedes, a Ghibli będzie dobrze wyglądać w towarzystwie dwa razy droższych Bentleyów. Przyjemnie widzieć Maserati w niezłej formie.

Dane techniczne

Data publikacji 08/2014
Silnik turbodiesel, V6
Rozrząd dohc, 4 zawory na cylinder
Moc kW (KM) 202 kW (275 KM)
Przy obrotach (/min) 4000/min
Pojemność skokowa [cm3] 2987 cm3
Maksymalny moment obrotowy [Nm] 600 Nm
Przy obrotach (/min) 2000–2600/min
Rodzaj paliwa ON
Przeniesienie napędu na tylne koła
Skrzynia biegów 8-biegowa automatyczna
Wielkość przełożeń 4,71/3,14/2,11/1,67/1,28/1,00/0,84/0,67:1
Bieg wsteczny 3,32:1
Przełożenie przekł. głównej 2,80:1
Nadwozie 4-drzwiowy, 5-miejscowy sedan.
Układ jezdny Zawieszenie przednie: podwójne wahacze poprzeczne, sprężyny śrubowe, amortyzatory, stabilizator Zawieszenie tylne: układ wielowahaczowy, sprężyny śrubowe, amortyzatory, stabilizator Układ kierowniczy: przekładnia zębatkowa, wspomaganie hydrauliczne, 2,7 obrotu kierownicą
Hamulce z przodu tarczowe wentylowane, średnica 345 mm
Hamulce z tyłu tarczowe wentylowane, średnica 320 mm
Układy wspomagające ABS, ESC, mech. różnicowy o ograniczonym poślizgu
Rozmiar kół i opon Dunlop Sport Maxx RT, przód 245/45 R19, tył 275/40 R19
Koło zapasowe zestaw naprawczy
Współczynnik oporu powietrza Cx 0,31
Dł/szer/wys [mm] 4971/1945/1461
Rozstaw osi [mm] 2998
Średnica zawracania w prawo/lewo [m] 12,2/12,3 m
Poj. zbiornika paliwa [l] 70 l
Masa własna [kg] 2058 kg
Rozkład masy przód/tył [%] 52,8/47,2%
Dopuszczalne obciążenie [kg] 442 kg
Poj. bagażnika [l] 500 l
Przeglądy – serwis [km] co 20 tys. km lub raz w roku
Zużycie paliwa wg. normy NEDC (w mieście) [l/km] 7,6 l/100 km
Zużycie paliwa wg. normy NEDC (poza miastem) [l/km] 5,0 l/100 km
Zużycie paliwa wg. normy NEDC (średnie) [l/km] 5,9 l/100 km
CO2 (limit) [g/km] 158 g/km
Norma emisji spalin Euro 5
Koszty utrzymania – ubezpieczenie OC (1 rok) zł 1886 zł
Ubezpieczenie w pakiecie OC i AC 9733 zł
Koszty eksploatacji na km (zł) przy 15/30 tys. km/rok 1,18/0,85 zł
Miesięczne koszty eksploatacji (zł) przy 15/30 tys. km/rok 1470/2122 zł
Gwarancja podzespoły (lata) 3 lata lub 100 tys. km
Gwarancja lakier (lata) 3 lata lub 100 tys. km
Gwarancja perforacji nadwozia (lata) 3 lata lub 100 tys. km
Cena modelu testowanego (zł) 438 000 zł
Wyposażenie wersji testowanej Poduszki powietrzne kierowcy, pasażera, boczne, kurtyny powietrzne oraz airbag kolanowy kierowcy, systemy ABS i ESC, system multimedialny z ekranem dotykowym 8,4’’, klimatyzacja automatyczna dwustrefowa, skórzana tapicerka, łącze Bluetooth, elektrochromatyczne lusterko wsteczne, system keyless-go, system start/stop, reflektory biksenonowe, system kontroli ciśnienia w oponach, czujniki deszczu i mgły, tempomat, mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu, obręcze kół z lekkich stopów 18’’.
0-30 km/h (s) 1,4 s
0-50 km/h (s) 2,5 s
0-80 km/h (s) 4,8 s
0-100 km/h (s) 6,8 s
0-120 km/h (s) 9,3 s
0-130 km/h (s) 10,8 s
0-160 km/h (s) 16,7 s
0-180 km/h (s) 21,8 s
400 m (km/h)/(s) 14,9 s
Prędkość maksymalna (km/h) 250 km/h
Zużycie paliwa minimalne (l/100 km) 6,3 l/100 km
Maksymalne (l/100 km) 12,0 l/100 km
średnie podczas testu (l/100 km) 9,7 l/1 00 km
zasięg (km) 736 km
Na postoju 45 dB(A)
Maksymalny przy kickdownie 72 dB(A)
Poziom hałasu wewnątrz db(A) przy 80 km/h 64 dB(A)
Poziom hałasu wewnątrz db(A) przy 100 km/h 64 dB(A)
Poziom hałasu wewnątrz db(A) przy 130 km/h 67 dB(A)
Poziom hałasu wewnątrz db(A) przy 160 km/h 73 dB(A)
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 50 km/h 49 km/h
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 80 km/h 78 km/h
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 100 km/h 98 km/h
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 130 km/h 128 km/h
Droga hamowania (m) ze 100 km/h na zimno (nie obciążony) (m) 35,6 m
ze 100 km/h na ciepło (nie obciążony) (m) 33,9 m

PODSUMOWANIE

Maserati Ghibli Diesel

Ocena:
4
(, )
Bardzo wysoki poziom komfortu Ghibli podpiera emocjami na wysokim poziomie. Ma swoje wady, ale nie są one decydujące, natomiast tak zwana „chęć posiadania” jest w wypadku Maserati wyjątkowo wysoka. I z kombinacją wszystkich cech jest konkurencyjny – dla każdego kto szuka auta tej klasy, Ghibli zasługuje przynajmniej na poważne rozważenie.
Napęd
świetny automat, dobre właściwości trakcyjne
przeciętne (jak na silnik tej klasy) osiągi oraz stosunkowo wysokie zużycie paliwa
Nadwozie
bardzo atrakcyjna stylizacja, przestronna kabina, dobra jakość wykonania
bardzo wysoka masa własna
Bezpieczeństwo
znakomite hamulce, bogate wyposażenie , dobrze zestrojony układ stabilizacji
Komfort
znakomite fotele, wysoki komfort resorowania, świetnie wyciszona kabina
przenoszenie nierówności przez układ kierowniczy
Właściwości jezdne
wysoka stabilność, niezbyt silna podsterowność, precyzyjny układ kierowniczy
Eksploatacja
bogate wyposażenie
wysoka cena, wysokie ceny dodatków, bardzo krótki okres gwarancji na perforację nadwozia (tylko 3 lata), krótkie okresy między przeglądami (raz w roku)
REKLAMA