Czy zależy Państwu na bezpieczeństwie własnych dzieci? Jeśli zapytać dziesięcioro rodziców, dziesięć razy można usłyszeć tę samą odpowiedź: "Oczywiście!". I właśnie dlatego dla najmłodszych członków rodziny wymyślono specjalne samochodowe foteliki - te zwykłe, standardowe, są dla maluchów po prostu za duże.
Przepisy nakazują, by dzieci do 12 roku życia (o ile w tym wieku są wzrostu niższego niż 150 cm) były przewożone w samochodzie jedynie w atestowanym foteliku. Jeśli krzesełko zostało opatrzone znakiem normy bezpieczeństwa ECE R 44/03 lub ECE R 44/04 - jest ono bezpieczne. Czy na pewno?
Gdy VW Golf uderza z prędkością 51 km/h czołowo w przeszkodę, fotelikowi Concord Intense plakietka ze znakiem normy bezpieczeństwa nie pomaga - żaden z dwóch uchwytów systemu Isofix utrzymujących fotelik nie wytrzymuje przyspieszenia o sile 31 g, zaczepy urywają się i zamieniają fotelik w latający obiekt siejący śmiertelne zagrożenie. Właśnie taki tragiczny scenariusz rozegrał się podczas tegorocznego crash-testu fotelików dziecięcych "auto motor i sport", którego standardy są bardziej wyśrubowane niż te, jakim podlegają foteliki badane według normy ECE. Dlaczego? Dlatego, że po dwudziestu latach doświadczeń z testami zderzeniowymi wiemy, że konstrukcje współczesnych samochodów są o wiele bardziej sztywne. Gdy auto czołowo uderza w przeszkodę - a tak dzieje się wciąż w większości drogowych wypadków - z powodu owej sztywności nadwozia powstają większe opóźnienia, które trzeba zneutralizować na mniejszej przestrzeni (kontrolowana strefa zgniotu auta). Dla dziecięcego fotelika oznacza to, że podczas wypadku musi on w krótszym czasie wytrzymać działanie większych sił. Modelowi Concord Intense to się nie udaje, jako jedynemu spośród przeznaczonych do przewozu niemowlaków. Pozostałe trzy foteliki - Cybex Aton, Maxi Cosi Pebble i Recaro Young Profi - także są mocowane w kabinie za pomocą zaczepów Isofix. BeSafe Izi Go korzysta z innego rozwiązania - jest przytrzymywany przez samochodowy pas bezpieczeństwa. Nawet jeśli różnice w wielkości sił działających na głowy, szyje i klatki piersiowe dzieci (patrz tabela na str. 61) zasiadających w dwóch rodzajach krzesełek dla najmłodszych pasażerów nie są duże i wszystkie one otrzymują ocenę "godne polecenia", to w praktyce konstrukcja z wykorzystaniem systemu Isofix robi wrażenie solidniejszej. Dlaczego? Bo podczas wypadku siedziska tych fotelików niemal wcale się nie przesuwają.
Wynik crash-testu w wypadku konstrukcji przeznaczonych dla starszych dzieci jest o wiele gorszy - spośród czterech modeli, dwa (podkładka Cartrend Kids Sunny oraz Storchenmühle Taos) uzyskały werdykt: "niegodny polecenia". Drogi i wyglądający na produkt wysokiej jakości Römer Kidfix zakończył test z wynikiem "warunkowo godny polecenia".
Zakup niedrogiej, oferowanej w hipermarkecie podstawki pod pupę dziecka może wydawać się świetną okazją, zwłaszcza że na tkaninie niechlujnie naciągniętej na styropian widnieje naszywka z oznaczeniem normy ECE. Podczas próby zderzeniowej pas samochodowy nie ma szans utrzymać podstawki w miejscu. Wysuwa się ona spod manekina, a pas rani brzuch i szyję dziecka. Werdykt może być tylko jeden: egzamin oblany.
W wypadku poręcznego i lekkiego fotelika Taos fi rmy Storchenmühle z zaczepu z tyłu oparcia wysuwa się samochodowy pas bezpieczeństwa. Z tego powodu manekin może się w niekontrolowany sposób przesuwać do przodu. Później następuje gwałtowne hamowanie, manekin składa się wpół niczym scyzoryk, a jego szyja doznaje niebezpiecznych obrażeń.
Podobnie dzieje się w wypadku fotelika Kidfix firmy Römer. Mimo że zaczep wygląda o wiele solidniej, pas się z niego wysuwa pozwalając manekinowi nieco się przesunąć przez co zwiększa się działanie sił na klatkę piersiową. Ponieważ siły te okazują się mniejsze niż w wypadku fotelika Taos, Kidfix otrzymuje ocenę "warunkowo godny polecenia".
A oto wynik 19. crash-testu fotelików dziecięcych przeprowadzonego przez "auto motor i spot" - spośród dziewięciu tylko pięciu można zaufać. Trzy oblały egzamin. I nic tu nie pomoże, że instrukcje obsługi są czytelne i zrozumiałe (z wyjątkiem podstawki Cartrend - ona nie miała żadnej), a montaż fotelików nie jest trudny. Wynik i tak jest przygnębiający, przecież wszystkie foteliki miały plakietkę ECE i przeszły testy na zgodność z tą normą. Jak pokazuje nasza próba zderzeniowa przy prędkości 51 km/h, nie gwarantuje to bezpieczeństwa. Dlatego przy zakupie fotelika nie można ufać jedynie plakietce z oznaczeniem normy - warto wziąć pod uwagę surowe testy "auto motor i sport".
Tekst Dani Heyne,
zdjęcia Reinhard Schmid
TAK TESTOWALIŚMY
Crash-test od kulis. Od 19 lat "auto motor i sport" wraz z organizacją rzeczoznawców TÜV Süd bada bezpieczeństwo dziecięcych fotelików samochodowych. Stanowisko testowe opracowane przez TÜV prawie nie zmieniło się przez te lata - foteliki montowane są z tyłu, wewnątrz wzmocnionego samochodowego nadwozia, które jest rozpędzane do prędkości 51 km/h a następnie wyhamowywane z siłą 31 g.
GRUPA 0+. FOTELIK Z AKTUALNYMI ZNAKAMI BEZPIECZEŃSTWA OBLEWA TEST
Recaro Young Profi Plus Cena 549 zł | Maxi Cosi Pebble Cena 599 zł | Cybex Aton Cena 349 zł | BeSafe Izi Go Cena 449 zł | Concord Intense Cena 739 zł | |
OCENA | godny polecenia | godny polecenia | godny polecenia | godny polecenia | niegodny polecenia |
Wysokiej jakości fotelik z mało solidną bazą z zaczepami Isofix, którą trudno zamocować. Przeznaczony do użytku dla dzieci o wadze od 0 do 13 kg lub w wieku 0–15 miesięcy. | Baza fotelika i zaczepy Isofix wyglądają na solidne. Regulacja wysokości podstawy fotelika nie działa wystarczająco lekko. d 0 do 13 kg lub 0–15 miesięcy. | Lekki i miękko wyściełany fotelik ze stabilną bazą Isofix, na której umieszczono ilustracje ułatwiające montaż. Do użytku dla dzieci od 0 do 13 kg, lub w wieku 0–15 miesięcy. | Bardzo lekki fotelik, bez bazy montażowej Isofix. Przytrzymywany pasem bezpieczeństwa. Zapinanie dziecka jest łatwe. Dla dzieci w wieku od 0 do 13 miesięcy. | Wygodny fotelik z ciężką i rozbudowaną bazą z zaczepami Isofix, które trudno odblokować. Przeznaczony dla dzieci w wieku o 0 do 13 miesięcy. | |
Wymiary i wartości zmierzone | |||||
Ciężar fotelika/bazy | 4,3/6,0 kg | 4,0/6,9 kg | 4,0/5,5 kg | 3,8 kg/– | 4,5/7,1 kg |
Głębokość/szerokość/wysokość | 71/44/43 cm | 69/44/39 cm | 67/43/39 cm | 70/43/38 cm | 60/45/40 cm |
Wartość HIC przy zderzeniu czołowym | 600 | 635 | 500 | 466 | 470 |
Przyspieszenie działające na głowę | 66 g | 65 g | 58 g | 59 g | 71 g |
Siły działające na szyję manekina | 1,1 kN | 1,2 kN | 0,9 kN | 1,2 kN | 1,1 kN |
Przyspieszenie działające na klatkę piersiową | 47 g | 42 g | 45 g | 51 g | 56 g |
Przesunięcie fotelika w przód | b.p. | b.p. | b.p. | b.p. | b.p. |
Wyniki crash-testu fotelików grupy 0+ | |||||
Prawdopodobieństwo ciężkich obrażeń | niskie | niskie | niskie | niskie | system zawiódł |
Głowa | niskie | niskie | niskie | niskie | – |
Szyja | niskie | niskie | niskie | niskie | – |
Klatka piersiowa | niskie | niskie | niskie | niskie | – |
Po zamontowaniu fotelika nie ma pewności czy zaczepy Isofix prawidłowo trzymają – oznaczenia, które mają o tym informować są niedokładne. Podczas zderzenia fotelik wzorcowo wywiązuje się ze swojej funkcji ochronnej. | Maxi Cosi wykorzystuje nowy system bezpieczeństwa, w którym diody LED pokazują, czy fotelik i zaczepy Isofix zostały prawidłowo zapięte. I były, jak na to skazuje pozytywny wynik testu. | Fotelik Cybex dobrze spisał się podczas zderzenia, manekin jest solidnie przytrzymywany przez trzypunktowy pas, zaczepy Isofi x także trzymają mocno. | Wynik testu fotelika BeSafe pokazuje, że można się obejść także bez fotelika wyposażonego w bazę montażową Isofi x. To, że fotelik Izi Go podczas zderzenia przesunął się bardziej niż inne nie jest problemem. | Zaczepy systemu Isofix nie są w stanie przeciwstawić się przyspieszeniom powstałym podczas testu, twierają się i baza montażowa wraz z fotelikiem całkowicie się luzują. |
GRUPA II-III. RĘCE Z DALEKA OD TANICH PODSTAWEK POD SIEDZENIE!
Kiddy Cruiserfi x Pro Cena 560 zł | Römer Kidfi x SICT Cena 758 zł | Storchenmühle Taos nie oferowany | Cartrend Kids Sunny (Baumarkt)nie oferowany | |
OCENA | godny polecenia | warunkowo godny polecenia | niegodny polecenia | niegodny polecenia |
Jednoelementowy fotelik z mocowaniem Isofix, z regulowanym na 11 sposobów oparciem pod głowę i bezstopniowym pod uda. Przeznaczony dla dzieci o wadze 15–36 kg. | Jednoelementowy fotelik z mocowaniem Isofix, wyposażony w system chroniący przed uderzeniem z boku (nie testowany przez nas). Przeznaczony dla dzieci o wadze 15–36 kg. | Lekki, prosty fotelik z elementem przytrzymującym ciało dzieci o wadze od do 18 kg. Bez tego elementu przeznaczony dla dzieci ważących 18–36 kg. | Twarda podstawka ze styropianu, z pokryciem z tkaniny. Przeciwnie do pozostałych fotelików, zaopatrzonych w instrukcję ontażu, miał tylko naszywkę. Od 15 do 36 kg. | |
Wymiary i wartości zmierzone | ||||
Ciężar | 7,6 kg | 8,0 kg | 4,4 kg | 0,3 kg |
Głębokość/szerokość/wysokość | 49/52/70 cm | 53/62/66 cm | 52/51/67 cm | 39/34/14 cm |
Wartość HIC przy zderzeniu czołowym | 744 | 472 | 943 | 727 |
Przyspieszenie działające na głowę | 61 g | 52 g | 67 g | 63 g |
Siły działające na szyję manekina | 1,9 kN | 1,7 kN | 3,1 kN | 1,9 kN |
Przyspieszenie działające na klatkę piersiową | 54 g | 58 g | 63 g | 63 g |
Przesunięcie fotelika w przód | 41 cm | 43 cm | 37 cm | 44 cm |
Wyniki crash-testu fotelików grupy II-III | ||||
Prawdopodobieństwo ciężkich obrażeń | niskie | niskie | wysokie | system zawiódł |
Głowa | niskie | niskie | średnie | – |
Szyja | niskie | niskie | wysokie | – |
Klatka piersiowa | niskie | średnie | średnie | – |
Podczas zderzenia, mocowania Isofix nieco poddają się obciążeniom, co jednak nie pogarsza wyniku uzyskanego przez fotelik Kiddy. Odblokowanie zaczepów Isofi x jest kłopotliwe. | Zaczepy Isofix solidnie przytrzymują fotelik. Podczas zderzenia pas wysuwa się z górnego mocowania, latego na klatkę piersiową anekina działają wysokie obciążenia. | Pas wysuwa się z górnego mocowania, sprawiając, że manekin składa się wpół niczym scyzoryk. Rezultat: na szyję manekina działają niebezpiecznie wysokie siły. | Samochodowy pas bezpieczeństwa nie może utrzymać podstawki, podczas zderzenia wysuwa się ona spod manekina. Pas przebiegający przez jego bark nie ma prowadnicy, więc przesuwa się niebezpiecznie blisko szyi. |
HIC = Head Injury Criteria, miara obciążenia działającego na głowę manekina; g= 9,81 m/s2, kN + kiloniuton; b.p. – brak pomiaru
Komentarze
~leo, 2018-06-30 14:39:34
rzęsor, 2012-01-03 14:17:02
auto motor i sport, 2012-01-03 11:32:14
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?
Potwierdzenie zgłoszenia naruszenia regulaminu
Czy zgłoszony wpis zawiera treści niezgodne z regulaminem?