REKLAMA

Test automatycznego hamowania - Które marki mają najskuteczniejsze systemy bezpieczeństwa?

Nasi skandynawscy koledzy, jurorzy plebiscytu „car of the year”, co roku przeprowadzają prosty test. Rozpędzają samochód, by sprawdzić, czy będzie on w stanie sam wyhamować przed przeszkodą.

test hamowania Fot. Karsten Meyland Lemche
Przeszkodą w teście systemów awaryjnego hamowania jest atrapa pojazdu, a właściwie samego jego tyłu. Jest ona lekka i stoi na małych kółkach, tak by przy uderzeniu nie uszkodzić testowanego pojazdu
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 100 000 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

cotyMateriały prasowe


Jeszcze nie tak dawno temu wszystko, co kryło się pod pojęciem „systemy bezpieczeństwa” służyło wyłącznie ochronie kierowcy i pasażerów podczas wypadku. Dziś natomiast rozwój tych systemów skupia się przede wszystkim na unikaniu kolizji.
Bez dwóch zdań najważniejszym wynalazkiem z dziedziny bezpieczeństwa od czasu powszechnego zastosowania pasów są systemy awaryjnego hamowania (określane skrótem AEB – od autonomous emergency braking). Według badania Euro NCAP sprzed kilku lat przyczyniają się one do zmniejszenia liczby kolizji aż o 38 procent, a dziś nie da się uzyskać pięciogwiazdkowego wyniku w testach tej organizacji, jeśli samochód nie jest wyposażony w system AEB.
Zasada działania jest prosta – system obserwuje drogę przed pojazdem i po wykryciu zagrożenia kolizją, gdy kierowca nie zareaguje, samoczynnie wyhamowuje auto. Do obserwacji służą lidary (są niedrogie i skuteczne na niedużej odległości oraz przy niewysokiej prędkości), radary (droższe, ale też znacznie lepiej „widzą” na dalszą odległość) i kamery (umożliwiają rozróżnianie obiektów). Najczęściej stosuje się połączenie tych urządzeń, np. radaru i kamery. Po wykryciu zagrożenia kierowca najpierw otrzymuje ostrzeżenie sygnałem wizualnym lub dźwiękowym, a jeśli to zignoruje, system po prostu uruchamia hamulec. Układy pierwszych generacji były w stanie wykryć tylko duże przeszkody (jak np. inne samochody) i mogły jedynie zmniejszyć prędkość przed wypadkiem, współczesne natomiast potrafią rozróżniać pieszych oraz rowerzystów, a także całkowicie wyhamować pojazd, by uniknąć kolizji.

Zamów e-wydanie magazynu "auto motor i sport" - teraz o 30% taniej!

Dołącz do nas na facebooku i bądź na bieżąco z motoryzacyjnymi newsami!

Zagłosuj w konkursie Best Cars 2021 i wygraj Subaru Forester

Test przeprowadzany co roku przez naszych skandynawskich kolegów jest tak prosty jak sama zasada działania systemów AEB. Wystarczy rozpędzić samochód w kierunku przeszkody, trzymając nogę na pedale przyspieszenia, zignorować wołanie systemu o reakcję i zmusić go do działania. Zaczynają od 40 km/h i zwiększają prędkość co 5 km/h – aż auto uderzy w przeszkodę. Wyniki ostatniej próby przedstawiamy obok.

Zobacz także:

WYNIKI TESTU AUTOMATYCZNEGO HAMOWANIA

BMW serii 1

85 km/h

BMW 1Materiały prasowe
Hamowanie jest początkowo łagodne, po wizualnych i dźwiękowych ostrzeżeniach staje się ostre. Przy 5 km/h system „odpuszcza” hamulec, dając kierowcy możliwość przyspieszenia lub wyhamowania auta do zatrzymania się.

 

Subaru Forester

85 km/h

subaru foresterMateriały prasowe
Subaru zaczyna hamować bardzo wcześnie i bardzo łagodnie przy akompaniamencie głośnych dźwięków układu hamulcowego. W miarę zbliżania się do przeszkody siła hamowania rośnie, a kierowca jest odpowiednio ostrzegany.

 

BMW X7

80 km/h

BMW X7Materiały prasowe
Procesowi hamowania towarzyszą bardzo jednoznaczne ostrzeżenia wizualne oraz dźwiękowe, system ściąga też pasy bezpieczeństwa, niwelując luzy. Przy 60 km/h załączają się światła awaryjne.

 

Range Rover Evoque

80 km/h

Range Rover EvoqueMateriały prasowe
System ostrzega przed kolizją sygnałami dźwiękowymi i wizualnymi, do tych drugich jest wykorzystywany również wyświetlacz head-up. Evoque unika uderzenia w przeszkodę do prędkości 80 km/h.

 

Tesla Model 3

80 km/h

Tesla 3Materiały prasowe
Hamowanie jest ostre, a tuż przed zatrzymaniem system zwalnia hamulce, oddając kierowcy decyzję, czy zatrzymać Model 3 całkowicie. Ostrzeżenia są jednoznaczne i łatwo zrozumiałe.

 

Toyota GR Supra

80 km/h

Toyota SupraMateriały prasowe
Suprze prawie udało się wyhamować przy 85 km/h, ale lekko oparła się o przeszkodę. Ostrzeżenia są dobre, a tuż przed zatrzymaniem system zwalnia hamulec. Tak jak inne podzespoły Supry, układ AEB pochodzi od BMW.

 

DS 3 Crossback

70 km/h

DS3 CrossbackMateriały prasowe
Podobnie jak niektóre inne modele, DS na ostatnich metrach „odpuszcza” hamulec, wychodząc z założenia, że decyzję co do ostatecznego zatrzymania pojazdu podejmuje kierowca, który jest ostrzegany o tym, co się dzieje.

 

Kia e-Soul

70 km/h

Kia e-SoulMateriały prasowe
Zaczyna hamować wcześnie i stosunkowo łagodnie, co samo stanowi dla kierowcy wystarczające ostrzeżenie. Oprócz tego kierowca zostaje zaalarmowany sygnałami dźwiękowymi i wizualnymi.

 

Mazda 3

70 km/h

Mazda 3Materiały prasowe
Do prędkości 70 km/h system działa znakomicie, ostrzegając kierowcę i bezbłędnie wyhamowując auto aż do zatrzymania. Powyżej tej prędkości kierowca jest jedynie alarmowany o zagrożeniu.

 

Mazda CX-30

70 km/h

Mazda CX-30Materiały prasowe
Podobnie jak w wypadku „trójki” również system AEB na pokładzie CX-30 działa bezbłędnie do prędkości 70 km/h włącznie. Sygnały alarmowe są bardzo czytelne.

 

Toyota Camry

70 km/h

Toyota CamryMateriały prasowe
Awaryjne hamowanie Camry testujący określili jako „komfortowe”, czyli nie wywołujące u kierowcy poczucia zagubienia. Zarówno dźwiękowe, jak i wizualne sygnały jasno informują o zagrożeniu.

REKLAMA

REKLAMA

Audi e-tron

65 km/h

aMateriały prasowe
W początkowej fazie hamowanie jest stosunkowo łagodne, a towarzyszą mu odpowiednie ostrzeżenia (wizualne oraz dźwiękowe). Audi ściąga też pasy bezpieczeństwa, a blisko przeszkody hamowanie staje się bardzo mocne.

 

Peugeot 208

65 km/h

Peugeot 208Materiały prasowe
Siła hamowania systemu, od stosunkowo łagodnej, zwiększa się w miarę zbliżania się Peugeota do przeszkody. Kierowca otrzymuje odpowiednie ostrzeżenia.

 

Skoda Kamiq

65 km/h

Skoda KamiqMateriały prasowe
System ostrzega kierowcę o ryzyku kolizji w sposób jednoznaczny i ma funkcję likwidowania luzów w pasach bezpieczeństwa. W późniejszej fazie hamowania włącza też światła awaryjne.

 

Skoda Scala

65 km/h

Skoda ScalaMateriały prasowe
Identycznie jak w wypadku Kamiqa, Scala początkowo hamuje łagodniej, by szybko zwiększyć siłę hamowania. Pojawiają się odpowiednie ostrzeżenia, włączane są światła awaryjne, a system ściąga pasy bezpieczeństwa.

 

Toyota Corolla

65 km/h

Toyota CorollaMateriały prasowe
Tak jak wiele współczesnych systemów AEB, ten w Corolli rozpoczyna hamowanie przed przeszkodą ze stosunkowo niewielką siłą, by ją stopniowo zwiększać. Kierowca jest prawidłowo ostrzegany.

 

Toyota RAV4

65 km/h

Toyota RAV4Materiały prasowe
Przy niskiej prędkości hamuje późno i ostro, przy wyższej zaś początkowe hamowanie jest dość łagodne. Wszystkie sygnały alarmowe są dla kierowcy jednoznaczne.

 

Renault Clio

60 km/h

Renault ClioMateriały prasowe
Hamuje stosunkowo ostro, wysyła odpowiednie ostrzeżenia (zarówno wizualne, jak i dźwiękowe) i do 60 km/h działa bezbłędnie. Powyżej tej prędkości kierowca jest jedynie ostrzegany przed kolizją.

 

VW T-Cross

45 km/h

VW T-CrossMateriały prasowe
System T-Crossa nie był w stanie wyhamować auta przy 50 km/h, co oznacza, że można jeszcze sporo poprawić. Ostrzeżenia przed kolizją są wyraźne, a podczas hamowania są likwidowane luzy w pasach bezpieczeństwa.

 

Kia Xceed

40 km/h

Kia XceedMateriały prasowe
Wynik jest identyczny jak ten uzyskany przez Kię Ceed rok wcześniej. Hamowanie zaczyna się późno i jest dość ostre, a kierowca otrzymuje ostrzeżenia. Przy 45 km/h Xceed lekko dotknął przeszkodę.

 

Postęp w działaniu systemów AEB jest ogromny. Najlepsze modele są w stanie całkowicie uniknąć kolizji, nawet jeśli jadą ponad 80 km/h – jeszcze niedawno niezłym wynikiem była prędkość dwukrotnie niższa.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA