Test bagażników rowerowych: który najlepszy do przewozu rowerów?

Sprawdziliśmy i oceniliśmy najpopularniejsze sposoby przewożenia rowerów autem. Wybierz najlepsze i najwygodniejsze dla siebie rozwiązanie.

Rowery najczęściej przewozimy na dachu samochodu, bo to najtańszy sposób. Zwykły stalowy, ale pewny uchwyt do transportu jednego bicykla kupisz już za 69 zł. Do jego zamocowania niezbędny będzie bagażnik bazowy (od 100 zł do samochodu wyposażonego w relingi). Mankamentem tego rozwiązania jest fakt, że rower trzeba podnieść na wysokość wyższą niż własna głowa. Zwłaszcza kobiety mogą mieć z tym niemały kłopot. W przypadku vanów lub SUV-ów trzeba wręcz mieć wzrost koszykarza! Samochód z przytroczonymi do dachu rowerami stawia większy opór aerodynamiczny, więc spala nieco więcej paliwa, a jego środek ciężkości znajduje się wyżej, co trzeba uwzględnić np. podczas dynamicznej jazdy krętą drogą. Nie da się również takim autem wjechać na parking wielopoziomowy.

Takich wad nie mają bagażniki montowane na tylnej klapie samochodu (od 399 zł). W zależności od typu bagażnika, przewieziesz 2 lub 3 rowery, które najczęściej „leżą” na sobie niczym plastry w kanapce. Jednak tej formy transportu nie polecamy właścicielom drogich rowerów (ocierają się o siebie) i osobom wyjątkowo dbającym o lakier auta. Najwygodniejszym i przy okazji najdroższym (od 1439 złotych) sposobem przewożenia rowerów jest użycie bagażnika montowanego na haku holowniczym. Będzie bezpieczny dla samochodu i dla rowerów, ponieważ te znajdują się w bezpiecznej odległości od siebie. Odchylana konstrukcja umożliwia dostęp do bagażnika auta. Jedynym mankamentem jest konieczność zakupu dodatkowej tablicy rejestracyjnej (65 zł) i posiadania haka holowniczego. Ale może warto go zamontować? O tym, jaki wybrać i ile kosztuje jego montaż piszemy na następnych stronach.

NA DACHU

Inter Pack Lotos - jest wręcz idealny do przewożenia rowerów, których rama ma nietypowy kształt lub została wykonana z delikatnych materiałów. Dużą zaletą uchwytu Lotos jest fakt, że do belek mocuje się go bez użycia narzędzi. Montaż roweru sprowadza się do umieszczenia go w szynie i dociśnięcia tylnego ramienia uchwytu. Trwa to dosłownie kilkanaście sekund.

Czas montażu bagażnika: 45 s

Czas montażu roweru: 15 s
Cena: 599 zł

Ocena: 5/5

Rower chwytany jest za koło, więc uchwyt jest wyjątkowo przydatny
do rowerów o delikatnych ramach.

Wygodny suwak (zamykany na klucz) odpowiada za otwieranie i unieruchamianie jednośladu.

Thule Outride 561 - outride charakteryzuje się wyjątkowo pewnym mocowaniem roweru w uchwycie, dzięki czemu prędkość jazdy autem może być wyższa. Jednoślad jest mocowany do uchwytu poprzez widelec. Czas montażu jest dłuższy, ponieważ trzeba wypiąć przednie koło roweru. I, niestety, zmieścić je w bagażniku, co nie każdemu musi odpowiadać.

Czas montażu bagażnika: 2 min 30 s

Czas montażu roweru: 1 min 35 s
Cena: 489 zł

Ocena: 3/5

Największa wada tego rozwiązania – koło trzeba zdemontować i przewozić luzem w bagażniku.

Rower jest stabilnie mocowany za widelec i wystaje niżej ponad dach niż przy innych uchwytach.

Taurus Sprint- sprint to najbardziej tradycyjny i przy okazji najtańszy na rynku uchwyt aluminiowy. Jego montaż do belek i mocowanie roweru w uchwycie nie wymaga użycia żadnych narzędzi, ponieważ śruby zastąpiono wygodnymi „motylkami”. Niestety, trzeba się trochę nimi nakręcić, co wymaga czasu. Taka sama odmiana wykonana ze stali – Taurus 3 – kosztuje 69 zł.

Czas montażu bagażnika: 5 min

Czas montażu roweru: 1 min 15 s
Cena: 159 zł

Ocena: 3/5

Montaż bez użycia narzędzi to dobry pomysł. Szkoda, że brakuje zabezpieczenia przed kradzieżą.

Wygląd nieco toporny, ale chwyt ramy pewny. Szeroki zakres regulacji pozwala „zapiąć” każdy rower.

Thule Pro Ride 591 - pro Ride to klasyczny uchwyt dachowy, jednak sam sposób mocowania roweru jest dość nowatorski i bardzo poręczny. Producent umieścił pokrętło do unieruchomienia ramy roweru tuż przy przednim kole. Jest to miejsce łatwo dostępne, a przez to wygodne. Niestety, jak to w wypadku uchwytów dachowych bywa, wjazd autem do garażu nie będzie możliwy.

Czas montażu bagażnika: 4 min

Czas montażu roweru: 40 s
Cena: 359 zł

Ocena: 4/5

Pokrętło, którym unieruchamia się ramę jest wygodne. Mocowanie do belek trwa nieco za długo.

Bardzo dobrym pomysłem są paski wyposażone w gumki chroniące obręcze kół rowerowych.

NA HAKU HOLOWNICZNYM

Thule Easy Fold G2- najdroższy w naszym teście, ale i najlepszy bagażnik rowerowy. Jest w pełni składany, więc łatwo go przewozić i przechowywać. Jednoślady podróżują komfortowo, nie obijając się o siebie i nie wystają poza obrys auta. Wygodny mechanizm pozwala odchylić bagażnik do tyłu i dostać się do samochodowego kufra.

Czas montażu bagażnika: 1 min

Czas montażu roweru: 50 s
Cena: 2365 zł

Ocena: 5/5

Bagażnik Thule jest dość lekki, a po złożeniu zajmuje niewiele miejsca. Oświetlenie w technologii LED.

Mechanizm składający (naciskasz nogą) pozwala na szybki i bezproblemowy dostęp do bagażnika auta.

Atera Strada Sport 2 - strada Sport jest równie przyjazna dla rowerów co prezentowany wyżej Easy Fold. Czasy montażu na haku i mocowania rowerów są podobne. Toporniejszy jest mechanizm umożliwiający dostęp do bagażnika w aucie. Jednak największa wada to spora masa własna i brak możliwości złożenia bagażnika do przechowywania.

Czas montażu bagażnika: 45 s

Czas montażu roweru: 1 min
Cena: 1439 zł

Ocena: 4/5

Podpórki pod koła są regulowane, a pasek mocujący obręcz jest wyposażony w mechanizm napinający.

Montaż i składanie Atery (żeby dostać się do bagażnika auta) wymagają użycia sporej siły.

NA TYLNEJ KLAPIE

Inter Pack Padova - bagażnik jest montowany do klapy w sześciu punktach, a stabilizuje się go naciągając paski. Dolna część bagażnika opiera się na zderzaku, co może nie spodobać się posiadaczom droższych aut. Dzięki specjalnym rynienkom rowery są od siebie oddalone. Unieruchomienie jednośladów – także za pomocą pasków.

Czas montażu bagażnika: 1 min 40 s

Czas montażu roweru: 30 s
Cena: 399 zł

Ocena: 2/5

Jednym z punktów podparcia jest zderzak. To rozwiązanie bezpieczne, choć nie dla lakieru auta.

Bagażnik okazuje się megauniwersalny, ale nad plączącymi się taśmami trudno zapanować.

Thule Clip On - raz przygotowany do montażu w konkretnym aucie, może być zainstalowany w ciągu 40 s. Czas montażu rowerów też jest bardzo krótki – tylko 20 s. Niestety, tu kończą się zalety. Jednoślady leżą na sobie, więc łatwo o ich wzajemne uszkodzenie. Nie przewieziesz nim też rowerów z ramami o nietypowych kształtach.

Czas montażu bagażnika: 40 s

Czas montażu roweru: 20 s
Cena: 529 zł

Ocena: 3/5

Montaż bagażnika zajmuje chwilę. Bez otwarcia tylnej klapy nikt go nie zdejmie – to atut.

Rowery wieszane są za ramę i unieruchamiane gumowymi paskami. Niestety, obijają się o siebie.

A może w środku?

Thule TH-836 - kufer firmy Thule to coś dla kierowców wyścigowych. Auto nie musi mieć belek dachowych, haka holowniczego czy garba na tylnej klapie. Nie trzeba też ograniczać prędkości jazdy. Na spakowanie roweru wystarczy ok. 15 minut – odkręcamy od roweru siodło, koła i kierownicę oraz zdejmujemy łańcuch. Wszystkie te elementy oraz ramę należy ułożyć w specjalnej walizie, która mieści się w bagażniku. Problemem jest rozmiar walizy – nawet w Skodzie Superb Combi trzeba było złożyć kanapę z tyłu; i cena, która wynosi 2121 zł. Właściciele vanów i SUV-ów mogą zdecydować się na specjalny uchwyt pozwalający przewozić rower wewnątrz auta, w sposób podobny jak w przypadku Thule Outride 561. Warunek jest jeden – samochodem mogą podróżować najwyżej trzy osoby.


amis

Zobacz również:
REKLAMA